Bloomberg: Ucraina a primit primele avioane de luptă F-16 după o lungă aşteptare
Termenul-limită pentru transferul avioanelor de luptă fabricate în SUA era sfârşitul acestei luni şi a fost respectat, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune, care au vorbit cu Bloomberg sub rezerva anonimatului. Numărul avioanelor este mic, au precizat acestea, fără a oferi o cifră.
Nu este clar dacă piloţii ucraineni, care s-au antrenat cu aliaţii lor occidentali în ultimele luni, vor putea utiliza imediat avioanele de luptă sau procesul va dura mai mult, au mai spus sursele Bloomberg.
O purtătoare de cuvânt a Ministerului Apărării din Ucraina, Diana Davitian, a refuzat să comenteze.
A fost nevoie de mai mult de un an pentru a ajunge aici. Preşedintele Joe Biden a renunţat la opoziţia sa faţă de trimiterea avioanelor F-16 în Ucraina în mai 2023, după rugăminţile repetate ale preşedintelui Volodimir Zelenski şi ale aliaţilor NATO de a permite transferul lor.
Acest lucru a venit în paralel cu o dezbatere intensă cu privire la faptul dacă avioanele F-16 vor oferi Ucrainei vreun avantaj decisiv pe câmpul de luptă. Unii pun la îndoială acest lucru.
Livrarea avioanelor a fost îngreunată de întârzieri, de probleme legate de piesele de schimb şi de o barieră lingvistică între piloţii ucraineni şi instructorii lor străini. De asemenea, planificatorii sunt îngrijoraţi de faptul că ţara nu are suficiente piste, iar cele pe care le are sunt vulnerabile la atacurile ruseşti.
Până în prezent, piloţii ucraineni s-au antrenat pe F-16 în străinătate, inclusiv în SUA. Între timp, câmpul de luptă s-a schimbat, ambele părţi bazându-se din ce în ce mai mult pe drone ieftine, iar Rusia consolidându-şi apărarea aeriană.
Chiar dacă este mic la început, transferul de avioane ar trebui, în timp, să ajute Kievul să-şi construiască capacitatea de a afecta superioritatea aeriană a Rusiei, care a permis Kremlinului să decimeze infrastructura energetică a ţării, ducând la pene de curent continue.