Modul prin care Uber, Taxify si alte retele de "covoiajare" ar putea intra in legalitate in scurt timp
Soferii care isi impart masina si costurile de deplasare cu pasagerii lor ar putea scapa de necazuri. Un proiect de lege menit sa reglementeze activitatea soferilor de Uber, Taxify sau alte platforme on-line a ajuns pe masa parlamentarilor.
Problema este ca proiectul prevede ca fiecare drum sa fie anuntat la politie, ori Ministerul de Interne are alte prioritati decat urmarirea in trafic a celor care impart o masina.
Initiatorii au gasit si un nume pentru "car sharing", i-au spus in romaneste "covoiajare". Asta inseamna acea activitate desfasurata intre doua sau mai multe persoane, care presupune folosirea in comun a unei masini, fara scop profesional, de un sofer si un pasager care calatoresc in aceeasi directie. Atentie insa, scopul calatoriei efectuate de sofer ar trebui sa fie unul personal, nu lucrativ.
Acest sistem este folosit de platformele Uber, Taxify sau Bla Bla Car. Propunerea legislativa i-a facut pe reprezentantii lor sa se gandeasca daca ii ajuta sau ii incurca.
Alexandra Corolea, purtatorul de cuvant al Uber Romania: "Intrebarea este daca incurajam acest tip de serviciu sau limitam accesul oamenilor care vor sa ofere sau sa primeaca genul acesta de serviciu."
Dan Oros, reprezentant Bla Bla Car: "Consideram aceasta initiativa de a reglementa ridesharing-ul ca un pas important si necesar pe care alte tari precum Franta si Germania l-au facut deja."
Reprezentant Taxify: "Taxify, alaturi de ceilalti actori, este gata sa sprijine initiativele si va urmari indeaproape, propunand amendamente la propunerea legislative, astfel incat Romania sa devina un pionier in acest domeniu."
Platformele online, soferii, dar si pasagerii care apeleaza la astfel de servicii ar trebui insa controlati, crede initiatorul proiectului, care s-a gandit la politie.
Proiect de lege: "Aceste informatii pot include: date de identificare ale conducatorului auto, respectiv ale pasagerului sau ale pasagerilor; data calatoriei; punctul de plecare si destinatia calatoriei."
Dar cum poate politia sa identifice o masina neinscriptionata in trafic si cu ce resurse?
Lucian Sova, deputat PSD: "Acest format poate fi de natura, chiar daca nu pe loc, in trafic, ulterior autoritatile sa poata cere informatii cu privire la cel pe care l-au controloat, daca ceea ce a facut el e in spiritul legii sau nu."
Proiectul de modificare a legii taximetriei a fost depus in Parlament. Nu se stie cand va intra in dezbatere.