Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Doctor în științele educației, despre dezastrul românesc de la testele PISA: ”Nu e atât de rău, mai e Bulgaria după noi”

Your browser doesn't support HTML5 video.

România s-a clasat pe locul 45 din 81 de țări la testele PISA. Practic, rezultatele au arătat că performanța elevilor de 15 ani este pe penultimul loc din Uniunea Europeană. Aproape jumătate se încadrează la analfabetism funcțional.

Ovidiu Pânișoară, doctor în științele educației, a fost invitat în studioul Știrile Pro TV pentru a vorbi despre această situație neplăcută.

Întrebat ce părere are despre afirmațiile recente ale Ligiei Deca, ministrul Educației - care a spus că ”nu sunt pierderi semnificative față de 2018” - Pânișoară a remarcat faptul că România nu e chiar ultima țară pe ”lista dezastrelor” la testele PISA. După noi mai e Bulgaria.

Roxana Hulpe: În tot acest context, ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat cumva aceste rezultate pe pagina de Facebook într-un mod optimist, că nu e chiar atât de rău.

Ovidiu Pânișoară: ”Nu e atât de rău, atâta timp cât nu ne-am dus mai jos decât suntem...”

Citește și
marcel ciolacu
Ciolacu cere criterii de performanţă în învăţământ după dezastrul de la testele PISA: În funcție de ele vor crește salariile

Roxana Hulpe: Unde să ne ducem mai jos?

Ovidiu Pânișoară: ”Mai mai e Bulgaria după noi, deci s-ar putea să avem acolo un competitor, eternul nostru competitor. Din păcate, ne uităm la alte țări care investesc într-adevăr mai mult în educație. Totul pornește din investiții, în ultimă instanță, dar dincolo de investiții este vorba de investiție financiară, materială, umană. Vorbim de investiții care trebuie făcute într-un sistem. Dacă vrei ca sistemul să funcționeze. Altfel este ca o mașină căruia nu-i schimbi, nici nu faci îmbunătățiri, nu bagi benzină, dar vrei să funcționeze. Este foarte complicat să se întâmple acest lucru.”

Creșterea salariilor profesorilor NU va rezolva problema educației în România

Potrivit unui proiect de ordonanță, se taie din finanțarea prevăzută pentru Educație, iar salariile profesorilor cresc cu aproximativ 20% în două etape. Veniturile personalului plătit din fonduri publice se măresc, însă sporurile și primele vor fi înghețate.

Pe de altă parte, sunt prevăzute două majorări salariale pentru profesori, de 13% în ianuarie și încă 7% la jumătatea lui 2024, spre nemulțumirea celor din sistem care așteptau încă din prima lună o majorare de 40%.

Ovidiu Pânișoară, doctor în științele educației, nu crede că majorările salariale ale cadrelor didactice vor rezolva problema educației din România.

Cosmin Stan: Se vorbește în aceste zile despre creșterea salariilor profesorilor. Va rezolva asta măcar o parte din problema educației?

Ovidiu Pânișoară: ”Nu va rezolva. Să vă spun de ce. Pe de o parte, deja se vorbește despre faptul că se vor decala. Problema nu este strict numai partea financiară, deși există și problema părții financiar, că dacă te gândești ce face a 2-a zi și cum trebuie să pui anumite lucruri pe masă, nu prea mai chef să te duci și să faci lucrurile cu pasiune. Dar nu e numai acest lucru, este vorba despre modul în care reacționează societatea la o clasă profesională, la o breaslă profesional. Adică profesorii nu se simt acolo unde și-ar dori să fie. Știți că am făcut o cercetare. De ce aleg profesorii să fie profesor? Pe primul loc era dragostea față de copii. Al 2-lea loc era faptul că le place domeniu studiat și vor să studieze mai departe. Învață istorie, vor să spună mai departe istoria sau geografia et cetera. Dar pe locul trei era faptul că ei considerau că fac ceva util pentru societate. Eu mă duc acolo spunând eu sunt cel care schimb lumea. Și societatea spune știi ceva, mie nu-mi pasă.”

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult