Astronomii au gasit dovada existentei unei particule provenite din explozia stelelor

Ultimul update: Joi 05 Decembrie 2013 07:04
Data publicarii: Luni 02 Decembrie 2013 13:35
Categorie: Stiinta
Ice Cube

Intr-un mic observator dintr-o zona izolata de la Polul Sud, un grup de cercetatori a asteptat 2 ani un semn care sa dovedeasca existenta unei particule nemaivazute.

Dupa doi ani, asteptarea a luat sfarsit, iar cercetatorii au anuntat ca au atins o noua frontiera in ceeea ce priveste studiul universului, care ar putea declansa "o noua epoca in astronomie".

Misiunea americana IceCube, care a costat 270 de milioane de dolari, se desfasoara pe un kilometru cub, in Antarctica.

Instalatia a detectat neutroni de energie inalta, particule subatomice care ajung pe Terra, din afara sistemului solar.

Aceste particule sunt ramasite ale unor stele care au explodat, numite supernove, informeaza Daily Mail.

Telescoapele obisnuite nu pot detecta particulele neutrino, dar IceCube poate face asta, fiind cel mai mare detector de neutroni din lume.

Spre deosebire de fotoni, particulele care compun lumina, neutronii nu interactioneaza cu materia obisnuita, deoarece nu au sarcina electrica si au masa foarte mica. Din aceasta cauza, sunt foarte greu de detectat.

Particulele neutrino sunt foarte interesante pentru astronomi, deoarece calatoresc in linii drepte, de la sursa, fara sa fie reflectate de campurile magnetice sau absorbite de materie.

Neutronii au fost deja observatii sub alte forme. Prima data au fost "vazuti" in 1956, dar cercetatorii nu au reusit pana acum sa detecteze particulele in forma pura, care sunt de cel putin un milion de ori mai energetice decat cele detectate pana acum.

Cercetatorii au topit gauri in calota de gheata si au introdus in ele 5160 de detectori de lumina, la adancimi cuprinse intre 1500 m si 2000 m.

Ice Cube

Detectoarele particulelor neutrino sunt, cel mai adesea, construite sub pamant, pentru a fi izolate de razele cosmice si alte forme de radiatii de fundal.

Desi mii de miliarde de neutroni trec prin observator in fiecare secunda, doar cativa lovesc atomii din gheata la un unghi potrivit.

Coliziunea genereaza particule incarcate electric, care radiaza lumina. Aceasta radiatie luminoasa este identificata de detectoare.

Computere calculeaza apoi valoarea energiei si directia neutronului, din tiparul siintensitatea luminii emise.

Echipa a detectat 28 de particule neutrino de energie inalta, din afara sistemului solar, intr-un interval de 2 ani.

Doua dintre aceste particule subatomice aveau inmagazinata mai multa energie decat o musca, in timpul zborului.

Ice Cube Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer