Metodele ingenioase si trucurile prin care magazinele ne pacalesc sa cumparam cat mai mult
Grupul de cercetare al consumatorului “Which?” a identificat mai multe tactici folosite de catre comercianti pentru a-i atrage pe cumparatori. De la plasarea produselor la raft, pana la culoarea etichetelor, totul e foarte bine gandit.
Expertii de la Which? au trimis mai multi cumparatori in cele mai mari lanturi de supermarketuri din Marea Britanie, pe care i-au echipat cu dispozitive de urmarire a privirii. Au vrut sa observe in acest fel in ce masura influenteaza aranjarea la raft si promotiile din magazine.
Si tot cu aceasta ocazie s-a analizat mai indeaproape si modul de gandire al retailerilor. Acestia folosesc anumite tehnici prin care consumatorii sunt influentati in mod subconstient sa aleaga acele produse care aduc cele mai mari profituri.
Spre exemplu, preturile arborate sub forma de steaguri, deasupra raioanelor, sunt concepute asa cu un scop. Se pare ca vederea noastra periferica observa mai usor obiectele in miscare.
Apoi, exista un motiv si in spatele etichetelor rosii. Cand le vad, oamenii le asociaza automat cu taierile de pret, chiar si atunci cand nu este cazul.
Potrivit studiului relizat de Which?, si plasarea produselor joaca un rol la fel de important. Astfel, berea se regaseste adesea langa scutece, pentru ca barbatii ar cumpara acest tip de produse in mod obisnuit in serile de vineri.
Interesant este si modul in care ne uitam la rafturi, pe care le “citim” la fel ca pe o carte: de la stanga la dreapta si de sus in jos. Din aceasta cauza, brandurile premium platesc o suma de bani in plus pentru ca produsele lor sa fie plasate la nivelul ochilor. Supermarketurile cresc preturile, de obicei, putin cate putin, de la stanga la dreapta, ca sa nu ni se para ca exista o diferenta prea mare de la un produs foarte ieftin la unul foarte scump.
Cel mai adesea, produsele cu cele mai mici preturi sunt asezate pe rafturile de jos, deci cumparatorii trebuie sa depuna un mic efort suplimentar ca sa le vada si sa le puna in cos.
“Cumparatorii trebuie sa fie fie foarte atenti, ca sa isi dea seama daca intr-adevar au parte de cea mai buna oferta”, spune Richard Lloyd, de la Which?, citat de Daily Mail.