Modifica setarile cookie
Toate categoriile

„România educată”, vot final. Studenții din Iași susțin salariile mai mari doar dacă vin și cu responsabilizarea dascălilor

Proiectele legilor pentru învăţământul preuniversitar şi superior, împreună cu rapoartele comisiei de specialitate, intră luni, pentru vot, în plenului Senatului, care este for decizional.

Comisia de învăţământ a Senatului a dat, sâmbătă, raport favorabil cu amendamente admise şi respinse proiectului legii învăţământului preuniversitar, informează Agerpres.

Reprezentanţii opoziţiei au votat împotrivă.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat că noile legi ale educaţiei reprezintă un moment istoric. "Suntem într-un moment istoric în care, după 12 ani, avem o nouă lege a educaţiei, a treia în perioada postdecembristă. Ştim cu toţii cât interes există, cât de schimbată a fost legea 1 - care a fost extrem de vizionară la vremea ei - şi cred că este momentul să respectăm cu toţii efortul depus de fiecare dintre noi şi să ne asumăm că acest consens numit cele două legi ale educaţiei va fi sprijinit în procesul de implementare şi pe mai departe", a spus ministrul.

Proiectul legii învăţământului preuniversitar a fost dezbătut săptămâna trecută, între amendamentele adoptate de comisie fiind cel potrivit căruia depăşirea cu peste doi elevi a efectivului maxim de copii dintr-o grupă sau clasă se poate face cu aprobarea Ministerului Educaţiei.

Citește și
site spart de hackeri
Site-ul Ministerului Educației, sub controlul hackerilor: „Sistemul de învățământ românesc este unul foarte prost”

O altă modificare stipulează că, în şcolile izolate geografic sau în cele în care efectivele sunt mai mici decât cele prevăzute de lege şi nu există posibilitatea asigurării transportului şcolar, se pot organiza clase simultane, dar clasa a VIII-a este separată, indiferent de numărul de elevi.

Un alt amendament adoptat de comisie prevede că decizia privind instalarea unui sistem de supraveghere audio-video în şcoală se ia de către profesori, părinţi sau majoritatea elevilor majori.

Comisia a eliminat din proiect prevederea conform căreia în situaţii temeinic justificate, într-o unitate de învăţământ de masă se constituie grupe sau clase cu antepreşcolari, preşcolari sau elevi cu dizabilităţi şi/sau cu cerinţe educaţionale speciale (CES), precum şi articolul, din actul normativ adoptat de Camera Deputaţilor, care stipulează că înmatricularea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) într-o unitate de învăţământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană şi bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin şi itinerante.

Costul standard per antepreşcolar/preşcolar/elev se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră şi profil, prevede un alt amendament adoptat.

O altă modificare stipulează că "personalul didactic de predare titular din învăţământul preuniversitar căruia nu i s-a emis decizia de pensionare poate fi menţinut, la cerere, anual, ca titular în funcţia didactică, şi peste vârsta standard de pensionare, până la vârsta 70 de ani; cererea se soluţionează în termen de 30 zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii de învăţământ, prin decizie motivată, care se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii".

Un alt amendament prevede că transferul beneficiarilor primari ai educaţiei în cadrul sistemului de învăţământ preuniversitar se realizează în baza unei metodologii aprobată prin ordin al ministrului Educaţiei.

"Pentru personalul din învăţământul preuniversitar formarea continuă include în mod obligatoriu şi periodic un curs de prim ajutor", mai prevede o modificare.

Comisia a adăugat şi noi prevederi la capitolul drepturi şi obligaţii pentru personalul din învăţământul preuniversitar.

"Personalul din învăţământul preuniversitar beneficiază de asistenţă medicală gratuită pentru examinările medicale periodice prevăzute de legislaţia în vigoare, de vaccinare gratuită împotriva bolilor infecto-contagioase, precum şi de măsuri active de prevenire a îmbolnăvirilor profesionale. Lista bolilor este stabilită şi aprobată de Ministerul Sănătăţii prin ordin comun cu Ministerul Educaţiei. Personalul didactic care şi-a pierdut capacitatea de muncă urmare a unei boli profesionale beneficiază de pensie de invaliditate în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. În cazuri bine justificate conducerea unităţii de învăţământ poate întrerupe concediul legal", prevăd unele dintre noile prevederi.

Comisia de învăţământ a Senatului a dat, joi, raport de admitere cu amendamente admise şi respinse proiectului legii învăţământului superior. Sâmbătă, senatorii au revenit asupra acestui proiect şi au efectuat mai multe modificări de formă. De asemenea, au eliminat alineatele 2 şi 3 ale articolului 15 introduse prin amendamente. Astfel, au fost eliminate prevederile potrivit cărora "instituţiile de învăţământ superior pot prelua singure sau prin asociere, după caz, fundaţii, asociaţii, unităţi de învăţământ preuniversitar, spitale, farmacii, unităţi medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, cabinete de specialitate, inclusiv stomatologice cu aprobarea Senatului universitar, conform prevederilor legale; instituţiile de învăţământ superior de stat pot prelua în condiţiile alineatului 2 doar entităţi de stat".

Raportul cu amendamente admise şi respinse în cazul proiectului legii învăţământului superior a fost supus la vot din nou, fiind adoptat.

Studenții spun că este inacceptabilă creșterea salariilor din învățământ

Liga Studenților din Iași consideră legitimă solicitarea de majorare a salariilor cadrelor didactice, doar „dacă aceasta este însoțită măcar de solicitări legate de reintroducerea publicității rezultatelor evaluării cadrelor didactice de către studenți, precum și de reintroducerea cel puțin a unei a treia probe la Evaluarea Națională”.

Tinerii sunt de părere că este inacceptabilă solicitarea de creștere a salariilor în contextul în care „legile Deca” reduc calitatea actului didactic și din responsabilitatea și răspunderea publică a instituțiilor de învățământ. „În mod deloc întâmplător, în data de 10 mai a.c., când legile educației erau în plenul Camerei Deputaților, a avut loc protestul celor 15.000 de cadre didactice, însă fără ca liderii sindicali să vină cu vreo solicitare expresă legată de legi, ci doar de salarizare”, se arată în comunicatul Ligii Studenților din Iași. În cadrul dezbaterilor din plenul Camerei, Ligia Deca, ministrul Educației, a recunoscut că sindicatele susțin proiectele de lege ale educației.

„Am clarificat, în discuţiile pe care le-am avut, inclusiv ieri, cu reprezentanţii federaţiilor sindicale din învăţământ, că ne dorim aceleaşi lucruri”, a spus Deca, conform sursei citate.

Reprezentanții sindicatelor nu au infirmat afirmația ministrului.

Studenții din Iași cer așadar amânarea votului pentru proiectele legilor educaţiei, care au intrat luni în plenul Senatului, for decizional. Solicitatea lor vine în contextul în care luni a început greva generală a profesorilor.  

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult