Un chinez cumpara Hollywood-ul pas cu pas: miliarde de dolari in cinematografe, studiouri si imobiliare
Wall Street Journal descrie planul miliardarului chinez Wang Jianlin de a cumpara, bucata cu bucata, Hollywood, inima industriei americane de entertainment.
Ultima tinta a celui mai bogat chinez este Dick Clark Productions, compania care organizeaza Globurile de Aur, premiile muzicale americane si alte show-uri, care ar aduce astfel China direct pe covorul rosu, in mijlocul celebritatilor de la Hollywood si al oportunitatilor de promovare.
Tinta principala ramane unul dintre cele sase mari studiouri de film de la Hollywood. Wang a negociat preluarea a 49% din Paramount Pictures, dar compania-mama, Viacom, a oprit in cele din urma tranzactia.
Imbogatit din imobiliare, Wang nu s-a ferit sa declare ca vrea sa China o forta dominanta pe plan global in entertainment. Oferta de 1 miliard de dolari pentru Dick Clark Productions vine dupa tranzactia din 2012, cand a cumparat lantul de cinematografe AMC cu 2,6 miliarde de dolari, iar anul acesta a achizitionat si compania de productie Legendary Entertainment, cu 3,5 miliarde de dolari. AMC a anuntat intre timp o oferta de 1,2 miliarde de dolari pentru rivala Carmike Cinemas. Tranzactia l-ar transforma pe Wang in detinatorul celor mai multe ecrane de cinema din intreaga lume, cu peste 8.200 de sali. AMC are astazi peste 5.300, iar Carmike aproape 3.000, in timp ce numarul 1 este Regal Entertainment Group, cu 7.300.
Ofensiva lui Wang a atras atentia autoritatilor americane, dar si a managerilor din industria de film. Acestia se tem atat de faptul ca ar putea pierde dominatia in domeniu in favoarea Chinei, cat si de posibilele influente culturale ale unei asemenea situatii. Pe 15 septembrie, 16 membri ai Camerei Reprezentantilor au redactat o scrisoare prin care cereau sa se extinda controlul Comitetului pentru Investitii Straine in SUA si asupra achizitiilor Chinei in media americana, sub aceleasi motive de siguranta nationala ca in cazul achizitiilor din domeniul aerospatial. "Exista temeri legate de incercari ale Chinei de a cenzura anumite subiecte si a introduce elemente de propaganda in media americana", au motivat oficialii.
Influenta Chinei asupra filmelor
China are insa o influenta majora asupra industriei de film deja. Box-office-ul din China va depasi in urmatorii ani cel american, astfel ca vanzarile masive de bilete de cinema din China influenteaza deja deciziile de la Hollywood. Continuari ale unor filme ca "Pacific Rim", de exemplu, sunt facute mai degraba datorita succesului primei parti in China, in America de Nord productiile dezamagind. Unii producatori si scenaristi se feresc deja de subiecte sensibile in China in filmele cu bugete mari, cum ar fi homosexualitatea sau nemuritorii. Mai mult, se cauta tot mai mult actori chinezi pentru roluri secundare, care sa castige atractivitate in China - dar si unul dintre cele 34 de locuri pe care Guvernul chinez le rezerva premierelor de filme straine anual.
Studiouri de film uluitoare la Qingdao
Expansiunea hollywodiana a lui Wang a inceput insa in China. Acolo vrea sa transforme orasul Qingdao in cel mai important producator de filme. Construieste cu 10 miliarde dolari Oriental Movie Metropolis, cu 30 de locatii de filmare, inclusiv un studio subacvatic urias pentru scene sub apa. Doar o privire pe site-ul oficial al studiorilor iti taie rasuflarea. In urma cu trei ani, cand au inceput lucrarile, au fost printre invitati Leonardo di Caprio, Nicole Kidman si producatorul Harvey Weinstein. In 2017, lucrarile vor fi gata.
Ambitiile lui Wang se potrivesc cu strategia Chinei de a incuraja companiile sa se impuna pe plan global prin achizitii. Haier Group a cumparat cu 5,6 miliarde de dolari divizia de electrocasnice a General Electric. Shuanghui International Holding a achizitionat Smithfield Foods cu 4,7 miliarde. Lenovo a luat Motorola Mobility cu 2,91 miliarde de dolari. Iar in asteptare se afla oferta de 43 de miliarde de dolari facuta de China National Chemical Corp pentru compania elvetiana Syngenta, care ar reprezenta cea mai mare achizitie facuta de chinezi peste hotare. Autoritatile de la Beijing incurajeaza astfel de achizitii printr-o legislatie care facilitateaza accesul la finantare. Presedintele Chinei, Xi Jinping, vede industria de entertainment ca pe un mijloc de a promova valorile socialismului chinez si viziunea Chinei asupra istoriei si culturii.
Miliardarul Wang, 61 de ani, pare perfect pentru acest plan. Wang a facut avere din imobiliare, construind centre comerciale, cladiri de birouri si locuinte care au alimentat expansiunea economica a Chinei. Wang si-a inceput cariera de om de afaceri dupa ce s-a retras din Armata chineza. A reusit apoi sa revigoreze o zona decazuta din orasul Dalian, port in nord-estul Chinei. Asa au aparut Wanda Plazas, centre comerciale cu sali de cinema si birouri. Documentele arata si o legatura importanta: Deng Jianhui, casatorit cu sora presedintelui Xi, a detinut o parte din actiunile Dalian Wanda Commercial Properties pana compania a fost listata public in 2014. "Wanda nu are afiliere politica", sustine insa Wang.
Dalian Wanda activeaza in trei sectoare majore: dezvoltare imobiliara, entertainment si financiar. Wang e actionarul majoritar. Sediul central e in Beijing, unde Wanda detine, printre altele, un hotel de 5 stele Sofitel si un cinema IMAX ultra-modern. In 2015 a raportat venituri de 43,5 miliarde de dolari. Doua treimi provin din proprietatile comerciale. Din entertainment a incasat ceva mai mult de 7 miliarde de dolari. Profitul nu a fost facut public.
Modelul corporatist chinez
Fosti angajati ai grupului Wanda povestesc ca modelul corporatist este mai apropiat de cel militar decat de Hollywood. Angajatii intra pe baza de cartela, barbatii trebuie sa se imbrace la camasa si costum, iar femeile sunt atentionate in privinta tocurilor si a culorii unghilor. Trebuie sa-si scoata palaria, paltonul si manusile inainte de a intra in birou.
Gerry Lopez, fost CEO al grupului, povesteste: "Dupa ce a devenit numarul 1 in China, Wang isi doreste sa fie numarul 1 in lume in imobiliare comerciale, magazine universale, cinematografe si hoteluri". In afara achzitiilor din entertainment, Wang a investit in fotbalul european, in yacht-uri de lux, dar a cumparat si o companie de marketing si drepturi TV sportive. In 2015 a platit 650 de milioane de dolari pentru compania care organizeaza concursurile Ironman.
In inima Beverly Hills, Wanda are planuri pentru un complex de apartamente si un hotel de 1,2 miliarde de dolari. A cumparat terenul unui fost magazin cu peste 400 de milioane de dolari, de aproape trei ori mai mult decat platise fostul proprietar cu doar cinci ani in urma. Deocamdata se lupta pentru aprobarea constructiei. Daca o va obtine, probabil acolo va fi sediul neoficial al tranzactiilor Hollywood-ului chinez.