Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Coca Cola, bănuită de ANPC de dublu standard în unele produse. Concentrațiile de pe etichete diferă. Reacția companiei

Your browser doesn't support HTML5 video.

Coca-Cola se află în mijlocul unei anchete cu privire la un presupus dublu standard folosit în mai multe din produsele sale, iar compania a transmis că va colabora cu ANPC.

ANPC a demarat o investigație la nivel european, solicitând țărilor membre verificarea a trei produse Fanta, cu privire la diferențele din rețetele de fabricație în mai multe țări, inclusiv România.

Înainte să cumpărați un produs din magazin, citiți cu atenție, eticheta. Este sfatul comisarilor de la Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor, care au descoperit că un mare producător de băuturi răcoritoare ar fi pus pe piață, spun ei, produse cu dublu standard de calitate.

Comisarii ANPC au verificat și comparat etichetele anumitor sortimente de răcoritoare, vândute în toate statele europene. Potrivit primelor rezultate, produsele sunt vândute sub aceeași etichetă, dar au compoziție diferită. Autoritățile române au cerut statelor UE, să verifice, la rândul lor respectivele băuturi răcoritoare.

Controlul ANPC a vizat compoziția trecută pe etichetele produselor Fanta Portocale, cu zahăr și îndulcitori, Fanta Portocale zero zahăr și Fanta Lămâie cu îndulcitori.

Citește și
cristiano ronaldo
Reacția Coca Cola după ce Cristiano Ronaldo a luat sticlele de suc de pe masă și le-a recomandat oamenilor să bea apă

De exemplu, în cazul produsului Fanta Portocale cu zahăr și îndulcitori de 0,5 litri, dintr-un număr de 27 de state, în 13 țări, printre care și România, există o concentrație de 5% suc de portocale. Același produs, îl găsim pe rafturile magazinelor din Austria, Bulgaria sau Polonia. O concentrație de 8% suc de portocale există în produsele vândute doar în trei state, în timp ce un gust mai puternic de portocale, de 12 procente, îl regăsim în sucurile puse la vânzare în magazinele din Franța și Italia. Cea mai mare concentraţie, de 20% suc de portocale, se găseşte în băuturile răcoritoare din Cipru și Grecia.

Pentru Fanta Portocale, zero zahăr, de 2 litri, în zece state membre, printre care și România, conținutul de suc de portocale este de 3%. De o concentrație mai puternică, de 7%, se pot bucura cetățenii din Spania și Portugalia, în timp ce italienii au cel mai intens gust. În cazul lor, produsul are un conținut de 12% suc de portocale.

Și conținutul de lămâie este diferit, deși eticheta este aceeași, susțin autoritățile. Diferenţa este însă de această dată în favoarea noastră. La nemți și spanioli există doar 1% suc de lămâie, în timp ce băuturile vândute la noi au o compoziție mai mare, de 3%.

Horia Constantinescu, președinte ANPC: „Tocmai asta e ideea dublului standard, să elimine această formă, nu să spunem de păcăleală, această formă de inducere în eroare a consumatorului – poate eu nu aș mai cumpăra un anumit produs dacă știu că l-am gustat, l-am avut la dispoziție într-o altă țară la nivelul unei calității ce răspunde exigențelor mele – nu vorbim bun sau rău. Oricare cetățean european este tratat la fel.”

Într-un răspuns pentru Știrile PRO TV, reprezentanții Coca-Cola în România susțin că sunt într-o permanentă colaborare cu ANPC.

„Suntem dedicați angajamentului nostru ferm de a le oferi consumatorilor băuturi la cele mai înalte standarde de calitate, în fiecare țară în care activăm. Totodată, unele rețete pot fi adaptate din motive legitime, cum ar fi reglementările locale sau preferințele consumatorilor, în conformitate cu legislația în vigoare", au menționat reprezentații companiei.

Directiva europeană Omnibus

Controlul ANPC a fost făcut în baza directivei europene Omnibus, adoptată şi de ţara noastră prin lege, din 2022. Regulamentul interzice vânzarea produselor cu dublu standard de calitate. Practic, producătorii sunt obligați să respecte aceeași reţetă, indiferent de țara în care își vând alimentele. Totuși, spun comisarii europeni, pot exista excepții, care țin de specificul culinar al țărilor europene, însă comercianții sunt obligați să menționeze diferențele pe etichetă.

