Perseide 2018. Noaptea în care va avea loc cel mai spectaculos fenomen astronomic

Ultimul update: Sambata 11 August 2018 19:27
Data publicarii: Sambata 11 August 2018 19:23
Categorie: Stiinta
Perseide România 2018

Perseide România 2018. Faza maximă a curentul de meteori al Perseidelor va putea fi admirat de pe teritoriul României, în nopţile de 11/12 şi 13/14 august, începând cu ora 22:00 (ora României), transmite Agerpres.

Perseide România 2018. Faza de Lună Nouă, care se produce pe 11 august în 2018, va permite o observare mai bună a acestui spectacol astronomic.

În 2018, activitatea Perseidelor a început, ca de altfel în fiecare an, pe data de 17 iulie şi se va încheia la 24 august. În luna august se produce maximul curentului Perseide. Având în vedere activitatea bună a Perseidelor încă de la sfârşitul lunii iulie se recomandă ieşirea la observare şi în nopţile adiacente maximului. Cea mai bună perioadă de observare este după miezul nopţii până dimineaţa. Din zonele cu cer curat, se pot vedea maxim 100 de meteori pe oră. Cei care vor observa fenomenul din oraşe pot vedea 10-20 de meteori pe oră.

Fenomenul de "stea căzătoare" este foarte bine cunoscut. Dâra luminoasă de pe cer este lăsată de o particulă sub un mm diametru ce arde în atmosfera Pământului, la frecarea cu aerul. Pentru o fracţiune de secundă se vede acest fenomen, denumit de astronomi meteor (stea căzătoare), produs de particula de praf cosmic care arde în atmosferă. Pietroiul care cade pe Pământ se numeşte meteorit, potrivit www.astro-urseanu.ro.

În mod constant, Pământul întâlneşte un nor de praf şi pietre eliberate de cometa Swift-Tuttle, în acelaşi punct al orbitei planetei noastre, adică în aceeaşi perioadă a anului: în jur de 12 august. Viteza de coliziune dintre particulele cometei şi atmosfera terestră atinge chiar 59 km/s. Chiar dacă particulele norului sunt rareori mai mari decât un bob de mazăre, viteza foarte mare cu care se deplasează dă acestor proiectile minuscule o energie uluitoare. Frecarea cu aerul le frânează, ele se încălzesc şi ionizează o lungă coadă de aer în drumul lor.

Fenomenul, cunoscut sub denumirea de "ploaie de stele" sau "stele căzătoare", are radiantul în constelaţia Perseu, de unde i se trage şi numele. Constelaţia Perseu (în latină Perseus) este o constelaţie din emisfera nordică traversată de Calea Lactee. În luna august ea este vizibilă după miezul nopţii, potrivit www.timeanddate.com. Este bogată în stele, printre care şi steaua dublă Algol. Aceasta este prima stea variabilă descoperită, ea fiind observată şi de către arabi.

Curentul de meteori al Perseidelor este cel mai cunoscut de publicul larg dintre toţi curenţii majori de peste an, atât datorită faptului că el a prezentat de-a lungul timpului o activitate regulată (fiind observat de cel puţin 2000 de ani), cât şi pentru simplul motiv că perioada sa de activitate îndelungată oferă condiţii ideale de observare pentru cei din emisfera nordică. Este unul dintre cei mai dinamici curenţi meteori, datorită trecerii, în 1992, a cometei-părinte, Swift-Tuttle, la periheliu - punctul cel mai apropiat de Soare - ocazie cu care s-a produs o intensificare a activităţii. Frecvenţa meteorilor a fost de 400 pe oră în 1991 şi 1992, apoi a scăzut la circa 100 pe oră în 1999.

În mişcarea sa pe orbită, Pământul întâlneşte curenţii de meteori în aceleaşi zone, punctul lor maxim de activitate producându-se într-o anumită perioadă a anului. Aceşti curenţi de meteori poartă denumirea constelaţiei sau a stelei în dreptul căreia este situat radiantul: Perseide, Leonide, Aqaride, Capricornide. Primele observaţii despre vizibilitatea unui astfel de fenomen se găsesc în cronici chinezeşti, unde se spune că, în anul 36, într-o singură noapte au fost văzuţi peste 100 de meteori.

Primul observator care a determinat rata orară a curentului de meteori al Perseidelor a fost Eduard Heis, care, în 1839, a numărat 160 de meteori pe oră. Calculul orbitei Perseidelor a fost realizat între 1864-1866 de Giovanni Schiparelli (1835-1910). El a constatat o strânsă legătură a fenomenului cu orbita cometei Swift-Tuttle, care trece prin apropierea Soarelui o dată la 120 de ani. Numele de Perseide a fost dat tot de Schiparelli în 1866.

Perseide România 2018 Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer

Ninja Warrior România: Zapp
Prietenii au fost alaturi de el si de data asta, iar pentru Zapp totul a mers ca pe roate. A cucerit publicul inca de la prima runda iar acum a dat tot ce e mai bun

Ninja Warrior România: Szilard Deak
Vine din viitor si e pregatit sa cucereasca traseul Ninja Warrior. Szilard Deak a facut orice pentru a-si indeplini misiunea in semifinala

Ninja Warrior România: Remus Boroiu
Uriasul cu inima de copil, Remus Boroiu a facut spectacol la Ninja Warrior Romania. Ce performanta, bravo!

Ninja Warrior România: Radu Itu
Fie ca pierzi sau castigi, important e sa ai stil sunt cuvintele care-l caracterizeaza pe Radu Itu. Fara emotii si plin de energie, designerul s-a inscris in lupta pentru un loc in finala. A reusit?

Ninja Warrior România: Justin Musina
O clipa de neatentie sau o tehnica gresita te pot trimite in apa, dar cu toate astea, Justin s-a calificat pentru runda a doua.

Ninja Warrior România: Ilka Kis
A demonstrat ca si femeile pot fi la fel de puternice ca barbatii. Ilka Kiss a luptat din greu pentru a ajunge la finalul traseului, insa?

Ninja Warrior România: Dragos Lupsa
Cine nu l-a remarcat pe Dragos Lupsa? Cel mai tanar concurent de la Ninja Warrior care a reusit sa ajunga chiar si in semifinala. La doar 16 ani, tanarul a impresionat o tara intreaga

Ninja Warrior România: Alexandru Munteanu
"Muntele Alexandru", asa cum l-au numit comentatorii, s-a descurcat cu brio la primele probe desi a suferit unele accidentari. Cum a facut fata traseului din semifiala?

VOCEA ROMANIEI
Vocea Romaniei sezonul 8: Maria Udrea
Interpretarea Mariei Udrea l-a facut pe Tudor sa o blocheze pe Irina. La doar 18 ani acesta a reusit sa impresioneze cu piesa Do it like a Dude.

VOCEA ROMANIEI
Vocea Romaniei sezonul 8: Stefania Roman
Stefania Roman a impresionat-o pe Irina inca de la inceput cu piesa Sympathique. A reusit sa starneasca curiozitatea si celorlati trei jurati?

soareci