Ciuma Neagră a ucis jumătate din populația lumii. Studiul recent care arată genele ce au învins moartea

Ciuma Neagră a ucis jumătate din populația lumii. Un studiu recent arată genele care au făcut diferența dintre viață și moart

Ciuma Neagră a fost studiată din punct de vedere genetic, iar cercetătorii au stabilit cum a fost posibilă supraviețuirea, din analiza genelor vechi de secole.

Au fost identificate diferențe genetice cheie, dar și efectul și mutațiile care până la generațiile din prezent.

O echipă internațională de oameni de știință, care a analizat ADN-ul vechi de secole de la victimele și supraviețuitorii pandemiei de Ciumă Neagră bubonică a identificat diferențe genetice cheie care au determinat supraviețuitorii și modul în care acele aspecte ale sistemului nostru imunitar au continuat să evolueze de atunci, relatează Science Daily.

Cercetătorii de la Universitatea McMaster, Universitatea din Chicago, Institutul Pasteur și alte organizații au analizat și au identificat gene care au protejat o parte a populației împotriva pandemiei devastatoare de ciumă bubonică, care a cuprins Europa, Asia și Africa în urmă cu aproape 700 de ani. Studiul lor a fost publicat în revista Nature.

Însă, aceleași gene care confereau odinioară protecție împotriva ciumei bubonice sunt astăzi asociate cu o susceptibilitate crescută la boli autoimune precum boala Crohn și artrita reumatoidă, sunt de părere cercetătorii.

Ciuma
Efectul uriaș pe care l-a avut Moartea Neagră: Ce i-a salvat pe strămoșii noștri ne îmbolnăvește pe noi azi
Ce au păţit poliţiştii care l-au lăsat pe Vlad Pascu să conducă drogat

Cercetarea a mers 100 de ani înainte și după epidemia Ciumei negre, care a lovit Marea Britanie în preajma anului 1.300, considerată cea mai mare epidemie la nivel global din istorie, care a ucis aproximativ 50% din populație.

Peste 500 de probe de ADN au fost extrase și examinate din rămășițele unor indivizi care au murit înainte, în timpul sau după Ciuma Neagră care a lovit Londra, inclusiv persoane îngropate în gropile comune ale ciumaților din East Smithfield, între anii 1348-1349. Au fost prelevate probe suplimentare și din rămășițele îngropate în alte cinci locații din Danemarca.

Selecția genelor protectoare

Oamenii de știință au căutat semne de adaptare genetică legate de ciumă, care este cauzată de bacteria „Yersinia pestis”.

Cercetătorii au identificat patru gene care erau în curs de selecție, toate fiind implicate în producția de proteine care ne apără de agenții patogeni ai bolii și au descoperit că versiunile acelor gene, numite alele, fie au protejat organismul, fie l-au făcut susceptibil la ciumă.

Indivizii cu două copii identice ale unei anumite gene, cunoscute sub numele de ERAP2 , au supraviețuit pandemiei la o rată mult mai mare decât cei cu setul opus de gene, deoarece versiunile „bune” au permis neutralizarea mai eficientă a bacteriei de către celulele imune, arată rezultatele studiului.

„Când apare o pandemie de această natură - moartea a 30 până la 50 la sută din populație, este neapărat să existe o selecție determinată de genele protectoare. Cei care nu le au, vor fi afectați. Chiar și un mic avantaj înseamnă diferența dintre moarte și supraviețuire. Desigur, supraviețuitorii fertili își vor transmite genele", a explicat geneticianul evoluționist Hendrik Poinar, director al Centrului McMaster's Ancient DNA.

Europenii care trăiau în timpul Ciumei Negre au fost inițial foarte vulnerabili, deoarece nu fuseseră expuși recent la bacteria Yersinia pestis. Pe măsură ce valuri de pandemie au apărut constant în secolele următoare, rata mortalității a scăzut.

Cine s-ar fi așteptat? Pe ce loc este pusă naționala României de The Guardian înainte de EURO 2024
Jocul săptămânii: A Plague Tale: Requiem. Îmbinarea perfectă dintre aventură și lecții de istorie

Jocul săptămânii, A Plague Tale: Requiem. O poveste care ne transportă în secolul 14. Atunci când ciuma și inchiziția erau în plină floare.

Pandemia de ciumă bubonică ce a ucis jumătate din populația Europei în secolul XIV, încă afectează sănătatea oamenilor și în zilele noastre.

Orban: ”Iohannis ne-a minţit şi a vrut să pară mumă, dar a dovedit că este ciumă ...roşie!”

Ludovic Orban a afirmat că preşedintele Klaus Iohannis a trădat încrederea românilor care l-au votat pentru că a acceptat formarea alianţei de guvernare cu PSD, scrie News.ro.

Ciolacu nu vrea să fie șef la deputați: ”Îmi e suficientă funcţia de şef la Ciuma Roşie”

Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat că social-democraţii ar putea viza funcţia de şef al Camerei Deputaţilor dacă "se creionează o majoritate", adăugând că lui, în acest moment, îi e suficientă funcţia de "şef la 'Ciuma Roşie'".

Marcel Ciolacu, despre șefia Camerei Deputaților: ”Mie nu-mi trebuiesc funcţii, dom-le! Eu sunt şef la ciuma roşie”

"Mie nu-mi trebuiesc funcţii, dom-le! Eu sunt şef la ciuma roşie cât timp vor colegii mei şi cu asta am încheiat! Suntem în opoziţie", a declarat Marcel Ciolacu, întrebat dacă i s-a oferit funcţia de preşedinte al Camerei Deputaţilor.

România a devenit noua obsesie a Rusiei. Declarațiile care spun totul despre tensiunile dintre Moscova și București

După o perioadă în care și-a concentrat atenția asupra Ucrainei și a Occidentului, mai ales în contextul masacrului din Moscova, dar și al războiului aflat în desfășurare, Rusia a luat în vizor România, care pare că a devenit un ghimpe în coasta sa.

Kirilo Budanov: Federația Rusă a știut despre planificarea unui atac terorist în regiunea Moscova încă din februarie

Conform declarațiilor șefului spionajului militar ucrainean, Kirilo Budanov, Rusia era conștientă încă din luna februarie de planurile pentru atacul terorist din Moscova, însă a ales să nu intervină.

Decizie finală privind închiderea magazinelor în weekend. Anunțul făcut de premierul Ciolacu

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, că din semnalele primite din rândul societăţii, rezultă clar că nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend.