Avionul prabusit in Apuseni. Antonescu: Afirmatiile lui Stroe, exemplu de comunicare catastrofala; propun masuri radicale
Esec, erori, deficiente inacceptabile, lipsa de responsabilitate a institutiilor statului. Sunt termenii in care seful Guvernului a vorbit miercuri despre interventia din muntii Apuseni.
UPDATE 22:09
Premierul Victor Ponta a semnat decizia de eliberare a lui Ion Burlui de la conducerea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), la propunerea ministrului de Interne, Radu Stroe.
UPDATE 20:27
Liderul PNL Crin Antonescu a declarat, miercuri, ca afirmatiile lui Radu Stroe despre accidentul aviatic sunt "un exemplu de comunicare catastrofala", mentionand ca va propune conducerii PNL "masuri politice radicale", el mentionand si ca Ramona Manescu nu a comunicat deloc in aceasta perioada.
"Cu tot respectul pentru domnul Stroe si cu toata colegialitatea, este un exemplu de comunicare catastrofala, de natura sa starneasca revolta in conditii de nemultumire publica", a spus Antonescu la un post de televiziune, citat de Mediafax.
UPDATE 14:10 Aleodor Francu a demisionat de la conducerea ROMATSA, au declarat surse de la Ministerul Transporturilor. "Demisia este un act unilateral. In atmosfera creata, nu mai puteam sa-mi exercit functia de manager. ROMATSA are nevoie de stabilitate", a spus Aleodor Francu.
Intrebat daca are ceva sa-si reproseze, Francu a raspuns: "Nu am nimic sa-mi reprosez. Am demisionat numai pentru linistea si stabilitatea institutiei".
Francu a ocupat mai multe functii de conducere la ROMATSA incepand din 2006 si a fost directorul general al companiei din mai 2012.
Premierul Victor Ponta a prezentat, miercuri, concluziile anchetei privind operatiunea de salvare a oamenilor care s-au prabusit, luni, cu avionul in Muntii Apuseni. Seful Guvernului a dispus inlocuirea secretarului de stat din MAI Catalin Chiper si a cerut plecarea directorului general Romatsa. De asemenea, Ponta a afirmat ca vrea si plecarea directorului de la STS.
Citeste si: Concluzia oficiala: ROMATSA e de vina. Raportul privind accidentul, o noua dovada de incompetenta
El a precizat ca solicitarea de schimbare a conducerii ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) va fi adresata, conform legii, Consiliului de Administratie, iar cea de inlocuire a sefului Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Marcel Opris, va fi inaintata in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT).
In privinta secretarului de stat Constantin Chiper, membru PNL din 2005 si fost director in Cancelaria fostului premier Tariceanu la Compartimentul Analiza si Planificare Politica, Ponta a explicat ca acesta este responsabil pentru interventii in situatii de urgenta. Premierul a aratat ca, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA si STS, lucrurile au functionat inacceptabil de incet si fara asumarea autoritatii si a responsabilitatii, iar interventia de luni a fost un esec.
Acestea sunt si concluziile preliminare ale raportului privind modul in care reprezentantii institutiilor statului au intervenit dupa producerea accidentului aviatic, respectiv existenta unor deficiente inacceptabile, care necesita imbunatatirea sistemului de interventie.
"Procurorii vor stabili daca exista responsabilitati de natura penala. Condoleante pentru cele doua victime, din partea mea si a Guvernului. Deficienta inacceptabila la operatiunea de salvare, provocand o indignarea si o nemultumire justificata. Toate aceste lucruri necesita cateva responsabilitati.
In cadrul a trei institutii importante, MAI, STS si Romatsa, lucrurile au functionat incet si fara o necesara coordonare. Am decis inlocuirea din functie a secretarului de stat din MAI Chiper.
Inlocuirea directorului general Romatsa si a directorului de operatiuni. Voi solicita oficial inscrierea pe ordinea de zi a CSAT a unui raport privind activitatea STS din acest caz si inlocuirea sefului STS", a spus Ponta.
"Interventia de luni a fost un esec, care trebuie sa duca la responsabilitati personale. Voi propune decorarea atat a celor cinci supravietuitori, cat si a celor doi care au murit", a mai spus Victor Ponta.
Ipoteza anchetatorilor privind prabusirea avionului
Avionul medical pilotat de Adrian Iovan a fost doborat de gheata. Este principala ipoteza a expertilor din domeniu, in conditiile in care ancheta abia a inceput si se desfasoara in conditii foarte grele, la 1.400 de metri altitudine.
Inainte ca fenomenul de givraj sa intrerupa zborul umanitar, Adrian Iovan a luat legatura cu turnul de control. Acum, cand pilotul s-a prapadit, incercand sa salveze vietile altora, ultimele sale vorbe au o cu totul alta incarcatura.
La fel de cutremuratoare sunt si parerile specialistilor: cei 7 erau deja condamnati, fara sa stie acest lucru.
Cum puteau fi localizate cele sapte persoane in cateva secunde
Toti cei aflati in aparatul de zbor puteau sa fie acum in viata, printre noi, asa cum i-a adus la sol pilotul Adrian Iovan. In loc sa caute in orb, pe varful muntelui, salvatorii ar fi trebuit sa primeasca exact coordonatele in care a cazut avionul.
Din lipsa de viziune si de tactica, victimele au stat in pustiu, desi puteau sa primeasca ajutor medical.
Avioanele sunt localizate cu un sistem special de balize. Se numeste ELT. Cel instalat pe avionul BN2 era activ dar nu a reusit decat sa trimita un semnal SOS catre avioanele care treceau prin zona. Insuficient.
Ministrul Radu Stroe nu isi da demisia
Ministrul de Interne, Radu Stroe, a fost chemat la Guvern pentru o discutie cu Victor Ponta.
Inainte de a intra in Palatul Victoria, Stroe a fost intrebat de jurnalisti daca va fi schimbat de liberali din cauza felului in care a gestionat accidentul aviatic din Apuseni.
Radu Stroe a raspuns: "Nu stiu, nu cred, ma duc acum la Guvern".
Totodata, intrebat daca intentioneaza sa isi dea demisia, Stroe a raspuns: "Nu".
Citeste si: Ministrul de Interne, Radu Stroe, a fost chemat la Guvern: Nu imi dau demisia!
Citeste si: Studenta Aurelia Ion, avansata post-mortem la gradul de locotenent si inmormantata cu onoruri militare
Citeste si: EDITIE SPECIALA Stirile ProTV. Interviul realizat de Andreea Esca cu Radu Zamfir