Structurile gigantice descoperite de oamenii de știință la aproape 3.000 de km sub Oceanul Pacific

17-06-2020 13:52

Ocean

Oamenii de știință de la Universitatea din Maryland, SUA, au descoperit „structuri extinse” în adâncul Pământului, la aproape 2.900 de suprafață.

Cercetătorii au analizat mii de înregistrări ale undelor seismice, cu ajutorul cărora au descoperit aceste structuri formate din rocă densă și fierbinte, aflate la limita dintre nucleu și mantaua internă a Pământului.

"Analizând mii de ecouri simultan, în loc să ne concentrăm doar pe câteva, așa cum se întâmplă de obicei, am obținut o perspectivă cu totul nouă. Acest lucru ne arată că zona dintre  nucleu și mantaua internă are o mulțime de structuri care pot produce aceste ecouri, lucru pe care nu l-am realizat până acum", a declarat Doyeon Kim, autorul principal al lucrării, publicată în revista Science.

Cutremurele generează unde seismice subterane, care se pot propaga la mii de kilometri distanță. Când undele întâlnesc modificări în densitatea, temperatura sau compoziția rocilor, acestea își schimbă viteza, își curbează traiectoria sau se dispersează, producând ecouri care pot fi detectate de cercetători.

Măsurând timpul de deplasare și amplitudinea acestor ecouri, pe măsură ce ele sunt detectate de seismometre, oamenii de știință pot dezvolta modele ale proprietăților fizice ale rocilor aflate în subteran.

Astfel, cercetătorii au analizat 7.000 de seismograme ale unor cutremure cu o magnitudine de cel puțin 6,5, ce au avut loc în bazinul Oceanului Pacific, între 1990 și 2018. Aceștia au observat un număr mare de unde seisme specifice, numite unde forfetare, care au scos la iveală structuri surprinzătoare aproape de mantaua pământului.

Cu ajutorul acestor unde, cercetătorii au descoperit structuri surprinzătoare aproape de mantaua Pământului, numite zone de viteză ultra-joasă, sub Hawaii și Insulele Marchize. Aceste structuri formate dintr-un material foarte dens și fierbinte, sunt de obicei prezente în zonele în care există vulcani și sunt cele care insulele vulcanice. Zona de viteză ultra-joasă de sub Hawaii este cea mai mare dintre cele descoperite până acum de cercetători.

Oamenii de știință spun că nu știu exact compoziția acestor structuri, însă acest studiu îi va ajuta să înțeleagă mai bine procesele geologice care au loc în adâncul Pământului.

Sursa: StirilePROTV

ShARE ÎN BUCATE - Spaghetti A.O.P.

Exclusiv PRO TV Plus