Alin Mituță, europarlamentar: „Nu poate impune Uniunea Europeană ca o firmă care produce brânză să nu aibă posibilitate – dacă constată că în Marea Britanie, britanicii preferă un tip de brânză diferit de cel preferat de italieni să nu îl facă – sau un producător să nu pună pe piață produse diferite. Nu poți să pui pe piață un produs diferit, dar să pui pe etichetă că este același. Contează și gusturile, în unele țări consumatorii sunt obișnuiți cu anumite produse dulci sau amare, contează și specificul naţional și ingredientele, și apa contează.”

La nivel european, Comisia a realizat și un studiu în care au fost folosite 1.400 de mostre din 128 de produse diferite. Potrivit rezultatelor, aproape 30% dintre acestea aveau o compoziție diferită deși ambalajul era similar, în timp ce 9% aveau ambalaj identic, dar cu compoziție diferită.

Pe de altă parte, spun specialiștii în siguranță alimentară, producătorii pot pune pe piață produse de o calitate superioară în țările unde locuitorii câștigă mai mult.

Petru Alexe, profesor de chimie alimentară: „Este vorba de relații comerciale. Eu vreau să vând cât mai mult, dar pe o populație țintă, pentru că până la urmă orice producător merge pe ceea ce își dorește consumatorul. Este un război comercial care are regula banului.”

 

Coca-cola: „Suntem dedicați angajamentului nostru”

Compania Coca-Cola România a transmis vineri că va colabora cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)în investigațiile demarate şi va oferi argumente şi dovezi pentru a fundamenta poziţia companiei în raport cu acuzaţiile aduse.

„Cooperăm cu ANPC în această chestiune încă din luna iunie 2022 şi vom continua să oferim argumente şi dovezi pentru a fundamenta poziţia companiei noastre în raport cu acuzaţiile aduse în cadrul acestei investigaţii. Suntem dedicaţi angajamentului nostru ferm de a le oferi consumatorilor băuturi la cele mai înalte standarde de calitate, în fiecare ţară în care activăm. Totodată, unele reţete pot fi adaptate din motive legitime, cum ar fi reglementările locale sau preferinţele consumatorilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare", susţin reprezentanţii Coca Cola într-un punct de vedere transmis vineri Agerpres.

De asemenea, compania susţine că asigură transparenţă totală în privinţa ingredientelor şi a valorilor nutriţionale din produsele folosite, oferindu-le consumatorilor informaţii clare, atât pe ambalaje, cât şi online (pe website-ul www.coca-cola.ro), aceştia având astfel posibilitatea de a alege informat.

Potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), România a solicitat verificarea etichetelor a trei produse Fanta în toate statele membre UE pentru depistarea şi combaterea ca practică comercială incorectă a calităţii diferenţiate, în condiţiile în care au fost depistate ingrediente sau concentraţii extrem de diferite dintr-un anume ingredient, în funcţie de statul UE unde sunt comercializate aceste produse.

Riscă amendă de 4% din cifra de afaceri

În cazul în care se va stabili că a avut loc încălcarea legislaţiei la nivel trasfrontalier se va proceda la sancţionarea dublului standard, conform prevederilor legale în vigoare, cu amendă contravenţională în cuantum de până la 4% din cifra de afaceri a companiei producătoare şi distribuitoare, ceea ce, doar în cazul României, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro, susţin reprezentanţii ANPC.

În urmă cu 5 luni, România, prin ANPC - în calitate de Birou Unic de legătură şi autoritate competentă, în sensul Regulamentului 2394/2017, de cooperare transfrontalieră - a transmis o alertă, în cadrul sistemului Internal Market Information al Comisiei Europene, solicitând verificarea, în statele membre ale Uniunii Europene, a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie.

Joi, 12 ianuarie 2023, ţara noastră a solicitat iniţierea unei acţiuni coordonate de către România, la nivelul UE, de verificare comună, împreună cu Autorităţile competente din alte state membre, care au atribuţii de identificare a presupusei încălcări, pe scară largă a prevederilor Directivei nr. 2161/2019.

„Această iniţiativă reprezintă, practic, un pionierat în depistarea şi combaterea, ca practică comercială incorectă, a calităţii diferenţiate - aşa-numitul "dublu standard" - pentru cele 3 produse consumate, în cantitate mare, de către cetăţenii europeni", au spus reprezentanţii ANPC.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult