Afirmatia care rastoarna 2.000 de ani de crestinism. Noi dezvaluiri despre Giulgiul din Torino
Giulgiul din Torino, considerat de crestini ca fiind panza in care a fost invelit trupul Mantuitorului, este probabil cel mai controversat artefact biblic. Cartea unui profesor de la Cambrigde lanseaza o ipoteza interesanta privind autenticitatea sa.
Crestinii vin in pelerinaj la Giulgiul din Torino de sute de ani. Recent, oamenii de stiinta au inceput sa caute explicatii rationale, pentru a intelege cum a fost realizat ciudatul si tulburatorul chip de pe giulgiu.
Datarea cu carbon din anul 1988 a sugerat ca obiectul este un fals, datand din secolele XII-XIV, deci fiind mult mai recent decat perioada in care a trait si a fost rastignit Iisus.
Vaticanul, care detine in custodie giulgiul, a acceptat rezultatele testarii ca fiind corecte, dar a declarat ca aceasta panza este numai o reprezentare a trupului crucificat al lui Iisus si nu este chiar giulgiul folosit la ingropare.
Profesorul Thomas de Wesselow, care preda istoria artei la Cambridge, si-a dedicat ultimii opt ani studierii misteriosului obiect. El se declara agnostic, dar spune ca, dupa cercetari amanuntite, a ajuns sa creada ca giulgiul este chiar panza care a acoperit trupul Mantuitorului. “Prin urmare, sunt mai credincios ca Papa”, spune el, intr-un interviu acordat The Telegraph.
Cartea lui, Semnul (The Sign), lanseaza o ipoteza surprinzatoare: existenta acestui giulgiu este cea care a sustinut credinta primilor crestini in invierea lui Iisus.
Maria Magdalena si Apostolii au vazut chipul de pe aceasta panza, nu pe Iisus in carne si oase, crede el. Astfel a aparut credinta in inviere.
Afirmatiile lui rastoarna astfel 2.000 de ani de crestinism. “Sunt istoric de arta, nu teolog, asa ca pot privi acest aspect dintr-un unghi diferit”, se apara Thomas.
“Ma framanta adevarata natura a invierii lui Iisus. A fost oare o inviere fizica, asa cum sustine Biserica, sau una simbolica?” se intreaba el.
Dupa ce si-a enuntat teoria, istoricul prezinta o calatorie in timp, pe urmele giulgiului. Totul trebuie sa inceapa la Ierusalim, in secolul I d.Ch..
Dar panza de la Torino a fost inregistrata pentru prima data in Franta, in anul 1350. Daca este adevaratul giulgiu, cum a ajuns aici?
A fost adusa de cavalerii cruciati francezi, care au gasit-o la Constantinopol, in timpul asediului orasului din anul 1204. Iar aici a fost adusa de la Ierusalim in anul 944, fiind cunoscuta sub numele de Mandylion.
Se credea si atunci ca este panza cu care a fost ingropat Iisus, iar chipul era imprimat cu sange, explica Thomas.
Datarea cu carbon nu a fost corecta, sustine istoricul. In anul 2005 a fost realizat un alt test, o analiza a polenului din fibrele materialului si acesta a dovedit ca giulgiul are o vechime de peste 1.300 de ani. Totusi, acest test este ignorat.
O alta analiza, facuta de un expert in textile, a demonstrat asemanari intre aceasta panza si hainele evreiesti care dateaza din secolul I. Si aceasta dovada este trecuta cu vederea de oamenii de stiinta, care accepta numai testarea cu carbon si cauta acum sa demonstreze cum putea fi realizat un fals medieval care sa arate exact ca acest giulgiu.
Thomas este insa optimist si nu crede ca acest mister va ramane neelucidat. “Cred ca trebuie sa facem tot posibilul sa intelegem lucrurile. Nu accept sa ignoram problemele, sa spunem ca nu putem afla ceva”.
Sursa: The Telegraph
Etichete: vatican, religie, inviere, crestinism, giulgiul din Torino,
Dată publicare:
25-03-2012 12:15