Bilete de avion low cost, dar scumpe. Prețurile au explodat, iar Consiliul Concurenței suspectează „un blat” între companii
Prețurile biletelor de avion ale companiilor low cost, Wizzair și Ryanair, au trezit suspiciuni Consiliului Concurenței, care anchetează scumpirile din ultima vreme.
Inspectorii verifică aceste creșteri de preț, în contextul ieșirii Blue Air de pe piață, dar și al restrângerii activității TAROM.
Aceste companii au monopol pe tot mai multe rute, iar un bilet spre orașe din Italia sau Spania, de exemplu, a ajuns să coste cât unul spre destinații exotice.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Pentru o simulare de preț pentru luna august, pe ruta București-Lisabona, o persoană cu bagaj de cală de 20 de kilograme va plăti în plin sezon 680 de euro. Prețul este comparabil cu un bilet de avion luat din timp pentru locuri îndepărtate.
Lisabona este una dintre destinațiile pentru care compania WizzAir deține monopol. Cu alte cuvinte, cei care vor să ajungă acolo au doar această opțiune directă de zbor.
Lista destinațiilor în aceeși situație s-a mărit considerabil după ce compania Blue Air a dispărut de pe piață, iar portofoliul de destinații operate de TAROM s-a micșorat. Fără o concurență directă, prețurile biletelor de avion au sărit în aer. În multe cazuri sunt mai scumpe decât un zbor al unei companii de linie, cu escală.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței: „Verificăm dacă nu cumva sunt și comportamente ilegale care trebuie sancționate. Când vedem creșteri mari de prețuri suspectăm totdeauna posibilitatea unor înțelegeri, împărțiri de rute, de exemplu. Atunci aceste comportamente sunt ilegale și vor fi sancționate”.
Reprezentanții companiilor aeriene au motivat că în spatele deciziei de a crește prețul biletelor de avion stau mai multe lucruri cu care s-au confruntat în ultima perioadă. Amintesc aici lipsa de personal, creșterea semnificativă a prețului combustibilului, dar și anumite greve ale controlorilor aerieni care au afectat traficul pe aeroporturile din Europa.
„Sistemul nostru de prețuri este dinamic, ceea ce înseamnă că prețurile se pot modifica în funcție de mai mulți factori. Îi sfătuim pe pasagerii noștri să își planifice călătoriile din timp", au transmis reprezentanții WizzAir.
Ryanair nu a răspuns până la ora difuzării știrii.
Pentru Valencia, de exemplu, tarifele sunt de 400 – 500 euro/persoană. La prețuri similare, între 500 și 700 euro de persoană, putem găsi bilete de avion către destinații precum Singapore, Manila sau Miami. În aceste condiții, și opțiunile clienților s-au schimbat.
Cristina Pipias, reprezentantul unei agenții de turism: „Clienții au fost reticenți să mai cumpere un bilet de avion de 400, 500, ajungând până la 900 de euro pentru un bilet de avion low-cost către Europa. Au scăzut foarte mult vânzările pe partea de city-break pentru că acolo este categoria de vacanțe cea mai afectată de aceste tarife foarte mari”.
Pasager: „Plăteam cam 400, 500, acum am plătit în jur de 800. Deci s-a dublat, da”.
Pasager: „N-am ce să comentez. S-a întâmplat și dacă avem nevoie să călătorim, călătorim”.
Potrivit Institutului Național de Statistică, biletele de avion s-au scumpit în acest an, în medie, cu 10%. Aici sunt luate în calcul toate companiile de transport aerian.