Inspectoratul General pentru Imigrări cere raportarea online a turiștilor străini. Problemele întâmpinate de hotelieri
Este mare nemulțumire în industria hotelieră din România, după ce Inspectoratul General pentru Imigrări a solicitat raportarea online a turiștilor străini.
Deși procedura nu este nouă, până acum informațiile erau trimise poliției de cele mai multe ori doar la cerere.
Acum autoritățile vor raportarea datelor în cel mult 24 de ore pe un portal nou creat, iar cei din industrie sunt nemulțumiți de volumul mare de informații solicitate și implicit de muncă. În plus, se tem că astfel vor fi transformați în informatori.
Neliniștea i-a curprins pe hotelieri din decembrie anul trecut, când au început să primească înștiințare de la Inspectoratul pentru Imigrări prin care li se cereau toate datele despre sosirile turiștilor străini, în termen de cel mult 24 de ore.
Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România: „Faptul că a apărut această solicitare intempestiv, peste noapte aș putea să spun, a creat dificultăți pentru că informațiile pe care le solicită IGI sunt peste competența unui recepționer, sunt peste nivelul de date pe care noi le solicităm prin acea fișă de înregistrare a pasagerului, deci complică lucrurile. Ba mai mult, aplicația informatică pe care noi trebuie să ridicăm aceste date este insuficient dezvoltată".
Hotelierii solicită simplificarea procedurilor
Hotelierii făceau și până acum astfel de raportări, însă către poliție și de cele mai multe ori doar atunci când le erau solicitate aceste informații. Acum, datele pe care trebuie să le transmită sunt mult mai multe.
Maria Cristea, purtător de cuvânt Inspectoratul General pentru Imigrări: „Completarea numelui, prenumelui străinului, sexul și data nașterii, iar la secțiunea documente de identificare a străinului se menționează tipul documentului cu care a trecut frontiera, seria și numărul documentului, data eliberării, data expirării, data intrării în România, data cazării la unitate și data eliberării camerei, apoi informațiile de contact ale găzduitorului. Se încarcă un fișier cu fotografia din pașaportul străinului, după care se finalizează înregistrarea”.
Transmiterea informațiilor a peste 200 de turiști străini într-o singură zi, cum ar putea fi cazul unui hotel mare dintr-un oraș, ar presupune un uriaș volum de muncă.
În plus, în adresa primită nu se specifică faptul că un străin înseamnă, conform legilor în vigoare, doar cetățenii din afara stetelor Uniunii Europene și spațului economic european care include Norvegia, Islanda și Lichtenstein, plus Elveția. Hotelierii solicită simplificarea acestei proceduri.
Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România: „Cere timp să introducem toate datele și lucrul acesta ar trebui să se facă mult mai simplu, ar trebui ca fișele pasager pe care noi le înregistrăm să fie suficiente și acestea ar trebui să fie transmise informatic către poliție, iar poliția să le trimită mai departe către IGI”.
În plus, hotelierii consideră că solicitarea autorităților nu respectă nici legea privind protecția datelor și cer clarificări.
Pe de altă parte, completarea fișelor de cazare la sosirea la hotel sau la pensiune nu mai e demult o surpriză pentru turiști.
Se face aproape de când lumea, atât în România cât și în străinătate. În Belgia, de pildă, colectarea datelor personale la cazarea într-o unitate turistică se întâmplă de peste 100 de ani.
Peste tot în lume măsura a fost luată tocmai din motive de securitate, pentru a fi depistate persoanele urmărite sau care ar putea prezenta un pericol, dar și pentru a ține sub control imigrația ilegală sau munca la negru și nu îi transformă pe hotelieri în turnători.