Rezultatele surpriza pe care le gasesti pe Google cand cauti Barack Obama sau Mitt Romney
De cateva zile, Barack Obama are pe internet eticheta de "invins in dezbatere", iar poza contra-candidatului sau, Mitt Romney, e asociata cu declaratia ''am gresit''.
Cum s-a intamplat acest lucru si mai ales daca este sau nu intentionat, aflati din materialul urmator.
Cand are nevoie de o informatie, omul modern nu mai pune mana pe telefon, ci foloseste un motor de cautare. O unealta atat de utila nu putea sa treaca neobservata de politicieni, care angajeaza experti ca sa promoveze paginile dorite in topul rezultatelor afisate la cautare.
''Insa motoarele de cautare mai creeaza si surprize. De exemplu, daca scrii ''completely wrong'' (''am gresit'') pe pagina Google de cautre printre imagini, iti apar o multime de fotografii ale lui Mitt Romney'', spune Athena Jones, corepondent CNN.
Acelasi lucru se intampla intr-o masura mai mica si pe motoarele de cautare Yahoo si Bing. Google sustine ca alaturarea n-a fost intentionata. Pur si simplu, motorul a indexat o multime de articole in care apareau poza lui Romney si declaratia prin care recunoastea ca a gresit spunand ca 47 la suta dintre americani sunt victime.
''Motoarele de cautare se bazeaza pe cuvintele care insotesc imaginea, ca sa inteleaga despre ce este ea. Daca pui o poza a lui Mitt Romney langa cuvintele ''am gresit'', ele trag concluzia ca trebuie sa-ti afiseze poza, cand cauti ''am gresit'', spune Danny Sullivan, specialist IT.
Probabil l-a fel s-a intamplat si in cazul lui Obama, a carui fotografie este asociata cu sintagma ''invins dezbatere''. Totusi, uneori se face intentionat acest lucru. Fenomenul se numeste ''o bomba Google''. In urma cu cativa ani, daca tastai ''esec lamentabil'' in casuta de cautare Google, primeai o multime de fotografii ale lui George W. Bush. Altadata, adversarii senatorului John Kerry au reusit sa-i asocieze numele cu acela al unei... prajituri. In ultima vreme, Google a luat masuri ca sa limiteze aceste practici.
Vestea buna este ca asocierile pe care le fac motoarele de cautare se schimba, de obicei, in timp.