"Moartea domnului Lazarescu", clasat de The New York Times pe locul 5 intr-un top al celor mai bune filme ale secolului XXI
Filmul ”Moartea domnului Lazarescu”, regizat de Cristi Puiu, a fost clasat de publicatia americana The New York Times pe locul 5 intr-un top 25 al celor mai bune filme ale secolului XXI lansate pana in prezent.
Jurnalistul si criticul de film Anthony Oliver Scott a scris ca titlul ”The Death of Mr. Lazarescu/ Moartea domnului Lazarescu” (2006) este un ”spoiler”.
”Cand il intalnim pentru prima data pe Dante Lazarescu, un pensionar care locuieste in Bucuresti, in varsta de 60 si ceva de ani, desi pare mai batran, el acuza dureri de stomac. Dupa aproximativ doua ore si jumatate, paraseste aceasta lume”, a scris Anthony Oliver Scott.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Jurnalistul a mentionat ca la Festivalul de Film de la Cannes, filmul a fost o ”senzatie” - ”Ai vazut acel film romanesc de trei ore? Trebuie sa il vezi!”, a amintit criticul din discutiile purtate de participantii la eveniment.
”Filmul domnului Puiu a fost un semn timpuriu al cinematografiei Romanesti infloritoare, care urma sa obtina recunoastere la nivel international datorita unor autori tineri precum Cristian Mungiu («4 luni, 3 saptamani si 2 zile/ 4 Months, 3 Weeks and 2 Days») si Corneliu Porumboiu («Politist, adjective/ Police, Adjective»)”, a mai scris Anthony Oliver Scott.
”Asemenea colegilor lui (si uneori rivali), domnul Puiu foloseste scene lungi si miscari de camera minimale, pentru a crea o senzatie de realitate traita care te absoarbe aproape pana la punctul claustrofobiei. El tinteste fara remuscare absurditatile marunte si nedreptatile majore care definesc viata in Romania la mai mult de un deceniu dupa caderea dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceausescu”, a adaugat el.
Criticul de film a mai scris ca desi filmul ofera o experienta locala, reflecta o realitate dincolo de strazile, locuintele si camerele de urgenta din Bucuresti, titlul amintind de personajul Willy Loman din piesa ”Death of a Salesman”, scrisa de Arthur Miller.
”Domnul Lazarescu este propriul sau tip de om obisnuit, prins nu in rotile scliptoare ale capitalismului american, ci in rotile ruginite ale birocratiei est-europene si in detritusul propriilor sale decizii gresite. El este pus in pericol de aroganta si indiferenta celor puternici – doctorii si birocratii din spital, atat de hipnotizati de propria lor autoritate incat sunt orbi la suferinta lui”, a mai scris Anthony Oliver Scott.
Textul jurnalistului mentioneaza ca un sofer de ambulanta, interpretat de ”extraordinara actrita romana de scena” Luminita Gheorghiu, devine aliatul si aparatorul somnului Lazarescu – singura persoana care insist,a desi in zadar, ca acestuia trebue sa ii fie acordata atentie.
”Acest film este o fabula metafizica de groaza si cu umor negru deghizata intr-o tragedie din viata de zi cu zi”, a concluzionat criticul.
Filmul ”Moartea domnului Lazarescu” este surclasat de filmele: ”There Will Be Blood” (regizat de Paul Thomas Anderson, 2007), ”Spirited Away” (Hayao Miyazaki, 2002), ”Million Dollar Baby” (Clint Eastwood, 2004) si ”A Touch of Sin” (Jia Zhangke, 2013).
Clasamentul este continuat de filmele: ”Yi Yi” (Edward Yang, 2000), ”Inside Out” (Pete Docter si Ronnie del Carmen, 2015), ”Boyhood” (Richard Linklater, 2014), ”Summer Hours” (Olivier Assayas, 2009), ”The Hurt Locker” (Kathryn Bigelow, 2009), ”Inside Llewyn Davis” (Joel si Ethan Coen, 2013), ”Timbuktu” (Abderrahmane Sissako, 2015), ”In Jackson Heights” (Frederick Wiseman, 2015), ”L’Enfant” (Jean-Pierre si Luc Dardenne, 2006) si ”White Material” (Claire Denis, 2010).
Ultimele filme din clasament sunt ”Munich” (Steven Spielberg, 2005), ”Three Times” (Hou Hsiao-hsien, 2006), ”The Gleaners and I” (Agnes Varda, 2000), ”Mad Max: Fury Road” (George Miller, 2015), ”Moonlight” (Barry Jenkins, 2016), ”Wendy and Lucy” (Kelly Reichardt, 2008), ”I’m Not There” (Todd Haynes, 2007), ”Silent Light” (Carlos Reygadas, 2008), ”Eternal Sunshine of the Spotless Mind” (Michel Gondry, 2004) si ”The 40-Year-Old Virgin” (Judd Apatow, 2005).
Clasamentul a fost realizat de criticii de film ai The New York Times, cu ajutorul unor ”utilizatori Facebook - savanti in cinematografie”.
Topul a fost publicat de criticii de film Anthony Oliver Scott si Manohla Dargis, in colaborare cu Kathryn Bigelow, Guillermo del Toro, Ava DuVernay, Barry Jenkins, Richard Linklater, Robert Pattinson si Michelle Williams.