RABLA 2013. Oamenii care au stat la coada sustin ca voucherele s-au dat pe sub mana, ca in comunism

×
Codul embed a fost copiat

Asteptat cu mult interes, programul "Rabla" a pornit cu o pana. Dupa zile si nopti de stat la cozi, proprietarii masinilor vechi au aflat ca aproape toate voucherele fusesera date pe sub mana, ca pe vremea comunistilor.

Descurcaretii au dat o spaga sau un telefon, iar oamenii fara relatii n-au stiut ce sa faca. Administratia Fondului de Mediu sustine ca in prima etapa a repartizat un sfert din numarul total de tichete. Dar nu sufla o vorba despre scandalul creat. Un voucher valoreaza 6500 de lei.

La un centru Remat din Bucuresti, oamenii asteptau inca de vineri, cu masinile la coada. In aceasta dimineata au aflat ca au pierdut 3 nopti de pomana pentru ca toate voucherele s-au dat prin telefon, fara ca nimeni sa fie anuntat.

"De joi de la ora 16 stau, dorm in masina, am stat de 3 zile. Sa vina aia care au luat pe telefon!"

De teama multimii furioase, angajatii centrului au chemat Politia. In final s-au mai gasit 13 tichete din cele 55 repartizate, pentru a fi impartite celor care asteptau.

Citește și
RABLA
Aproape 290 de dosare depuse de REMAT-uri si peste 100 de catre dealeri auto, pentru "Rabla 2013"

La Sibiu aceeasi situatie, cele 99 de tichete s-au epuizat de sambata, chiar inainte de inceperea oficiala a programului.

"Vineri dimineata la 8 nu era nicio masina. S-a vandut informatia, iti dau o suta de euro si hai cu masina. Dai sau nu dai? E clar! 10%. Au facut si ei de-un picior de miel acolo''.

Si la Brasov s-au strans sute de rable la cele 8 puncte de colectare. Insa fiecare centru poate casa doar 16 masini.

"Am pierdut deja 2 luni stand aici, am facut deja trei fise fiscale ca fraierii, pentru ca doamna Plumb vrea sa ne tina aici ca fraierii."

In fata scandalului creat, reprezentantii Fondului de mediu au dat vina pe centrele Remat, sustinand ca nu pot controla modul in care sefii acestor puncte de colectare ii inscriu pe soferi in program. Oficialii promit insa alte tichete.

UPDATE 12:55: Iar astazi de dimineata, cand s-au deschis centrele, proprietarii masinilor vechi au rabufnit. In capitala, la unele centre a fost nevoie de interventia politiei.

La un centru Remat din Bucuresti, oamenii asteptau inca de vineri cu masinile la coada, dar in aceasta dimineata un paznic le-au spus ca ar fi trebuit sa se inscrie la telefon de la sfarsitul saptamanii trecute.

In final, cei de la Remat au acceptat sa le dea proprietarilor de masini vechi 13 tichete, desi pe site-ul autoritatii fondului de mediu scria ca ar fi trebuit oferite 55 de tichete la centrul respectiv.

Nervi intinsi la maximum si la Bistrita, unde sute de oameni au asteptat cele 13 tichete din programul Rabla. Pentru ca pentru tot judetul se ofera doar 65, la toate centrele e omor.

La Brasov s-a strans o coada de 100 de masini inca de acum de o luna. In judetul Brasov sunt 8 puncte de colectare a rablelor si fiecare va primi doar 16 masini.

Pentru o masina data la casat, proprietarul primeste un tichet valoric de 6500 de lei, pe care il poate folosi pentru cumpararea unui automobil nou.

