"Urgent cedez contract de leasing!" E cineva interesat?
Asa suna anunturile din ce in mai disperate a sute de romani, care si-au scos la vanzare masinile dupa ce si-au dat seama ca nu mai au cum sa le achite.
Drept urmare parcurile auto din toata tara s-au umplut de autoturisme si autoutilitare multe in stare buna. Nu vor ramane insa prea mult asa, daca ne gandim ca nu se va bate nimeni pentru ele, chit ca nu mai costa foarte mult.
Ada are 25 de ani si lucreaza la o firma de brokeraj financiar din Cluj. In 2007 si-a luat o masina noua in sistem leasing. A platit un avans de 3000 de euro, dupa care lunar cate 190.
De la inceputul anului compania la care este angajata a taiat din salarii, ca sa faca fata crizei financiare, asa ca femeia s-a trezit ca nu mai poate suporta cheltuielile.
Cazul Adei nu este nici pe departe unic. Parcurile auto din toata tara s-au umplut in ultimele luni de masini luate in leasing, pentru care proprietarii nu mai au bani nici de rate si nici de combustibil. Si nu pentru ca autoturismele ar fi de lux. Pe cele mai multe dintre ele romanii n-au dat mai mult 12.000 de euro.
Abandonarea unei masini luate in leasing inseamna costuri pentru ambele parti. Banii pe care societatea ii da pe asigurare si intretinere se vor regasi in cele din urma in suma platita de cumparator la incheierea unui contract inainte de termen.
Iar daca proprietarul da masina inapoi la mai putin de un an de la data semnarii, taxele sunt si mai mari din cauza penalitatilor impuse de stat. Unde mai pui ca autoturismul desi nou isi pierde din valoare chiar din secunda in care iese de pe poarta fabricii.