Cea mai mare furtună din sistemul nostru solar se mișcă într-un mod neașteptat, spun oamenii de știință

furtuna solara

Noi observații ale Marii Pete Roșii de pe Jupiter, surprinse de Telescopul Spațial Hubble, arată că furtuna veche de 190 de ani se mișcă precum gelatina și își schimbă forma ca o minge de stres.

Conform astronomilor, citați de CNN, aceste observații neașteptate pe care Hubble le-a realizat pe parcursul a 90 de zile, din decembrie până în martie, arată că ”Marea Pată Roșie” nu este atât de stabilă pe cât pare.

Marea pată roșie - sau GRS - este un anticiclon ... sau o circulație mare de vânturi în atmosfera lui Jupiter, care se rotește în jurul unei zone centrale de înaltă presiune de-a lungul centurii sudice de nori de latitudine medie a planetei.

Furtuna de lungă durată este atât de mare - cea mai mare din sistemul solar - încât Pământul ar putea încăpea în ea.

Deși furtunile sunt în general considerate instabile, Marea Pată Roșie a persistat timp de aproape două secole. Dar schimbările observate în furtună par să fie legate de mișcarea și dimensiunea acesteia.

O furtună geomagnetică solară va lovi planeta Pământ
O furtună solară uriașă se îndreaptă spre Pământ după erupția solară. Ar putea declanșa spectacol pe cer
Ea a investigat sub acoperire mecanismul cu bani de la Moscova: „M-am infiltrat printre robiȘORi” | Interviu

Un interval de timp al imaginilor arată vortexul "zvâcnind" ca o gelatină și extinzându-se și contractându-se în timp.

Cercetătorii au descris observația într-o analiză publicată în The Planetary Science Journal și prezentată miercuri la cea de-a 56-a întâlnire anuală a Diviziei de Științe Planetare a Societății Astronomice Americane din Boise, Idaho.

"Deși știam că mișcarea sa variază ușor în longitudine, nu ne așteptam să vedem că dimensiunea oscilează la fel de bine. Din câte știm, nu a mai fost identificată până acum", a declarat într-o declarație autorul principal al studiului, Amy Simon, cercetător planetar la Goddard Space Flight Center al NASA din Greenbelt, Maryland.

"Aceasta este într-adevăr prima dată când am avut cadența adecvată de imagistică a GRS", a mai spus Simon.

"Cu rezoluția înaltă a Hubble putem spune că GRS se strânge definitiv înăuntru și în afară în același timp, pe măsură ce se mișcă mai repede și mai încet. Acest lucru a fost foarte neașteptat". - a precizat el.

O furtună extraterestră schimbătoare

Astronomii studiază iconica pată roșie de cel puțin 150 de ani și, uneori, observațiile au dus la surprize - inclusiv cea mai recentă revelație, conform căreia forma ovală a furtunii își poate schimba dimensiunile și poate părea uneori mai slabă sau mai umflată.

Recent, o altă echipă de astronomi a pătruns în inima Marii Pete Roșii cu ajutorul telescopului spațial James Webb, pentru a surprinde noi detalii în infraroșu.

Observațiile Hubble au fost realizate în lumină vizibilă și ultravioletă. Studiul, publicat pe 27 septembrie în Journal of Geophysical Research: Planets, a arătat că Marea Pată Roșie este rece în centru, ceea ce face ca amoniacul și apa să se condenseze în interiorul vortexului și să creeze nori groși.

Echipa de cercetare a detectat, de asemenea, gazul fosfină în cadrul furtunii, care ar putea juca "un rol în generarea acelor culori roșii misterioase" care fac Marea Pată Roșie atât de emblematică, a precizat într-un comunicat de presă coautorul studiului, Leigh Fletcher, profesor de științe planetare la Universitatea Leicester din Marea Britanie.

Oamenii de știință de la NASA folosesc ochiul performant al Hubble pentru a urmări comportamentul furtunii o dată pe an prin intermediul programului Outer Planet Atmospheres Legacy, sau OPAL, pe care îl conduce Simon.

Oamenii de știință folosesc acest program pentru a observa planetele exterioare din sistemul nostru solar și pentru a urmări modul în care acestea se schimbă în timp. Însă noile observații au fost realizate separat, prin intermediul unui program dedicat studierii mai detaliate a Marii Pete Roșii, urmărind modul în care furtuna s-a schimbat pe parcursul câtorva luni, mai degrabă decât o fotografie unică, anuală.

"Pentru un ochi neavizat, norii vărgați ai lui Jupiter și faimoasa furtună roșie ar putea părea statice, stabile și de lungă durată pe parcursul multor ani", a declarat Fletcher. "Dar o inspecție mai atentă arată o variabilitate incredibilă, cu modele meteorologice haotice la fel de complexe ca orice avem aici pe Pământ. Oamenii de știință planetari se străduiesc de ani de zile să vadă modele în această variație, orice care ne-ar putea oferi o idee despre fizica care stă la baza acestui sistem complex." - a mai spus el.

Fletcher nu a fost implicat în noul studiu.

Cunoștințele acumulate prin observațiile programului asupra celor mai mari furtuni din sistemul nostru solar pot ajuta oamenii de știință să înțeleagă cum ar putea fi vremea pe exoplanetele care orbitează în jurul altor stele.

Aceste cunoștințe le pot extinde înțelegerea proceselor meteorologice dincolo de cele pe care le experimentăm pe Pământ.

Echipa lui Simon a folosit imaginile de înaltă rezoluție ale Hubble pentru a examina în detaliu dimensiunea, forma și schimbările de culoare ale Marii Pete Roșii.

FOTO A primit o mașină de 50.000€ de la Ion Țiriac, dar a observat ceva ciudat când e la volan: "Mă filma"
Cum explică specialiștii spectacolul de culori și lumini de pe cerul României. Are legătură cu furtuna solară uriașă

Specialiștii au venit cu explicații după spectacolul de culori și lumini de pe cerul României. Aurora Boreală a avut una dintre cele mai intense apariții, spun experții.

Soarele a lansat o erupție solară masivă de clasa X, putând declanșa aurore spectaculoase în weekend.

Cum arată cea mai puternică furtună solară care a lovit Pământul în ultimii 21 de ani. Imagini uluitoare FOTO&VIDEO

Regiunea din Soare unde are loc erupția care a provocat furtuna geomagnetică ce lovește Pământul weekend-ul acesta cu o putere fără precedent este de 17 ori mai mare decât planeta noastră. Este cea mai intensă explozie din ultimii 21 de ani, spune NASA.

Un profesor american avertizează: O ”super furtună solară” ar putea ”desființa internetul” timp de câteva săptămâni sau luni

Energia desprinsă din furtunile solare ar putea crea într-o zi ceea ce un cercetător a descris ca fiind o "apocalipsă a internetului".

”România, te iubesc!”. Semnal de alarmă pentru agricultura națională: ”Mergem cu frâna de mână trasă. Nu conștientizăm”

”Degeaba ne lăudăm cu terenuri fertile. Zero producții. Nimic. Asta au recoltat, prin sudul țării, unii dintre fermieri”, avertizează jurnalistul Rareș Năstase.

Mișcare istorică: Australia ar putea să se declare republică. Reacția emoționantă a Regelui Charles

Regele Charles al III-lea a confirmat că este la latitudinea poporului australian să decidă dacă țara rămâne o monarhie constituțională sau devine o republică. Comentariul vine în cadrul ultimelor discuții legate de forma de guvernământ a Australiei.

Studiu cu rezultate neașteptate. Panourile solare de pe acoperișuri modifică temperaturile în timpul zilei și al nopții

Acoperirea pe scară largă a acoperișurilor clădirilor cu panouri solare fotovoltaice convenționale poate influența temperaturile în zilele călduroase și le poate modifica inclusiv noaptea, conform unui nou studiu.