Specia unică descoperită de oamenii de știință în România: "E o ciudăţenie biologică"

×
Codul embed a fost copiat

O specie de rac descoperită de curând în Bihor ar putea fi protejată prin lege datorită unui proiect finanţat de fundaţia prințului moștenitor al Emiratului Abu Dhabi.

Este vorba despre Racul Bihorean, care trăieşte în apele de munte ale judeţului. Specialiştii au demarat deja procedurile necesare conservării.

Aceeaşi asociaţie a sprijinit acum câţiva ani salvarea Nufărului Termal.

Racul Bihorean este o specie descoperită în urmă cu mai puţin de un an.

Conf. univ. dr. Lucian Pârvulescu, Universitatea de Vest din Timişoara: "Descoperirea unor specii noi, în general, atrage atenţia cercetătorilor. Cu atât mai mult a unei specii de rac, ştiut fiind faptul că, în Europa, erau, până acum, doar 5 specii."

Inconștiență criminală. O tânără fără permis a omorât doi oameni nevinovați. În mașină era și fiica ei de 2 ani
Inconștiență criminală. O tânără fără permis a omorât doi oameni nevinovați. În mașină era și fiica ei, de 2 ani

Crustaceul cu care se mândresc cercetătorii nu stârneşte însă curiozitatea oamenilor de rând. Oamenii locului spun că dau nas în nas cu racii mai tot timpul.

Florin Stoian, păstrăvar: "Sunt două feluri de raci: ceva gălbui spre maronii şi negri. Ajung şi la noi în păstrăvărie câteodată. În partea de jos, de mijloc şi de jos a văii sunt prezenţi aceşti raci.
Reporter: Oamenii mai obişnuiau să-i prindă, să-i prăjească?
Florin Stoian, păstrăvar: "Da, mai demult, da."

Reporter: "Sunt raci în apele astea?
Localnic: Sunt, sunt.
Reporter: "Ai pescuit vreodată raci, matale?
Localnic: Da, am prins cu mâna, numa te muşcă, dacă n-ai grijă. Că are două foarfece, de alea."

Conf. univ. dr. Lucian Pârvulescu, Universitatea de Vest din Timişoara: "Pe bază de morfologie, ar fi fost imposibil să ne dăm seama că e vorba de o specie diferită. Dar, molecular, lucrurile se văd foarte clar. De acolo n-a mai fost decât un pas spre a declara specia ca fiiind unică şi ca fiind, de fapt, o specie nouă, căreia i-am dat un nume să aparţină României, Bihorului - cu atât mai mult - Racul Bihorean."

Prof. univ. dr. Cristian Panaiotu, Universitatea din Bucureşti: "Acum vreo 17 milioane de ani, în locul Transilvaniei era un golf al unui ocean vechi. Vieţuitoarele care trăiau în comun acum 17 milioane de ani au fost separate. Ei sunt o ciudăţenie biologică, raportat la ceilalţi raci."

Proiectul "Conservarea racului bihorean", cu o durată de 12 luni, este finanţat cu peste 6500 de dolari.

Andrei Acs, Centrul pentru Arii Protejate şi Dezvoltare Durabilă Bihor, CAPDD: "Proiectul acesta prevede, ca finalitate, introducerea acestei specii pe lista speciilor protejate din România."

Specialiştii au început evaluarea exemplarelor din zonă şi au reuşit să prindă până acum peste patru sute de raci din această specie.

Președintele Portugaliei a salvat două tinere care riscau să se înece: „S-au răsturnat, s-au panicat”

Aşa cum a promis, preşedintele Portugaliei a vizitat mai multe plaje din sudul ţării în weekend, dar nu a fost nicidecum doar o acţiune de imagine.

Inconștiența unei tinere de 19 ani care a condus fără carnet a ucis sâmbătă seară doi soți nevinovați pe o șosea din Argeș. Nu a acordat prioritate mașinii în care se aflau victimele.

Organizațiile de mediu, revoltate. Cei care fac unele construcții în albiile râurilor riscă doar o amendă: „O lege proastă”

Organizațiile de mediu contestă o lege promulgată de șeful statului prin care cei care fac unele construcții, inclusiv în albiile râurilor, nu mai riscă să fie trimiși în spatele gratiilor, ci doar o amendă.

Europa tremură în așteptarea iernii. Criza provocată de inflație și de dependența de gazele rusești se adâncește

În așteptarea iernii, toată Europa tremură. Dependența de gazele naturale rusești, dar și creșterea fără precedent a inflației creează mari probleme.

"e-Estonia, model pentru viitor". Cum au ajuns elevii estonieni cei mai buni din lume. "Educația e a doua noastră religie"

Educația este foarte importantă pentru estonieni și asta se vede an de an, când elevii din această țară ies mereu pe primele locuri la testele PISA, cele care măsoară nivelul de pregătire și de înțelegere a cunoștințelor.

Compania JetFly, bănuită că ar fi livrat Armatei Române kerosen neconform. Procurorii DIICOT investighează cazul

În plin război la graniță, procurorii DIICOT investighează în premieră un caz de înșelăciune și diversiune la Forțele Aeriene Române.