Un sfert din managerii din America de Nord acorda bonusuri pentru incompetenta - studiu
Aproape 25% din managerii din America de Nord acorda prime angajatilor cu rezultate slabe, care nu-si ating obiectivele, intrucat in multe cazuri sefilor le este greu sa le explice acestora ca sunt exclusi de la prime, arata un studiu.
In plus, 18% din managerii nord-americani nu reusesc sa stabileasca criterii clare pentru acordarea bonusurilor, arata un studiu realizat pe baza unui sondaj de firma de consultanta pentru resurse umane Towers Watson.
"Este usor pentru un manager sa spuna «Ai avut un an grozav», dar este dificil sa poarte discutiile despre neacordarea bonusurilor", a declarat Laura Sejen, de la Towers Watson. Practica de a rasplati egal angajatii ar putea avea impact negativ asupra afacerilor.
Companiile care folosesc acest sistem se dezvolta mai lent, castiga mai putin si au o valoare mai redusa la listarea pe bursa, afirma Nicholas Bloom, profesor de economie la Universitatea Stanford.
"Pe scurt, isi risipesc profiturile pentru ca nu sunt administrate bine", a spus Bloom. Criteriile prea dure de performanta pentru acordarea de bonusuri pot avea un impact negativ asupra conducerii si moralului angajtilor, insa plata de prime celor care nu le merita nu este, de asemena indicata.
"Este o mare palma peste fata angajatilor care muncesc mult pentru a asigura succesul afacerii. Acestia se vor intreba: «De ce sa muncesc din greu daca pot sa pierd vremea si sa primesc si bonus?»", afirma Tim Sackett, presedinte al HRU Technical Resources, firma de servicii pentru angajatorii din IT si inginerie.
Bonusurile ar putea avea un impact mai redus decat se crede in privinta stimularii productivitatii. Astfel, mai putin de 50% din angajatii participanti la sondaj au afirmat ca exista o legatura clara intre bonusuri si eficienta la locul de munca.
De asemenea, potrivit unor studii, angajatii cu rezultate bune au o probabilitate de 2,5 ori mai redusa de a parasi compania pentru o majorare de salariu decat cei care nu indeplinesc obiectivele, a declarat Michael Crom, vicepresedinte la Dale Carnegie Training.
Relatia cu seful direct, mandria de a face parte din companie si increderea in conducere pot fi la fel sau chiar mai importante decat banii, a spus el.