Măsurile luate de editorii de cărți pentru a concura cu ebook-urile, care sunt mai ieftine
Deşi aparent tehnologia ne controlează vieţile şi nu mai avem timp de foarte multe lucruri, cărţile tipărite se ambiţionează să reziste eroic, în fata suratelor lor, în format electronic.
Cei care au obiceiul cititului au rămas aşadar dependenţi de ideea de a răsfoi paginile, dar şi de mirosul de tipar. În acest fel au obligat şi editurile să investească în hârtie de calitate şi să fie mult mai atente atunci când aleg coperta.
Aşadar, deşi cel puţin la noi este mai ieftină, cartea electronică a pierdut pariul făcut acum câţiva ani, când a ieşit pe piaţă. Multă lume a crezut că o va înlocui pe cea tipărită din motive de spaţiu şi de costuri.
Şi totuşi la nivel european, vânzările de ebooks au scăzut cu 40 de procente în ultimii cinci ani. În România a fost mereu a fost un segment nesemnifivativ care a reprezentat doar 1% din piaţa de carte.
În timp ce interesul pentru ebooks rămâne scăzut, vânzările de carte tipărită cresc. Editorii estimează un plus de 10% pentru primele luni ale acestui an. La asta au contribuit şi investiţiile masive făcute în ultimii ani ca cititorii să aibă experienţe cât mai interesante. De exemplu o librărie dintr-o clădire monument din Capitală, în care s-au investit 400 de mii de euro pentru amenajări.
Librăria este acum mult mai mult decât un loc în care se vând cărţi. E şi cafenea şi spaţiu de citit şi loc de întâlnire.
Toate sunt menite să îi atragă pe cititori însă poate prima tentaţie o reprezintă coperta mai ales dacă autorul nu este neapărat unul foarte cunoscut.
Dinu Dumbrăviceanu, designer: ''Coperta e de fapt un mic afiş până la urmă. Aşa cum funcţionează un afiş pe lângă care treci şi trebuie să-ți spună ceva în acele câteva fracţiuni de secundă în care se întâmplă treaba asta, acelaşi lucru trebuie să facă şi o copertă. Să aibă trei vorbe, în aşa fel puse acolo încât să te prindă.”
Profesor la Universitatea de Arte şi designer, Dinu Dumbraviceanu a câştigat singurul concurs de design de carte din România, cu un volum pentru copii a cărui copertă se transformă chiar într-un afiş.
Deşi în creştere, piaţa de carte din România este pe ultimul loc, la nivel european cu o valoare de 60 de milioane de euro anual. De patru ori sub vecinii unguri, de exemplu.
Sursa: Pro TV
Etichete: vanzari, carti electronice, hartie, ebook, coperta,
Dată publicare:
31-10-2017 08:43