iLikeIT. Cum funcționează sistemele inteligente de parcare din România
Your browser doesn't support HTML5 video.
Parcometrele stradale sunt tot mai răspândite, în special cele care se încarcă de la soare, iar camerele LPR, care recunosc numere de înmatriculare, monitorizează tot ce se întâmplă în zonele centrale.
Soluțiile nu sunt, însă, ieftine, nici pentru șoferi, nici pentru primării. În București, autoritățile au avut încredere într-o aplicație. Un sistem pe care l-au descărcat pe telefon peste 300.000 de oameni. Traficul este, însă, același.
În România sunt înmatriculate peste nouă milioane de autoturisme. În prea puține dintre orașele mari din țară sunt asigurate, însă, suficiente locuri de parcare. Soluții există.
În Cluj i-am cunoscut pe inginerii care au implementat peste o sută de sisteme inteligente de parcare în toată țara. Accesul în multe dintre mall-urile, spitalele sau instituțiile publice din țară a fost asigurat de ei.
Sorin Anghel, specialist sisteme inteligente de parcare: ”Jos avem o buclă inductivă, care nu face altceva decât să semnalizeze terminalului de intrare prezența vehiculului. În clipa de față, mașina nu se află pe bucla inductivă.” Aici intervine camera de supraveghere, care nu este orice fel de cameră. Este o cameră LPR, care recunoaște numărul de înmatriculare și transmite un semnal în terminal, ca să-i imprime numărul de înmatriculare pe tichet.
Camerele LPR au la bază un soft care ajută la recunoașterea numerelor de înmatriculare, dar analizează constant și activitatea din parcare. Știu câte mașini sunt staționate, care este cel mai aglomerat interval orar și ajută la calibrarea costurilor.
Din acest depozit pleacă zilnic zeci de componente pentru astfel de sisteme de parcare. Mentenanța lor este asigurată tot de inginerii de aici, iar la mare căutare sunt acum și ușile HPL, gândite inițial pentru intrarea în sălile de operații.
Sorin Anghel, specialist sisteme inteligente de parcare: ”Uși care au o specificație aparte, astfel încât să crească gradul de securitate în spital. Nu doar securitatea sanitară, ci și securitatea pacienților, să nu apară intruși.”
La fel de răspândite sunt, însă, și parcometrele stradale. Au avut succes în Brașov, Sibiu, Timișoara, Cluj și Iași. Marele lor avantaj este că se încarcă de la soare.
Sorin Anghel, specialist sisteme inteligente de parcare: ”Panoul solar, practic, încarcă tot echipamentul și nu mai este nevoie să lucrezi cu energie electrică de la rețeaua clasică. Nu se închiriază nicăieri, pentru că toate soluțiile sunt personalizate pentru fiecare client, dar prețul unui produs de genul acesta poate să ajungă și la 10.000 de euro.”
În Capitală, autoritățile au mizat pe un sistem online. Staționarea în oricare dintre parcările publice din oraș poate fi achitată prin intermediul unei aplicații.
Aplicația este disponibilă atât pentru iOS, cât și pentru Android și este gratuită. Odată ce ți-ai făcut cont, ești îndrumat către cele mai apropiate locuri de parcare din zona în care te afli. Practic este o modalitate prin care poți să-ți asiguri un loc de parcare încă dinainte de a ajunge în punctul de oprire, iar totul se întâmplă printr-un singur click.
Asta nu rezolvă, însă, problema traficului din București. Capitala noastră este pe primul loc în topul celor mai aglomerate orașe din lume.
Lavinia Iancu, reprezentant aplicație: ”În acest moment sunt mapate toate parcările publice cu plată din București, în toate sectoarele care au implementat această soluție. Practic, tu activezi aplicația și vezi în funcție de locația GPS unde te afli și ești redirecționat către un loc de parcare. În momentul ăsta, exista informații despre câte locuri de parcare există disponibile. Încă nu am implementat senzorii de parcare care să ne spună asta în timp real, dar avem un proiect pilot în derulare în sensul acesta.”
În Cluj, în schimb, am putea vedea în curând parcări inteligente supraetajate pentru biciclete. Într-un singur turn pot fi staționate peste 100 de biciclete. 500.000 de euro ar trebui să plătească municipalitatea pentru o singură parcare de genul acesta.
În orașele din Cehia, Olanda și Belgia, unde există deja astfel de sisteme, s-a înregistrat o creștere de 40% a numărului de bicicliști. Serviciul funcționează non-stop, accesul este automatizat, iar bicicletele sunt asigurate în caz de furt. În plus, autoritățile au început să facă tot mai mulți bani.
Sorin Anghel, specialist sisteme inteligente de parcare: ”Parcările nu sunt făcute doar pentru a sistematiza circulația, de a reduce poluarea. În primul rând sunt făcute pentru a câștiga bani. Sunt cazuri de primării în România, cum este și cea din Cluj-Napoca, unde sistemul de parking din oraș este a doua sursă de venit pentru Primărie.”
La fel se întâmplă și în China sau în Emiratele Arabe. Parcările publice au devenit o importantă sursă de venit pentru autorități. În Dubai, de exemplu, este una dintre cele mai mari parcări inteligente din lume. Sute de mașini pot fi staționate sub același acoperiș. Multe dintre soluțiile care au fost implementate la noi sunt preluate din Marea Britanie, Spania sau Italia. Sunt preluate și, teoretic, adaptate la nevoile noastre.