Rabla 2011 – mai complicat si mai enervant
Trei drumuri la Remat si o saptamana de rabdare. Cam asta te asteapta daca vrei sa te inscrii in editia din 2011 a programului de innoire a parcului auto. Sefii de la Fondul de Mediu au complicat enorm procedura ca sa nu mai fie fraudati masiv ca in 2010
Daca anul trecut tichetul se elibera in aceeasi zi, in 2011 verificarile vor fi mult mai severe.
Hai sa vedem cum treci prin birocratie fara fire de par alb.
Prima conditie este ca masina sa aiba cel putin zece ani vechime. Nu se accepta insa autoturisme importate mai recent de 2006. Statul vrea astfel sa ii descurajeze sa faca profit pe cei care au adus zeci de mii de masini second-hand dupa aderarea din 2007. Pe undeva mi se pare normal sa nu casam cu bonificatie rebuturi occidentale.
►Primul drum la REMAT il faci cu masina si toate documentele. Atentie, talonul si cartea trebuie aduse in copii legalizate. Proprietarul preda masina si se intocmeste un proces verbal de custodie la REMAT. Adica le lasi masina pe semnatura pana se rezolva actele.
►Apoi datele tale si ale masinii sunt transmise electronic Fondului de Mediu de cei de la REMAT. Functionarii verifica daca documentele sunt in regula si masina se incadreaza in program. Au de acum un program care verifica in baza de date de la Inmatriculari ca nu cumva ai adus rabla altcuiva cu acte false. S-a intamplat anul trecut cu un tip care a facut asa cu 50 de rable si a vandut tichetele rapid. Evident. Partea asta cu verificarea dureaza cel putin o zi. Te duci acasa si astepti telefonul lor.
►Daca totul e OK, cei de la REMAT te suna sa vii sa ridici certificatul de distrugere. Cu certificatul proprietarul are la dispozitie sa faca radierea din circulatie. Cu certificatul de radiere in original, revine la REMAT si abia atunci i se inmaneaza tichetul valoric. Adica la al treilea drum.
Si, cum nimic nu functioneaza la noi cu cap, desi programele Rabla functioneaza deja de ani buni, noi inca le imbunatatim pe spinarea si pingelele automobilistului. Nimanui nu i-a pasat, spre exemplu, ca majoritatea centrelor de reciclare unde se caseaza rablele sunt in afara orasului. Adica vii cu masina pe roti, sa zicem, ori cu platforma, o lasi si pleci acasa pe jos. Revii apoi pe cheltuiala ta de inca doua ori. Faza enervanta este ca anul acesta au descalificat masiv o multime de REMAT-uri pe motiv de stampile si birocratie. Ilfovul, spre exemplu, nu are nici un centru acreditat, iar in Bucuresti sunt doar doua din sapte, ambele cu acelasi actionar. Desigur ca restul au sarit cu reclamatii care vor fi solutionate in trei saptamani dupa ce se duce varful de casari.
In fine. 60.000 de tichete de cate 3.800 de lei bucata sunt disponibile pana in octombrie. Statul va suplimenta sumele alocate, daca romanii vor da navala. Trei tichete de persoana este maximul la cumpararea unei masini noi, iar firmele pot de asemenea participa. Peste doua milioane de automobile inmatriculate la noi se califica pentru casare. Adica jumatate din parcul auto national.