Noua lege a educației ar putea da peste cap traficul cu vize de flotant, chiar când încep înscrierile la grădinițe și școli
Your browser doesn't support HTML5 video.
Proiectul, în forma lui actuală, permite accesul prioritar al copiilor cu domiciliul stabil în circumscripție. Iar cei cu reședință temporară ar putea fi primiți doar în limita cifrei de școlarizare. În prezent, niciun părinte cu viză de flotant nu poate fi refuzat, ceea ce a dus la supraaglomerarea școlilor de top.
"Caut contra cost viză de flotant pe următoarele străzi". Așa încep sute de anunțuri postate de părinții care-și înscriu peste câteva zile copiii la clasa pregătitoare. Oamenii oferă în jur de 500 de lei, ca să aparțină, în mod fictiv, de circumscripția școlii dorite. Este un fals în declarații care nu poate fi demonstrat, spun specialistii.
Prof. Luiza Moraru, inspector învățământ primar: „Au tot dreptul să le acceptăm cererea de înscriere, nu avem cum sa ii refuzam. Avem copii care fac și o oră și jumătate pe drum și ajung obosiți”.
Cu viza de reședință în dosar, părinții au ales, în număr mare, doar anumite școli. Acestea au cerut derogări, ca să-i cuprindă pe toți doritorii- număr extins de elevi și clase suplimentare, găzduite chiar și în containere.
Proiectul noii legi a educației propune ca unitatea de învățământ să-i școlarizeze cu prioritate pe elevii cu domiciliul permanent în circumscripția arondată și, în limita cifrei de școlarizare, pe cei care au reședința temporară.
Iulian Cristache, reprezentant Federația Părinților: „Cu certitudine că sunt copii buni și la școlile de cartier. Dar au nevoie și ei de părinți care au resurse și educație”.
După ani de depopulare, unele școli de cartier au baza materială distrusă. Altele au reușit însă, pe cont propriu, să redevină atractive.
Atunci când un tânăr prof de sport a preluat mandatul de director, într-o școală de periferie învățau 300 de elevi. Acum sunt 650, și învață într-un singur schimb. Dar, între timp, a fost ridicată de la 0 o sală de sport. Au apărut burse pentru școlarii care au performanțe, after school și cursuri de dans gratuite, laboratoare noi de științe și noi săli de clasă.
Dorin Stoican, directorul Școlii 162: „Unde ne aflăm aici era un pod unde nu intră nimeni. Am câștigat șapte săli de clasă, laboratorul acesta de fizică și vecinul lui de informatică”.
Limitarea accesului în școli cu viză de reședință este încă în dezbatera Parlamentului.