UPDATE 10:58 Mai multi oameni din Cluj reclama ca le-au fost furate piese din masini

Proprietarii a circa 40 de masini s-au adunat, luni dimineata, unii chiar de la ora 5.00, la punctul de lucru al Remat SA Cluj de pe strada Romulus Vuia din Cluj-Napoca, dupa ce si-au parcat masinile in zona si cu doua saptamani inainte pentru a le putea preda in schimbul unui voucher in valoare de 6.500 de lei, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"Mi-am adus o Dacie 1300 din 1982. Si-a trait traiul, si-a mancat malaiul, avem nevoie de o masina noua. Numai ca sunt cam pe locul 20 la rand, asa ca nu prea am sanse sa scap de masina. Nu inteleg cum se pot da zece vouchere la un punct de lucru al Remat cand sunt zeci de proprietari care asteapta sa isi predea masinile? Cineva de la Bucuresti trebuie sa raspunda pentru aceasta situatie, nu sa isi bata joc de noi", a spus Sandu, unul dintre proprietarii aflati cu masina in fata Remat.

Alti proprietari au reclamat faptul ca dupa ce si-au lasat masinile in fata Remat timp de mai multe zile au descoperit ca acestea au ramas fara baterie, fara radiator sau rezervor sau au cauciucurile taiate.

 

Zeci de persoane au blocat duminica noapte drumul de acces in curtea centrului.

Oamenii spun ca stau de trei zile la rand, ca sa fie siguri ca obtin un tichet pentru o masina noua si s-au infuriat pe cateva persoane pe care le acuza ca ar incerca sa ia voucherul cu "ajutor", ca sa nu mai stea la cozi.

Un barbat a sosit in miez de noapte la centrul de colectare din Berceni, dar nu s-a asezat la coada. Asa ca ceilalti oameni care stateau la rand au intrat la banuieli si l-au acuzat ca vrea sa intre in fata.

Scenariul s-a repetat cateva minute mai tarziu cu o alta persoana.

Oamenii sustin ca unii ar fi reusit sa aduca masini vechi la REMAT, inainte ca programul sa inceapa, iar dovada ar fi, spun ei, un autoturism din curtea centrului de colectare.

Nemultumiti de explicatii, oamenii au blocat drumul care duce spre centrul de colectare.

Unii spun ca asteapta in fata centrului de cateva zile.

Pentru programul RABLA, care incepe luni dimineata, au fost alocate mai putine vouchere fata de anii trecuti - 20.000 de tichete, fata de 45.000 in 2012.

Pentru un vehicul mai vechi de 10 ani, proprietarul va primi un tichet valoric. Voucherul reprezinta reducerea de 6.500 de lei din pretul unei masini noi.

Cum te poti inscrie in Programul RABLA

Persoanele fizice care doresc sa beneficieze de valoarea voucher-ului obtinut la casarea autovehiculului mai vechi de 10 ani se pot inscrie de luni la unul din colectorii validati in program, a caror lista se regaseste pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), in timp ce firmele si institutiile publice interesate se inscriu, tot de luni, direct la AFM, institutia care gestioneaza Programul "Rabla".

Distribuirea tichetelor la colectorii validati a fost gandita, spre deosebire de anii precedenti, in functie de numarul masinilor mai vechi de 10 ani din parcurile auto judetene, conform statisticilor realizate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Permiselor.

In prima etapa, au fost distribuite 25 la suta din cele 17.000 de tichete, respectandu-se acest principiu. Astfel, cele mai multe tichete - 549 - au fost distribuite in Bucuresti, iar cele mai putine - 36 - in judetul Calarasi.

Judetele fruntase la repartizare sunt Cluj si Teleorman, unde au fost distribuite cate 180 de tichete. Pe de alta parte, distribuirea voucherelor s-a facut in mod egal intre punctele de lucru apartinand colectorilor validati din judetul respectiv, fiind interzise atat transferul si schimbul de tichete distribuite de catre AFM intre colectorii validati, cat si transferul si schimbul de tichete intre punctele de lucru apartinand aceluiasi colector validat, fara acordul prealabil al AFM.

Astfel, la un punct de lucru din Capitala se regasesc 61 de tichete, in timp ce la unul din Valcea se regasesc cinci. Cele mai multe tichete - 74 - au fost distribuite la un punct de colectare din Olt, acesta fiind insa singurul din judet.

Distribuirea tichetelor pe puncte de lucru in fiecare judet este disponibila pe site-ul AFM.

Sambata, societatea Remat Cluj, care detine patru puncte de lucru in judet, s-a plans ca a primit doar 40 de vouchere pentru programul "Rabla", numarul fiind considerat "revoltator de mic, o bataie de joc", in conditiile in care in anii trecuti primea circa 1.800.

Si colectorii din Suceava au apreciat ca nu vor acoperi nici cinci la suta din solicitari, in conditiile in care in acest judet au fost distribuite 135 de tichete catre 11 societati, cu 15 puncte de colectare, rezultand noua tichete la fiecare punct de lucru.

AFM aminteste, duminica, intr-un comunicat, ca, in situatia in care colectorii epuizeaza stocul de tichete primit initial, pot depune o cerere de suplimentare la institutie, putand obtine cel mult 200 de tichete la fiecare cerere.

Distribuirea tichetelor solicitate se face din stocul disponibil la nivel national pentru persoanele fizice, pana la epuizarea acestuia. Tichetele distribuite colectorilor si neeliberate in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la data distribuirii se restituie la AFM pentru redistribuire, mai spun reprezentantii institutiei, atragand atentia asupra faptului ca, in cazul nerestituirii, AFM anuleaza tichetele si exclude din program colectorul.

Totodata, AFM precizeaza ca toti colectorii acceptati in program indeplinesc conditiile de eligibilitate, respectiv din Certificatul constatator emis de ORC rezulta ca au ca obiect de activitate colectarea/ tratatrea VSU si detin autorizatiile necesare in acest sens, acest lucru putand fi verificat pe site-ul ANPM.

Anterior, AFM anuntase ca va emite 20.000 de tichete, dintre care 17.000 pentru persoane fizice si juridice si 3.000 pentru institutiile publice, ulterior, dat fiind numarul mare de solicitari de la cetateni, hotarandu-se ca cele 17.000 de tichete sa fie numai pentru persoane fizice.

In acest an, se va utiliza un singur tichet valoric pentru achizitionarea unui autovehicul nou, fata de pana la trei tichete cate se utilizau in anii anteriori, iar valoarea acestuia este de 6.500 de lei, fata de 3.800 lei cat valora in 2012.

La prima de casare de 6.500 de lei se poate adauga cate un eco-bonus in valoare de 500 de lei, dar nu mai mult de doua eco-bonusuri cumulate, pentru fiecare din urmatoarele caracteristici ale autovehicului nou achizitionat: se incadreaza in norma de poluare Euro 6, genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 grame/kilometru sau are sistem de propulsie hibrid.

Pentru achizitionarea unui autovehicul nou se poate utiliza un singur tichet si, in functie de caracteristicile masnii, se poate beneficia de o reducere suplimentara de cel mult 1.000 de lei, rezultata din cumulul a doua eco-bonusuri.

De asemenea, termenul in care proprietarul unui autovehicul obtine certificatele de distrugere, de radiere si tichetul va fi de maxim 10 zile. In termen de cel mult 45 de zile, cei care doresc sa-si achizitioneze un autovehicul si detin un tichet valoric, il pot depune la producatorul/dealerul auto acceptat in program, fara a depasi termenul de 20 noiembrie 2013.

Termenul de valabilitate a notei de inscriere pentru achizitionarea unui autovehicul nou de la un producator/dealer validat este de cel mult 90 de zile lucratoare de la emitere, fara a se depasi insa data de 20 noiembrie 2013.

Cei interesati pot consulta Ghidul de finantare pe site-ul AFM in care sunt prevazute atat conditiile de eligibilitate, dar si documentatia necesara pentru inscrierea in program, redate si mai jos.

Prin Programul "Rabla" derulat anual din 2005 si pana in prezent au fost casate 459.775 autoturisme uzate si au fost achizitionate 225.869 autoturisme noi. In primii ani, la predarea autovehiculului uzat, se obtinea o prima de casare de 3.000 de lei, care in 2009 a crescut la 3.800 de lei.

Din 2010, in locul primei de casare s-au eliberat tichete valorice de cate 3.800 de lei, nenominale, astfel ca puteau fi vandute pe piata libera iar cei interesati de achizitionarea unui nou autovehicul prin program puteau utiliza pana la trei tichete pentru o reducere mai mare.

Numarul autovehiculelor vechi casate prin Programul "Rabla" a crescut de la 14.607 in 2005, la 15.110 in 2006, 16.444 in 2007, 30.466 in 2008, 32.327 in 2009, pentru ca, in 2010, odata cu introducerea tichetelor, sa fie casate 189.323 de autovehicule uzate si achizitionate 62.550 de autovehicule noi. In 2011, au fost casate 116.641 si cumparate 39.216 autovehicule, in timp ce anul trecut, scazand bugetul si numarul de tichete alocate, au fost casate 44.857 de autovehicule si achizitionate 15.149.

Inscrierea la un colector validat si obtinerea tichetului

Potrivit Ghidului de finantare, proprietarul unui autovehicul uzat (autoturism, autoutilitara sau autospeciala usoara mai vechi de 10 ani) se poate prezenta la oricare colector validat in vederea predarii autovehiculului in custodia acestuia.

In acest sens, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat urmatoarele documente: actul care ii atesta identitatea si domiciliul sau resedinta in Romania, in original si in copie, certificatul de inmatriculare a autovehiculului uzat, in original si in copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, in original si in copie legalizata, actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor competent teritorial, in original, pentru cazul in care din certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei inmatriculari in Romania si/sau categoria autovehiculului uzat, certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, in original, din care sa rezulte ca autovehiculul se afla inregistrat pe numele proprietarului in evidentele fiscale ale autoritatii publice locale emitente, iar proprietarul nu are obligatii de plata la bugetul local.

In cazul unor situatii particulare, proprietarul trebuie sa prezinte colectorului validat si alte documente, dupa caz: certificatul de mostenitor sau, in situatia succesiunii pe cale judecatoreasca, sentinta civila definitiva si irevocabila, in original si in copie legalizata, o imputernicire notariala, in original si in copie, atunci cand certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori, o decizie emisa de autoritatea tutelara competenta teritorial, in original si in copie legalizata in cazul unui mostenitor minor, al unei persoane puse sub interdictie sau al uneia asupra careia a fost instituita curatela, certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea sau modificarea numelui si/sau prenumelui, in original si in copie legalizata, documentul, in original si in copie, care atesta schimbarea sau modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, imputernicirea notariala, inclusiv in copie, prin care proprietarul mandateaza in mod expres o alta persoana sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul sau, situatie in care se va prezenta si actul care atesta identitatea si domiciliul sau resedinta in Romania a persoanei imputernicite, in original si in copie.

Preluarea in custodie a autovehiculului uzat se concretizeaza prin incheierea, in doua exemplare, ambele in original, a procesului-verbal de custodie: un exemplar pentru proprietar si un exemplar pentru colectorul validat.

La data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN, pe care lucreaza colectorii, a corectitudinii si realitatii informatiilor vizand proprietarul si autovehiculul uzat predat in custodie sau, cel mai tarziu, in urmatoarea zi lucratoare, colectorul comunica proprietarului faptul ca a fost rezervat tichetul pe numele sau, precum si data la care acesta trebuie sa se prezinte in vederea eliberarii certificatului de distrugere.

La data respectiva, colectorul achita proprietarului contravaloarea deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat si elibereaza documentul care atesta efectuarea platii, precum si certificatul de distrugere impreuna cu placutele cu numarul de inmatriculare a autovehiculului uzat. In termen de 10 zile de la data confirmarii de catre aplicatia PSIPAN a corectitudinii informatiilor furnizate de proprietar, acesta trebuie sa obtina certificatul de distrugere si certificatul de radiere a autovehiculului uzat si sa solicite colectorului validat eliberarea tichetului.

In vederea eliberarii certificatului de radiere, anterior prezentarii la serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, proprietarul trebuie sa obtina copii legalizate dupa certificatul de inmatriculare, cartea de identitate a autovehiculului uzat si certificatul de distrugere a autovehiculului uzat.

Certificatul de radiere din evidenta circulatiei a autovehiculului uzat se elibereaza la solicitarea proprietarului, pe baza predarii certificatului de inmatriculare, cartii de identitate si a certificatului de distrugere a autovehiculului uzat, toate in original, precum si a placutelor cu numarul de inmatriculare.

Certificatul de radiere din evidenta circulatiei trebuie sa contina mentiunea potrivit careia autovehiculul uzat a fost radiat in urma dezmembrarii. Proprietarul trebuie sa se prezinte in termenul de cel mult 10 zile la colector cu certificatul de radiere in original si in copie. Neprezentarea certificatului de radiere la termen atrage decaderea proprietarului din dreptul de a obtine tichet, se mai arata in ghid, precizandu-se ca "proprietarul raspunde in integralitate pentru orice consecinta ce decurge din predarea autovehiculului uzat spre casare".

Inscrierea la dealerul auto si achizitionarea noului automobil

Dupa publicarea listei producatorilor validati care au incheiat contracte cu AFM, proprietarul se poate inscrie la oricare dintre acestia pentru achizitionarea autovehiculului nou. Proprietarul trebuie sa se inscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autovehicul nou in termen de cel mult 45 de zile lucratoare de la eliberarea tichetului de catre colectorul validat.

La randul sau, producatorul are la dispozitie, de la eliberarea notei de inscriere catre proprietar, cel mult 90 de zile lucratoare pentru a-i furniza acestuia masina aleasa, fara a se depasi insa data de 20 noiembrie 2013, pana la care se desfasoara Programul "Rabla" anul acesta.

Nerespectarea termenului de catre proprietar atrage decaderea acestuia din dreptul de a beneficia de prima de casare. Pe de alta parte, in cazul in care achizitionarea autovehiculului nou nu se realizeaza din culpa exclusiva a producatorului, acesta are obligatia de a oferi proprietarului inscris, in maximum 90 de zile de la data de 31 decembrie 2013, posibilitatea achizitionarii unui autovehicul nou, din al carui pret de comercializare se va scadea cuantumul primei de casare.

Producatorul garanteaza comercializarea autovehiculului nou sub beneficiul primei de casare proprietarului inscris care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii: a prezentat tichet autentic, a prezentat documente autentice si datele din cuprinsul acestora sunt reale si corecte si achizitioneaza autovehiculul nou in termenul de valabilitate a notei de inscriere. Odata ce s-a inscris la un producator validat, proprietarul trebuie sa achizitioneze noul autovehicul de la acesta, neputandu-i fi returnat tichetul.

Pentru inscriere, proprietarul depune la producator urmatoarele documente: actul care ii atesta identitatea si domiciliul sau resedinta in Romania, in original si in copie, tichetul, in original, documentele aferente tichetului - certificatul de inmatriculare a autovehiculului uzat, in copie legalizata, cartea de identitate a autovehiculului uzat, in copie legalizata, certificatul de distrugere a autovehiculului uzat, in copie legalizata, certificatul de radiere a autovehiculului uzat, in original, procesul-verbal de custodie, in copie legalizata, documentul emis de catre colectorul validat si care atesta plata contravalorii deseurilor feroase si neferoase continute de autovehiculul uzat, in copie. In situatia in care tichetul nu a fost eliberat pe numele persoanei care se inscrie, aceasta trebuie sa depuna si certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, eliberat de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta, in termen de valabilitate la data inscrierii, in original.

Dupa constatarea indeplinirii conditiilor de inscriere, producatorul elibereaza proprietarului nota de inscriere. Termenul de valabilitate a notei de inscriere, in care producatorul trebuie sa furnizeze proprietarului inscris automobilul ales de acesta din urma, este de cel mult 90 de zile lucratoare de la emitere, fara a se depasi insa data de 20 noiembrie 2013.

In termenul de valabilitate a notei de inscriere, producatorul validat si proprietarul inscris trebuie sa efectueze formalitatile de vanzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, producatorul scazand din pretul de comercializare a acestuia cuantumul primei de casare.

La data efectuarii formalitatilor de vanzare-cumparare si predare-primire a autovehiculului nou, proprietarul inscris trebuie sa depuna la producator urmatoarele documente: nota de inscriere, exemplarul proprietarului, in original (aceasta primeste numar si data de intrare si se restituie proprietarului), iar in cazul achizitiei in baza unui contract de leasing, declaratia pe propria raspundere, in forma autentificata de notarul public, prin care proprietarul isi exprima in mod explicit optiunea de a achizitiona autovehiculul nou pe numele sau la sfarsitul perioadei de leasing.

La achizitionarea autovehiculului nou, producatorul validat elibereaza beneficiarului factura, certificatul de conformitate si cartea de identitate a autovehiculului.

 

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Programul
Programul "RABLA" incepe, in sfarsit, luni. Cozi uriase pentru voucherele de 6.500 de lei

Dupa nenumarate amanari, programul "Rabla" va porni, in sfarsit, de luni. Posesorii de masini vechi le pot duce la REMAT, pentru a primi voucherele pentru o masina noua.

Aproape 290 de dosare depuse de REMAT-uri si peste 100 de catre dealeri auto, pentru
Aproape 290 de dosare depuse de REMAT-uri si peste 100 de catre dealeri auto, pentru "Rabla 2013"

Aproape 290 de REMAT-uri si peste 100 de dealeri auto s-au inscris in Programul "Rabla 2013".

Cozi ca pe vremea lui Ceausescu pentru cupoanele din programul Rabla. Cat valoreaza un voucher
Cozi ca pe vremea lui Ceausescu pentru cupoanele din programul Rabla. Cat valoreaza un voucher

S-au format cozi ca la carne in "Epoca de Aur", dar nu pentru un pachet de tacamuri, ci pentru cupoanele din programul Rabla pe 2013. Proprietarii masinilor uzate s-au asezat la rand, in fata centrelor de colectare a fierului vechi.

Recomandări
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug
Ciolacu rămâne premier, suspans în desemnarea prezidențiabilului. UDMR preia cele mai grele ministere, de care PSD și PNL fug

Discuțiile aprinse din jurul coaliției de guvernare sunt aproape de sfârșit. Liderii pro-europeni au fost duminică la consultări cu președintele Klaus Iohannis, care a amânat să anunțe propunerea de premier.  

Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”
Mall-urile și piețele, invadate de români cu febra Crăciunului: ”Am încheiat astăzi. 1.000 de lei, cam așa”. ”Trăim bine!”

“Doar iau ceva repede din magazin și gata”. Asta și-au spus încrezători majoritatea românilor, în ultimul weekend dinaintea Crăciunului. Apoi s-au trezit la capătul numeroaselor cozi, formate de alți optimiști ca ei.  

Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern
Lista finală a miniștrilor PSD, PNL și UDMR. Surprizele care apar pentru prima dată într-un guvern

Partidele pro-europene care negociază pentru formarea Guvernului au ajuns, duminică seară, la un acord, atât asupra împărţirii ministerelor, cât şi asupra celor care vor prelua portofoliile.