Tanara din Romania care a lucrat la dezvoltarea Tesla Model S. Mail-ul controversat trimis lui Elon Musk in 2014
Cristina Balan este o inginera din Romania stabilita in Statele Unite, care a lucrat la dezvoltarea celei mai cunoscute masini electrice din lume: Tesla Model S.
La 28 de ani, Cristina era deja in echipa Boeing, iar acum are propria afacere si contribuie la dezvoltarea unei drone care va livra medicamente in zonele greu accesibile.
Cristina este unul dintre inginerii care au creat cea mai cunoscuta masina electrica din lume: Tesla Model S. Spune ca a fost si primul roman angajat de producatorul amercian.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Cristina Balan: "Acest demaraj este primul lucru pe care l-am facut la Tesla. Deci inima acestei masini. Primul lucru care l-am facut in Tesla a fost modulul masinii. Ceea ce nu vezi dedesubt, intre cele 4 roti, este bateria. Si bateria e formata din 16 module. Noi numim modulele inima masinii."
Alaturi de colegii ei, Cristina a conceput motorul masinii electrice de lux, capabila sa atinga suta de kilometri in mai putin de 3 secunde. A pus umarul si la sistemul multimedia din bord dar si la realizarea caroseriei.
Cristian Balan: "Toata structura care o vezi pentru usa il numim "A pillar". E singurul din industria auto care e o singura piesa. Iar apoi, cea mai mare piese din masina este ce vezi sus, plafonul. Am lucrat pentru plafon."
In 2014, Cristina a trebuit sa o ia de la capat. Acela a fost si momentul in care a devenit cunoscuta publicului larg. Intr-un articol al Wall Street Journal, povesteste ca a fost fortata sa plece dupa ce i-a dat un email multimiliardarului Elon Musk, proprietarul Tesla, in care ii atragea atentia asupra unor greseli de fabricatie.
Cristina Balan: "Am facut-o pentru binele masinii si pe de alta parte, cred ca e vorba si de etica. E de ajuns o singura data sa te compromiti si eu n-am putut sa fac asta. Pierderea unui job este numai pierderea unui job, dar etica personala pe care o ai o duci cu tine peste tot."
Inainte de Tesla, Cristina a lucrat in diverse proiecte pentru Toyota, Audi sau Porsche. Iar pentru Boeing a contribuit cu elmente de design la avionul Dreamliner.
Cristina Balan: "Am avut oferte duble ca salariu si am zis nu. Eu nu lucrez pentru bani, lucrez pentru ceea ce imi place."
Dragostea pentru masini o are din copilarie.
Cristina Balan: "De cand eram mica visam o masina electrica. Tatal meu a fost mecanic, asa ca primele amintiri pe care le am este mirosul de ulei benzina si o gramada de piese desfacute in toate partile. Tot timpul am avut ceva motoare desfacute prin casa. Ce superb ar fi sa avem si alta alegere. Sa putem sa avem optiuni. Si tot timpul faceam glume cu tatal meu poate se va realiza masina pe curent electric. Si sa am sansa sa pot sa pun mana pe visul meu in realitate a fost ceva pentru mine care n-as putea sa descriu in cuvinte."
Acum, si-a facut propria firma in Statele Unite si lucreaza la dezvoltarea unei drone care va livra vaccinuri si sange in zonele greu accesibile din tarile mai putin dezvoltate.
Cristina Balan: "Are un frigider in ea si transporta sange, vacinuri, antibiotice pentru sate din Madagascar, Africa, Papua Noua Guinee, care nu pot sa ajungi in satele acele pe alta cale."
Drona este la stadiul de prototip. A fost testata, insa bateria ii permite sa faca doar drumul dus, nu si intors. Este in resposabilitatea ei sa gaseasca o solutie pentru ca aceasta tehnologie care salveaza vieti sa aiba autonomia necesara sa parcurga distantele pana la cei care au mare nevoie de ajutor.