O sondă NASA a fotografiat un asteroid care se apropie de Terra

Ultimul update: Sambata 25 August 2018 12:24
Data publicarii: Sambata 25 August 2018 12:16
Categorie: Stiinta
asteroid Osiris-Rex

Asteroidul Bennu, cu diametrul de jumătate de kilometru, este explorat de sonda americană Osiris-Rex.

Sonda americană OSIRIS-REx, lansată de NASA în septembrie 2016, a capturat primele imagini cu asteroidul Bennu, aflat în vecinătatea relativă a Pământului, de pe care urmează să preleveze mostre de materie ce vor fi aduse pe Pământ, informează AFP.

Vestea cea bună a fost anunţat vineri de NASA care a difuzat primele cinci imagini surprinse de sondă. În acestea se poate observa, pe un fundal înstelat, un punct alb - Bennu, obiectivul acestei misiuni de 800 de milioane de dolari care are ca scop principal aducerea pe Pământ în anul 2023 a mai multor eşantioane prelevate de pe asteroidul cu diametrul de 500 de metri.

Sonda se află încă la o distanţă de 2,2 milioane kilometri şi se va apropia de ţinta sa în următoarele luni.

În decembrie, sonda va coborî la 7 kilometri distanţă de suprafaţa lui Bennu urmând ca la 31 decembrie să se plaseze pe orbita acestuia, la 1,5 sau 2 kilometri altitudine, unde se va deplasa cu o viteză de 18 kilometri la oră.

Prelevarea eşantioanelor va avea loc abia în anul 2020, după o perioadă în care vor fi efectuate numeroase măsurători şi fotografii în urma cărora se vor putea afla mai multe informaţii despre acest asteroid, precum masa totală a acestuia sau detalii despre câmpul gravitaţional, parametrii ce influenţează locul şi modul în care sonda se va apropia de suprafaţă. De asemenea, specialiştii trebuie să se asigure că pe Bennu nu există nori de materie sau mici sateliţi naturali care ar putea deteriora sonda.

Nu se cunoaşte cu siguranţă din ce este compusă suprafaţa asteroidului care este foarte întunecată.

Sonda va preleva între 60 de grame şi 2 kilograme de probe. Pentru aceasta, ea nu va coborî pe suprafaţa lui Bennu ci va extinde un braţ de aproximativ trei metri cu care va colecta timp de cinci secunde ceea ce va putea, în funcţie de duritatea rocii.

Probele prelevate vor fi depozitate în interiorul sondei urmând a fi aduse pe Pământ în anul 2023.

Şi alte sonde au adus pe Terra materiale din spaţiu - mostre de vânt solar (Genesis, 2004), eşantioane de pe o cometă (Stardust, 2006) şi probe de pe un asteroid (Hayabusa, 2010). În prezent, Agenţia Spaţială Japoneză are o sondă, Hayabusa2, aflată în apropiere de asteroid Ryugu de pe care urmează să ia probe pe care le va aduce înapoi pe Pamânt în anul 2020, precizează AFP.

În plus, pe Terra au fost aduse 382 de kilograme de roci selenare prelevate de astronauţii misiunilor Apollo din 1969 până în 1972.

Asteroizii sunt compuşi din elementele de bază ale planetelor, iar compoziţia lor oferă informaţii preţioase despre începuturile sistemului solar. În plus, posibila prezenţă a apei şi a unor minerale ar putea servi într-o bună zi drept rezerve de combustibil pentru viitorii exploratori ai spaţiului.

Numele misiunii reprezintă acronimul de la "Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer". Aceasta este cea de-a treia etapă a programului spaţial al NASA de explorare a Sistemului Solar New Frontiers, din care mai fac parte misiunile New Horizons (New Frontiers I) şi Juno (New Frontiers II)

Bennu se află la o distanţă faţă de Pământ ce variază între 448.700 şi 344 de milioane în kilometri. Asteroidul se roteşte în jurul Soarelui în 1,2 ani şi se intersectează cu orbita Pământului la fiecare şase ani, la o distanţă apropiată de cea care ne separă de Lună.

Oamenii de ştiinţă au constatat că Bennu trece din ce în ce mai aproape de planeta noastră, existând chiar un risc scăzut (unul din 2.500) să intre în coliziune cu Terra între anii 2175 şi 2196, potrivit calculelor NASA. Dacă un astfel de eveniment s-ar produce, el ar fi echivalent cu detonarea a 3 miliarde de tone de explozibili, o explozie de 200 de ori mai puternică decât cea a bombei atomice de la Hiroshima.

Când Osiris-REx va fi aproape de Pământ, în septembrie 2023, capsula care conţine probele de pe Bennu va fi ejectată din sonda spaţială şi va ateriza lin, frânată de paraşute, în vestul Statelor Unite, lângă Salt Lake City. Probele vor fi transportate la Centrul spaţial Johnson din Houston (Texas), unde vor fi catalogate şi analizate.

asteroid Osiris-Rex Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer

Descoperire istorică, pe Lună. Anunțul a fost făcut de NASA
Un asteroid uriaș se apropie cu viteză de Pământ. Avertismentul NASA
NASA a anunțat că a descifrat misterul mingii de foc din Alabama, care i-a speriat pe americani. VIDEO
VISURI LA CHEIE
3 copii au rămas fără mamă, la vârste foarte fragede, iar tatăl nu a mai reușit să termine casa pe care le-o construia
"Soția mea m-a învățat să spăl, să gătesc, că să știu să mă descurc fără ea"

VISURI LA CHEIE
O casă nouă nu le poate înlocui mama pe care au pierdut-o, însă le oferă o copilărie mai ușoară
Cum arată viață lor acum, după vizita unor Visuri la cheie

LA MARUTA
Lavinia Petrea, povești de când a devenit mamă pentru a treia oară

Mihai Dedu, povestiri din copilărie

LA MARUTA
Smiley a avut parte de o surpriză inedită, bunica lui a fost alături de el la concertul din Pitești

DIVERTISMENT
Când începe Black Friday 2018: data și ora reducerilor.
Toate informațiile despre ofertele de Black Friday 2018 le găsiți pe BF.STIRILEPROTV.RO șiBF.SPORT.RO