Adoptarea noului cod rutier a fost amanata. Care sunt nemultumirile premierului Victor Ponta
Adoptarea noului cod rutier a fost amanata inca o saptamana, desi documentul era trecut pe ordinea de zi a Guvernului.
Victor Ponta este nemultumit de proiectul facut de ministrul Radu Stroe, care prevede amenzi maxime de 9600 de lei pentru soferi, dar nu si o metoda prin care banii sa fie colectati eficient.
In plus, PSD vrea ca masinile soferilor, vinovati de accidente grave, sa fie confiscate.
Premierul i-a dat un ultimatum lui Radu Stroe. Ministrul de Interne are o saptamana la dispozitie sa imbunatateasca proiectul codului rutier.
Daca nu reuseste, Guvernul nu-l va mai adopta ca ordonanta de urgenta, ci ca proiect de lege care va fi discutat de Parlament, unde ar putea suferi numeroase modificari.
Victor Ponta nu are o problema cu amenzile mari din actualul proiect, ci cu faptul ca nu e prevazuta nicio o modalitate pracatica pentru incasarea lor.
In momentul de fata, doar 30% dintre soferii indisciplinati platesc amenda. In plus, seful executivul i-a cerut lui Stroe ca soferilor vinovati de accidente grave sa li se ridice permisul pe loc si sa nu mai aiba dreptul sa conduca pana cand instanta da o decizie definitiva. Iar PSD -ul a cerut ca masinile acestor soferi, vinovati de aciidente grave, sa fie confiscate.
2 Octombrie 2013/ Update 15:40
Guvernul a decis sa amane adoptarea noului Cod Rutier, anunta surse oficiale.
ora 14:45
Cea mai aspra sanctiune din Codul rutier, de 2 ani suspendare a permisului, va fi aplicata pentru accidente grave cauzate de consumul de alcool, depasirea cu peste 60 km/h a limitei de viteza sau sofatul fara carnet sau cu carnet suspendat.
Sanctiunile au fost prezentate de catre ministrul de Interne, Radu Stroe, in sedinta de guvern, cu precizarea ca aceste teme au fost discutate cu grupurile parlamente si oganizatiile interesate.
Ministrul a anuntat anterior ca noul Cod rutier prevede o amenda maxima de 16.000 de lei pentru administratorii de drumuri care nu isi indeplinesc atributiile, o amenda maxima pentru soferi de 9.600 lei si o perioada maxima de doi ani in cazul suspendarii permisului de conducere.
El a precizat ca aceste sanctiuni sunt intre prevederile finale incluse in proiectul noului Cod rutier, care va fi promovat sub forma unei ordonante de urgenta si adoptat miercuri in sedinta de Guvern.
Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat insa ulterior ca ar trebui facuta o dezbatere in Parlament in ceea ce priveste Codul rutier, data fiind importanta si efectele modificarilor, el aratand ca este fundamentata si adoptarea OUG si ca va exista o discutie in Guvern asupra celei mai bune variante.
Martti, Stroe a declarat, la finalul unei sedinte a liderilor PNL, ca s-a optat, ca decizie politica, pentru promovarea noului Cod rutier prin ordonanta de urgenta a Guvernului. El a mentionat ca pana miercuri se vor mai opera modificari la proiectul de act normativ.
In forma revizuita a proiectului Ordonantei de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata in 20 septembrie pe site-ul Ministerul Afacerilor Interne, sanctiunile din noua legislatie rutiera au fost modificate substantial fata de proiectul de act normativ initial, cea mai mare amenda fiind stabilita la 9.600 lei, fata de 16.000 de lei, iar suspendarea permisului, dupa un accident grav, urmand sa vizeze o perioada de cel mult doi ani, fata de cinci.
In forma revizuita, facuta publica la noua zile dupa cea initiala, au fost incluse sanctiuni sensibil mai mici decat cele din prima varianta a proiectului.
La articolul dedicat claselor de sanctiuni, cele prevazute la clasa a VI-a erau in forma revizuita intre 51 si 120 de puncte de amenda, ceea ce inseamna ca un sofer va fi obligat sa scoata din buzunar pana la 9.600 de lei. in forma initiala a proiectului de act normativ, cea mai severa clasa de sanctiuni era intre 125 si 200 de puncte de amenda, respectiv o suma maxima de 16.000 de lei.
Sanctiuni mai blande decat cele din prima forma a ordonantei de urgenta sunt si cele de suspendare a carnetului in cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre articolele din forma revizuita a proiectului de OUG prevede ca suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune "pentru o perioada de doi ani in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca norma de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia sau in care se desfasoara in mod normal, depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferata, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea, ori incetarea procesului penal, pentru una din urmatoarele situatii: lipseste plingerea prealabila a persoanei vatamate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale, a fost retrasa plingerea prealabila ori partile s-au impacat ori a fost inlocuita raspunderea penala".
In prima forma a proiectului, cea mai aspra sanctiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, "in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca regula de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea ori incetarea procesului penal cu aplicarea unei sanctiuni administrative".
Din forma revizuita proiectului a fost scoasa si sanctionarea cu amenda din clasa a VI-a, plus suspendarea permisului pentru doi ani in cazul soferilor care trec pe rosu.
Conform acestei forme a proiectului, nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului va fi sanctionata gradual, in functie de gravitatea consecintelor, incepand cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile si de la 6 la 8 puncte amenda.
In forma revizuita a proiectului au mai fost prevazute intre 51 si 200 de puncte amenda, plus suspendarea carnetului pentru un an, in cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale dupa: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune, precum si nerespectarea semnificatiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere, Trecere la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere insotite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata; conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii, in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia; depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune.