A fost descoperit ''cel mai vechi ochi'' într-o fosilă de acum 530 de milioane de ani

Ultimul update: Vineri 26 Ianuarie 2018 17:50
Data publicarii: Vineri 08 Decembrie 2017 16:39
Categorie: Stiinta
Descoperire arheologica

Oamenii de ştiinţă au descoperit o fosilă de acum 530 de milioane de ani despre care cred că este cel mai vechi ochi găsit până acum, informează joi The Independent.

Rămăşiţa care provine de la o vieţuitoare marină dispărută reprezintă o formă străveche a unui ochi ce se regăseşte la multe animale de astăzi, inclusiv la albine şi la libelule.

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a făcut descoperirea în timp ce examina fosila unei specii din clasa Trilobita, scoasă la suprafaţă în Estonia, potrivit studiului publicat în jurnalul ''Proceedings of the National Academy of Sciences''.

Trilobiţii, strămoşi cu carapace tare ai crabilor şi păianjenilor, au trăit în apele costiere în Paleozoic, în urmă cu 541-251 milioane de ani.

Cercetătorii au descoperit că specia numită Schmidtiellus reetae avea o formă primitivă de ochi compus, un organ optic format din mici celule vizuale numite omatidia.

''Această fosilă excepţională ne demonstrează modul în care animalele străvechi percepeau lumea din jurul lor în urmă cu sute de milioane de ani'', a declarat profesor Euan Clarkson de la Şcoala de Geoştiinţe a Universităţii din Edinburgh care a luat parte la cercetare.

''De asemenea, în mod remarcabil, acesta scoate la iveală faptul că structura şi funcţia ochilor compuşi s-a schimbat foarte puţin într-o jumătate de miliard de ani'', a adăugat Clarkson.

O analiză a fosilei a dezvăluit că animalul este foarte posibil să fi avut o vedere slabă în comparaţie cu multe dintre vieţuitoarele din prezent, însă putea distinge prădătorii care se aflau în apropiere, după cum au menţionat cercetătorii.

Ochiul animalului fosilizat este format din aproximativ 100 de ommatidia, situate la o distanţă relativ mare una faţă de alta spre deosebire de ochii compuşi existenţi astăzi, au adăugat specialiştii, potrivit sursei citate.

Ochiul fosilei nu are lentile, spre deosebire de ochii compuşi din zilele noastre, deoarece acestei specii îi lipseau zonele din organism necesare pentru a forma astfel de structuri.

''Acesta ar putea fi cel mai vechi exemplu al unui ochi care este posibil să fie descoperit'', a declarat profesoara Brigitte Schoenemann de la Universitatea din Cologne care a condus studiul alături de Universitatea de Tehnologie Tallinn din Estonia.

''Specimene mai vechi din straturile sedimentare aflate sub această fosilă conţin doar urme ale animalelor originale, care au fost prea moi pentru a se putea fosiliza şi s-au dezintegrat de-a lungul timpului'', a explicat Schoenemann.

Descoperire arheologica Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer