Unde își fac românii cumpărăturile în pandemie. Mulți au renunțat la supermarketuri
Aduse aproape în faliment în ultimii ani, de marile lanțuri comerciale, magazinele mici, de cartier, și băcăniile au recâștigat teren în pandemie.
Mulți s-au gândit de două ori, în această perioadă, înainte să meargă într-un supermarket aglomerat și au preferat să intre într-un spațiu mai ferit, aflat aproape de casă.
Ovidiu a deschis, în Cluj, primul sau magazin cu produse tradiţionale, cu două luni înainte de pandemie. Acum se bucură de succes şi colaborează cu peste 30 de producători locali. În mai puţin de un an, a deschis şi a doua băcănie.
Ovidiu Oltean, manager băcănie: "Pandemia i-a făcut pe clienţii noştri să fie mai atenţi la ce mănâncă, vânzările au şi crescut din acest motiv. În pandemie mai sunt şi afaceri care se dezvoltă, noi suntem una dintre aceste afaceri."
Oamenii sunt încântaţi că pot cumpăra alimente de calitate, chiar din zona lor, fără să mai meargă la supermarket.
Francsali Erno, manager magazin de cartier: "Au mai multă încredere în magazinele mici pentru că de obicei cei care au magazinele acestea ştiu de unde vin produsele, ce conţin şi au siguranţa că produsele sunt de calitate şi proaspete."
Motivele pentru care oamenii care se aprovizionează din astfel de magazine sunt diverse. Potrivit unui studiu recent 54% dintre oamenii care vin să cumpere din aceste magazine, caută produse mai sănătoase şi provenite de la producătorii locali, iar 46% se uită după ambalaje prietenoase cu mediul înconjurător.
Acelaşi studiu mai arată ca atunci când merg la cumpărături, oamenii sunt dispuşi să plătească mai mult pentru anumite produse de calitate.
Sorin Coroi, antreprenor: "În ultima perioadă, toată lumea alege magazinele mai micuţe, locale, cu produse proaspete pentru a evita partea de aglomeraţie din marile magazine."
Pe de altă parte, sunt şi întreprinzători care, în plină pandemie, au reuşit să intre în marile lanţuri de retail, fiind solicitaţi chiar de hipermarketuri. Cum importurile la anumite produse din vestul Europei au scăzut, din cauza restricţiilor sanitare, nişa a fost ocupată imediat.
David Alb, producător produse de cofetărie şi patiserie: "Noi nu eram listaţi pe aceste segmente decât foarte puţin înainte de pandemie. Pandemia ne-a împins/să intrăm în marile lanţuri de magazine. Şi pot să spun că avem o creştere de 500 la sută şi cererea creşte în continuare."
De altfel, un studiu realizat de iSense solution realizat la finalul anului trecut arată că 84 % dintre românii din mediul urban declară că prefera ca produsele proaspete pe care le cumpără să fie românești.
O altă analiză recentă arată că opt din zece români din mediul urban prefera să cumpere produse proaspete de la producătorii locali.