Programul Chat GPT a iscat scandal în mediul academic. Elevii și studenții români deja apelează la el
Your browser doesn't support HTML5 video.
Este folosit deja de elevi și studenți, iar profesorii analizează dacă este folositor sau înșelător, mai ales că poate genera și texte întregi.
Psihologii spun că ar putea afecta procesul de învățare al tinerilor care în loc să caute informații și să le proceseze le primesc pur și simplu. Compania care a dezvoltat programul a anunțat că a mai lansat unul care detectează cine a scris un text: omul sau inteligența artificială. Dar nici acesta, nu este precis.
Marius, un student care face un master în Publicitate, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și care este în sesiune, spune că a folosit programul de inteligență artificială ca să scutească timp.
Marius Băcilă, student: ”Am avut de făcut cu un coleg un proiect. El mi-a scris pe la 8 seara că hai să folosim acest program și la ora 10 seara mi l-a și dat gata tot proiectul. (Reporter: Cam cât dura în mod normal?) Două zile pe puțin."
Când a fost lansat programulChat GPT a fost lansat în decembrie. În zece zile, a adunat peste un milion de utilizatori. Iar popularitatea lui este în creștere, mai ales printre elevi și studenți.
Student: ,,Îl folosesc și la eseuri și la mai multe chestii. E super folositor."
Studentă: ,,Am avut de făcut personalitatea anului. Am folosit aplicația pentru partea aceasta de prezentare mai mult."
Programul răspunde sarcinilor primite. De pildă poate da informații din orice domeniu, dar poate scrie și eseuri. Are o bază uriașă de date, și mai și greșește. Cum ar fi la traduceri.
Cristian Chirtoș, Web Developer: ,,E un copil care învață. La început greșește și îi spui nu-i corect, de fapt așa e corect. Și data viitoare o să știe mai bine."
A iscat scandal în mediul academicÎn mediul academic, subiectul a iscat dezbateri. Dacă este folositor sau din contră tinerii ar putea să copieze pur și simplu munca programului și ei sa nu mai invete nimic.
Daniel David, rector Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca: “Ar trebui mai degrabă să facem noi evaluările mai bine. Dacă e vorba de lucrări de licență de exemplu, ar trebui să urmărești procesul. Să vezi dacă studentul a înțeles.
Pe de altă parte, psihologii spun că folosirea inteligenței artificiale poate afecta procesul de învățare.
Lenke Iuhos, psiholog: ”Astfel de programe pot cumva încetini procesul acesta cognitiv al creierului care în timp poate să aducă niște lacune comportamentale.”
La nivel internațional, mai multe universități vor să interzică folosirea acestui chat în scop educațional. Compania care l-a creat a anunțat că a mai creat un program care poate depista dacă un text este scris de un om sau de o inteligență artificială. Deocamdată, acesta poate identifica în mod corect doar 26% din textul scris.