Draftul raportului MCV. Superimunitatea parlamentarilor si dezincriminarea conflictelor de interese sunt criticate dur
Modificarile la Codul Penal privind introducerea superimunitatii pentru parlamentari si dezincriminarea conflictelor de interese sunt criticate dur in Raportul MCV, noteaza "Gandul".
In draftul documentului se mentioneaza ca exista ingrijorari referitoare la independenta sistemului judiciar.
Draftul raportului, consultat de "Gandul", arata ca raportul expertilor europeni va critica dur modificarile la Codul Penal privind introducerea superimunitatii pentru parlamentari si dezincriminarea conflictelor de interese.
In concluziile draftului de raport se mentioneaza ca exista ingrijorari referitoare la independenta sistemului judiciar si ca exista o rezistenta la nivel politic si administrativ privind masurile anticoruptie.
Viteza excesiva si modul netransparent in care au fost votate amendamentele la Codul Penal in decembrie 2013 au fost vazute drept provocari fundamentale la adresa legislatiei anticoruptie si a promovarii masurilor de integritate.
In draftul raportului, citat de "Gandul", sunt laudate activitatile DNA, ANI si Curtii Supreme si se analizeaza si modul in care au fost facute numirile la Curtea Suprema, Parchetul General si DNA.
Expertii CE noteaza ca procedura de numire a presedintelui Curtii Supreme si a vicepresedintelui instantei a fost "una clara si fara influente politice".
In schimb, in privinta numirilor sefilor Parchetului General si DNA, Comisia Europeana spune ca mai potrivita ar fi fost o selectie pe baza de concurs. Raportul noteaza, totusi, ca la DNA a fost numit un sef cu un "track-record" in lupta anticoruptie.
In raport este mentionat si subliniat episodul eliminarii de la conducerea sectiei I a DNA a procurorului Lucian Papici.
Istoria MCV arata, pana acum, ca progresele in Justitie nu sunt ireversibile, astfel ca pasii inainte in unele arii pot fi negate sau minimalizate de pasi inapoi in alte zone. In decembrie 2013 deciziile luate in Parlament au fost un indicator clar ca principiile de baza ale reformei in Justitie sunt departe de a fi betonate- a fost nevoie de interventie Curtii Constitutionale pentru a reitera aceste principii.
Acest lucru face imposibil de evaluat sustenabilitatea reformei si greu de judecat cat de mare este impulsul intern pentru a asigura un trend pozitiv.
De asemenea, in draft se arata ca circumstantele dificile din 2012 nu au stirbit din determinarea multor institutii si indivizi din Romania de a consolida progresele. Comisia crede ca monitorizarea MCV, oportunitatile oferite de fondurile europene, implicarea activa a Comisiei si a multor state membre continua sa fie un suport considerabil pentru reformele din Romania. Urmatorul raport urmeaza sa fie publicat peste un an de zile.
CE noteaza, de asemenea ca motorul statului de drept este Curtea Constitutionala, iar atacurile din 2012 la adresa acesteia nu au fost reluate si si-a consolidat rolul de arbitru.
Expertii CE noteaza ca dezbaterile privind Constitutia vor reveni in 2014 si ca este important ca CSM sa aiba posibilitatea sa participe activ, cu cometarii si propuneri privind sistemul judiciar.
In draft se mai arata ca important este sa fie excluse schimbarile care ar creste influenta politicului asupra functiilor cheie din Justitie sau care sa duca la slabirea sistemului judiciar.
Potrivit draftul, noua Constitutie trebuie sa respecte normele Comisiei de la Venetia.