Perseide 2018. Noaptea în care va avea loc cel mai spectaculos fenomen astronomic

Ultimul update: Sambata 11 August 2018 19:27
Data publicarii: Sambata 11 August 2018 19:23
Categorie: Stiinta
Perseide România 2018

Perseide România 2018. Faza maximă a curentul de meteori al Perseidelor va putea fi admirat de pe teritoriul României, în nopţile de 11/12 şi 13/14 august, începând cu ora 22:00 (ora României), transmite Agerpres.

Perseide România 2018. Faza de Lună Nouă, care se produce pe 11 august în 2018, va permite o observare mai bună a acestui spectacol astronomic.

În 2018, activitatea Perseidelor a început, ca de altfel în fiecare an, pe data de 17 iulie şi se va încheia la 24 august. În luna august se produce maximul curentului Perseide. Având în vedere activitatea bună a Perseidelor încă de la sfârşitul lunii iulie se recomandă ieşirea la observare şi în nopţile adiacente maximului. Cea mai bună perioadă de observare este după miezul nopţii până dimineaţa. Din zonele cu cer curat, se pot vedea maxim 100 de meteori pe oră. Cei care vor observa fenomenul din oraşe pot vedea 10-20 de meteori pe oră.

Fenomenul de "stea căzătoare" este foarte bine cunoscut. Dâra luminoasă de pe cer este lăsată de o particulă sub un mm diametru ce arde în atmosfera Pământului, la frecarea cu aerul. Pentru o fracţiune de secundă se vede acest fenomen, denumit de astronomi meteor (stea căzătoare), produs de particula de praf cosmic care arde în atmosferă. Pietroiul care cade pe Pământ se numeşte meteorit, potrivit www.astro-urseanu.ro.

În mod constant, Pământul întâlneşte un nor de praf şi pietre eliberate de cometa Swift-Tuttle, în acelaşi punct al orbitei planetei noastre, adică în aceeaşi perioadă a anului: în jur de 12 august. Viteza de coliziune dintre particulele cometei şi atmosfera terestră atinge chiar 59 km/s. Chiar dacă particulele norului sunt rareori mai mari decât un bob de mazăre, viteza foarte mare cu care se deplasează dă acestor proiectile minuscule o energie uluitoare. Frecarea cu aerul le frânează, ele se încălzesc şi ionizează o lungă coadă de aer în drumul lor.

Fenomenul, cunoscut sub denumirea de "ploaie de stele" sau "stele căzătoare", are radiantul în constelaţia Perseu, de unde i se trage şi numele. Constelaţia Perseu (în latină Perseus) este o constelaţie din emisfera nordică traversată de Calea Lactee. În luna august ea este vizibilă după miezul nopţii, potrivit www.timeanddate.com. Este bogată în stele, printre care şi steaua dublă Algol. Aceasta este prima stea variabilă descoperită, ea fiind observată şi de către arabi.

Curentul de meteori al Perseidelor este cel mai cunoscut de publicul larg dintre toţi curenţii majori de peste an, atât datorită faptului că el a prezentat de-a lungul timpului o activitate regulată (fiind observat de cel puţin 2000 de ani), cât şi pentru simplul motiv că perioada sa de activitate îndelungată oferă condiţii ideale de observare pentru cei din emisfera nordică. Este unul dintre cei mai dinamici curenţi meteori, datorită trecerii, în 1992, a cometei-părinte, Swift-Tuttle, la periheliu - punctul cel mai apropiat de Soare - ocazie cu care s-a produs o intensificare a activităţii. Frecvenţa meteorilor a fost de 400 pe oră în 1991 şi 1992, apoi a scăzut la circa 100 pe oră în 1999.

În mişcarea sa pe orbită, Pământul întâlneşte curenţii de meteori în aceleaşi zone, punctul lor maxim de activitate producându-se într-o anumită perioadă a anului. Aceşti curenţi de meteori poartă denumirea constelaţiei sau a stelei în dreptul căreia este situat radiantul: Perseide, Leonide, Aqaride, Capricornide. Primele observaţii despre vizibilitatea unui astfel de fenomen se găsesc în cronici chinezeşti, unde se spune că, în anul 36, într-o singură noapte au fost văzuţi peste 100 de meteori.

Primul observator care a determinat rata orară a curentului de meteori al Perseidelor a fost Eduard Heis, care, în 1839, a numărat 160 de meteori pe oră. Calculul orbitei Perseidelor a fost realizat între 1864-1866 de Giovanni Schiparelli (1835-1910). El a constatat o strânsă legătură a fenomenului cu orbita cometei Swift-Tuttle, care trece prin apropierea Soarelui o dată la 120 de ani. Numele de Perseide a fost dat tot de Schiparelli în 1866.

Perseide România 2018 Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer

VOCEA ROMANIEI

Antrenorii, în campanie electorală!

Ce motive au concurenții să ii aleagă pe Smiley , Andra​, Tudor Chirilă sau Irina Rimes​? Tu în ce echipă te-ai duce?

VOCEA ROMANIEI

Vocea României face 8 ani!

Ce făceau vedetele la 8 ani?

La Untold a fost plin de magie în foișorul PRO TV

În cadrul unui festival magic, vedetele PRO TV și-au lăsat amprenta la foișorul PRO TV. Au dansat, s-au distrat, au trăit la maxim fiecare moment magic Untold.

VOCEA ROMANIEI

Reguli noi la Vocea Romaniei!

Antrenorii emisiunii Vocea Romaniei​ au raspuns provocarii AM/N-AM

Tudor Chirila, Andra, Smiley si Irina Rimes s-au distrat raspunzand la cele mai nebune intrebari

Interviu exclusive Subcarpați UNTOLD 2018

Am stat de vorbă cu cei de la Subcarpați care au făcut un show absolut incendiar la UNTOLD.

PROMO

Interviu EXCLUSIV Markus Schulz, interviu în exclusivitate la UNTOLD 2018: "Mă voi căsători cu o româncă."

Markus Schulz tocmai a semnat cu o casă de discuri din România. Și nu este singurul lucru care îl leagă de țara noastră. La anul, o va duce la altar pe logodnica lui româncă.

Interviu Danny Avilla, unul dintre cei mai tineri DJ de la UNTOLD 2018

Are 23 de ani, o gândire extrem de matură și este originar din Spania. Danny Avila, unul dintre cei mai tineri DJ la ora actuală, interviu exclusiv PRO TV #iprotvlauntold

PROMO

Interviu EXCLUSIV Jason Derulo: "Am vrut să îi ofer unei fete un cadou și nu aveam bani, așa că i-am scris o piesă"

Artistul american Jason Derulo și-a încântat fanii la festival și continuă să o facă și după, într-un interviu EXCLUSIV, pentru PRO TV.

PROMO

Interviu EXCLUSIV ATB: „În muzică trebuie doar să încerci să fii tu, să rămâi tu. Să rămâi firesc, normal!”

ATB, unul dintre DJ-ii care au făcut atmosferă în orașul de pe Someș, a vorbit într-un interviu EXCLUSIV despre următorul album, despre cel mai dificil moment din cariera sa, dar și despre cum poate un DJ să rămână relevant în anul 2018