Descoperire inedită. O sondă NASA a determinat structura internă a planetei Marte

marte
Shutterstock

Oamenii de ştiinţă deţin acum informaţii despre structura rocilor interne ale Marte, transmise de sonda InSight, care înregistrează din 2019 seismele de pe planetă.

Misiunea condusă de NASA a dezvăluit grosimea medie a scoarţei Marte ca fiind între 24 şi 72 de kilometri, cumva mai mică decât era crezut, transmite News.ro.

Cea mai importantă descoperire însă o reprezină dimensiunea miezului planetei. Acesta are o rază de 1.830 de kilometri, la limita superioară a estimărilor anterioare.

Este prima dată când ştiinţa a reuşit să traseze direct stratificarea internă a unei planete în afară de Pământ. A mai fost făcută şi pentru Lună, dar Marte (cu o rază totală de 3.390 de kilometri) este la o scară la mare.

Perseverance
O nouă performanță istorică pe Marte. Roverul Perseverance a reușit să producă oxigen
Hanul cu Tei se vinde cu 1,6 milioane€. Clădirea, cumpărată de Ilie Dumitrescu în 2004

Aceste informaţii permit cercetătorilor să înţeleagă mai bine formarea şi evoluţia diferitelor corpuri cereşti.

InSight a ajuns la aceste rezultate în acelaşi mod în care seismologii studiază stratificarea internă a Pământului - urmărind semnalele din cutremure. Acestea eliberează valuri de energie. Schimbări în traiectoria şi viteza valurilor trădează natura rocilor prin care trec.

Seismometrul trimis de sonda NASA a observat sute de cutremure, cu cinci în ultimii doi ani care au avut proprietăţile perfecte pentru a „imagina” interiorul Marte.

Echipa, care este condusă din Franţa şi Regatul Unit, determină scoarţa Marte ca având o grosime fie de 20 km sau de 39 km exact sub sondă, în funcţie de stratificarea care există. Extrapolând geologia cunoscută a suprafeţei restului planetei, rezultă o grosime estimată între 24 şi 72 de kilomtri.

Prin comparaţie, grosimea medie a scoarţei Pământului este de 15 - 20 de kilometri. Doar într-o regiune continentală precum Munţii Himalaya poate ajunge la 70 km.

Miezul Planetei Roşii începe de la aproximativ jumătatea distanţei de la suprafaţă la o adâncime de circa 1.560 de kilometri şi se găseşte în stare lichidă.

Echipa misiunii a spus că din noile observaţii directe rezultă două urmări fascinante.

Prima este aceea că masa cunoscută şi momentul de inerţie pentru Marte presupune că miezul este mult mai puţin dens decât era crezut şi că aliajul fier-nichel care îi domină compoziţia trebuie să fie puternic îmbogăţit de elemente mai uşoare, precum sulful.

A doua consecinţă are legătură cu stratul dintre miez şi scoarţă - mantaua. Aceasta este mai subţire decât era presupus.

Detalii despre structura internă a planetei Marte sunt raportate într-o serie de articole ştiinţifice în revista Science.

Presa din Spania a reacționat imediat după ce Simona Halep a aflat că joacă cu Paula Badosa în primul meci de la revenire
China vrea să trimită un echipaj uman pe Marte în 2033 și să instaleze o bază locuită permanent pe Planeta Roșie

China vrea să trimită prima sa misiune cu echipaj uman pe Marte în 2033, umând ca ulterior să aibă loc zboruri regulate, potrivit unui plan pe termen lung pentru construirea unei baze locuite permanent pe Planeta Roşie şi exploatarea resurselor acesteia.

Roverul Perseverance al NASA a reuşit o nouă performanţă, transformând dioxidul de carbon din atmosfera planetei Marte în oxigen, o premieră pe o altă planetă, a anunţat miercuri agenţia spaţială americană.

O nouă misiune istorică pregătită de NASA. Elicopterul cu care va explora planeta Marte

NASA se pregăteşte de o nouă misiune istorică. În mai puţin de o săptămână, un mini-elicopter va zbura pentru prima dată pe o altă planetă.

FOTO. Imagine panoramică spectaculoasă de pe Marte, publicată de NASA

NASA a publicat miercuri o fotografie panoramică spectaculoasă a zonei de pe planeta Marte unde a aterizat roverul Perseverance săptămâna trecută.

Arma NATO care va tranzita România pentru a ajunge în Ucraina. MApN îi va asigura combustibilul

Între timp, apărarea Ucrainei suferă din cauza stocurilor tot mai mici de muniție. Un ajutor substanțial este pe drum din Finlanda, stat care a aderat la NATO anul trecut.

PSD și PNL s-au înțeles: Cătălin Cîrstoiu va fi candidatul comun al Coaliției la Primăria Capitalei

După aproape aproape ore de discuții, coliția de Guvernare a decis luni seară că medicul Cătălin Cîrstoiu este candidatul PSD-PNL pentru Primăria Capitalei.

Bani europeni pentru înființarea centrelor de colectare, refuzați de primării. Câmpurile au devenit „magnet” pentru deșeuri

Peste 1.900 de primării ar fi putut să ia bani europeni prin PNRR pentru înființarea așa-numitelor centre de colectare cu aport voluntar.