România, reprezentată în premieră într-un ghid culinar internațional
România va fi reprezentată gastronomic, în premieră, într-un ghid culinar internațional. "Gault et Millau" adună peste o sută de restaurante, evaluate strict de specialiști în gastronomie.
Evaluările au început, în urmă cu o jumătate de an, timp în care experții au vizitat incognito sute de locuri și au punctat atmosfera, servirea, și calitatea preparatelor.
Un meniu cu cinci mâncăruri româneşti reinterpretate a fost pregătit de trei bucătari români pentru Come de Cherisey, preşedintele Gault et Millau - atunci când a început vizitele în la noi. România este a doua ţară din Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Ungaria, în care ghidul franţuzesc vine să testeze restaurantele.
Inspectorii au fost în şase oraşe: Bucureşti, Cluj, Braşov, Timişoara, Oradea şi Sibiu şi au făcut în 5 luni peste 350 de vizite în restaurante. Au încercat peste 900 de feluri de mâncare la care au asezonat peste 550 de pahare de vin. 141 de restaurante romaneşti au trecut testul.
Gault et Millau: “Am decis să venim în România pentru că a devenit o destinaţie neimapomenită pentru gastronomie. Noul val de bucătari se inspiră din trecut păstrează tradiţia, dar inovează.”
Este prima publicaţie cu renume în domeniul gastronomiei care îşi îndreaptă atenţia spre România. Iar evaluările au fost făcute profesionist.
Evaluatorii români, instruiţi de specialişti din străinătate, sunt cu toţii anonimi. Intră în restaurant ca orice alt client, comandă, mănâncă fără să schimbe vreo vorbă cu bucătarul şi în final achită nota. Încă de la început sunt atenţi la tot ce aud văd simt miros şi gustă, evident. Contează cum sunt întâmpinaţi în restaurant, contează cât de spaţios e locul, zgomotul, mirosul şi evident mâncare. Nu se punctează speficiful, ci mâncarea, cât de delicios este preparatul.
În urma evaluărilor, restaurantele primesc o notă de la 0 la 20 , iar în ghid rămân doar cele cu un punctaj mai mare de 10. Niciun restaurant din lume nu are acum nota 20. Doar două, în Franţa, au primit un punctaj de 19,5.
Alexandre Almajeanu, iniţiatorul ghidului: “70 % e despre ce e în farfurie, calitatea produselor, creativitatea chefilor şi 30% despre design serviciu, ambianta în locaţie. Acum 3-4 ani GM nu ar fi găsit materie să facă un ghid, dar de 3 ani gastronomia în România, chefii, produsele... totul e un boom frumos.”
Adrian Hădean: ''In sfârşit aparem şi noi pe o hartă, există România. E harta lumii şi a mai apărut un punct, România care are restaurante şi localuri de felul ăsta în care poţi să mergi şi să mănânci. Uşa oaspeţilor se deschide, ne pune în calea oamenilor.”
Ghidul include şi categoria „Pop" - adică baruri, cafenele de specialitate, patiserii gourmet sau food truck-uri.
Alexandre Almajeanu: “Când apare un restaurant în ghid creşte numărul de clienţi automat.”
Reporter: “Cu cât?”
Alexandre Almajeanu: “Am o cifră relevanţă în Polonia. Piaţa de acolo seama cu piaţa de aici, creşte cu 25% fie că sunt localnici fie că sunt străini.”
Ghidul va fi disponibil în limba română şi engleză şi va fi putea fi cumpărat din librarii sau descărcat online pe aplicaţia pentru mobil.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!