Banii sau viata? De ce ne trebuie amenzi uriase in Codul Rutier: 10.000 de accidente intr-un an
Guvernul a amanat din nou adoptarea noului cod rutier, care prevede sanctiuni de 9600 de lei pentru soferi. Motivul este ca bazele de date ale celor care incaseaza amenzile, fie politie, fie primarii, nu sunt inter-conectate.
Asta, in conditiile in care numai intr-un singur an pe soselele noastre s-au produs 10.000 de accidente, soldate cu 800 de decese si 4.000 de persoane ranite grav. Cauzele sunt vechi de cand lumea: alcoolul, viteza si ignorarea tuturor regulilor de circulatie.
Unul din cazurile cele mai grave este cel in care soferul nu opreste la trecerea la nivel cu calea ferata, atunci cand semnalele acustice si vizuale sunt pornite. Amenda va ajunge la 9600 de lei, de 6 ori mai mare decat pana in prezent, iar permisul va fi suspendat timp de 2 ani.
Trecerea pe culoarea rosie a semaforului si neacordarea prioritatii pietonilor vor fi sanctionate cu pana la 4000 de lei, adica de 10 ori mai mult ca pana acum si, in plus, carnetul se suspenda 6 luni si nu o luna, cum era pana acum.
Cine produce un accident grav si are alcoolemia de peste 0,25 la mie in aerul expirat va plati 9600 de lei, de 6 ori mai mult, iar permisul se opreste pentru 1 an si nu doar pentru 3 luni.
Daca vorbim de viteza, amenda este tot de 9600 de lei, tot de 6 ori mai mare, daca soferul depaseste cu peste 60 de km/h limita legala. Carnetul se suspenda 1 an si nu doar 3 luni.
Majorarea amenzii se simte cel mai bine, atunci cand vorbesti la telefon si nu porti centura de siguranta. Se va plati de 10 ori mai mult ca pana acum, iar in cazurile grave amenda ajunge la 1600 de lei.
Noul cod rutier mai rezolva o problema: cea a necolectarii amenzilor. Daca nu platiti intr-o luna, ramaneti fara permis pana cand aduceti dovada ca amenda a fost achitata. Este nevoie insa de o hotarare judecatoreasca, iar pana la acest pas ar fi nevoie ca bazele de date ale primariilor si politiei rutiere sa fie inter-conectate.
Altfel, un politist care va opreste in trafic nu are de unde sa stie daca ati achitat sau nu amenda in termenul de 30 de zile.
Experiment Stirile ProTV: ce inseamna "un pahar" de alcool, in functie de inaltime si greutate
Premierul Victor Ponta a anuntat recent ca a convenit cu ministrul de Interne, Radu Stroe, o serie de modificari la Codul Rutier, astfel incat cei care vor merge la nunti vor putea sa bea un pahar de vin sau un pahar de bere fara sa fie sanctionati.
Ponta a sustinut ca a aplicat regulile europene in ceea ce priveste consumul de alcool.
"Pana la 0,2 (miligrame alcool pur in aerul expirat - n.r.) nu e nici macar contraventie. 0,2 inseamna un pahar de bere sau... Dar de la 0,5 in sus - nu 0,8 - sa fie infractiune, exact cum se intampla in toata Europa - pana la 0,2 vorbesc de omul obisnuit care se duce la o nunta si gusta la un pahar de vin, nu e nici macar contraventie. Dar de la 0,2 la 0,5 e contraventie, se suspenda permisul, iar de la 0,5 e infractiune", a anuntat Ponta.
El a precizat ca a lucrat cu echipa ministrului de Interne astfel incat noul Cod Rutier sa-si atinga scopul, respectiv acela al sigurantei mai mari pe sosele.
Si totusi, un experiment Stirile ProTV arata ca efectul unui pahar de vin difera, in functie de sex-ul si greutatea persoanei. Astfel, cine bea un pahar de vin sau de bere la o nunta si urca la volan s-ar putea sa ramana fara permis. De altfel, autoritatile au inasprit Codul Rutier si cer ca limita alcoolemiei din sange sa scada de la 0.80 la 0.50 grame alcool per litru.
Cat inseamna ca poate sa bea un sofer? Depinde de om, pentru ca un pahar de vin sau de bere este suportat diferit de fiecare organism.
Nivelul alcoolemiei este influentat si de greutate, de oboseala, sau de mancarea consumata, dupa cum arata un experiment realizat de Stirile PRO TV, impreuna cu medicii de la Institutul Fundeni. 4 voluntari, 1 femeie si 3 barbati de greutati diferite au participat la acest experiment.
Femeia cantareste 51 de kg si are 1, 57 inaltime. Primul dintre barbati are 98 de kg si 1, 70 inaltime. Al doilea - 68 de kilograme si 1, 72. Iar al 4-lea voluntar are 92 de kg si 1, 78 inaltime.
La ora 15 , fiecare a baut aceeasi cantitate de alcool. 187 ml de vin, adica un pahar. Dupa o ora, cei 4 voluntari sunt testati cu alcooltestul in prezenta unui medic, pentru a vedea ce alcoolemie au si daca se pot urca la volan.
Femeia a avut o alcoolemie de 0,15. Iar la barbati, rezultatele sunt total diferite: 0.00, 0,11 si 0,03.
Femeia are cea mai mare alcoolemie, pentru ca are o greutate mai mica si a mancat putin.
In schimb, cel mai robust dintre voluntari a lasat etilotestul cu zero pe linie. Are ce-i drept aproape 100 de kg si la pranz a mancat saorma.
Valorile diferite aratate de aparat la fiecare participant la experiment sunt explicate de specialistul in boli hepatice :
"Totul se metabolizeaza in ficat si depinde de grasimile din corp, daca a mancat, a facut efort. Nu trebuie ignorata evident nici calitatea alcoolului, gradul de tarie si nici frecventa consumului", a declarat dr. Gabriela Smirea, gastroenterolog Spitalul Fundeni.
Chiar si premierul sustine teoria doctorilor: "Am intrebat cum e in UE. S-a spus nu Domne pana la 0,2 , nu stiu ce inseamna o bere, doua nu stiu depinde de persoana"
Noile modificari sunt mai drastice decat regulile europene in ceea ce priveste consumul de alcool. La noi, soferii care au ciocnit un pahar la nunta si s-au urcat la volan cu o alcoolemie in sange mai mare de 0.50 grame per litru vor avea dosar penal.
In Anglia, insa, cine bea o halba de bere de 568 de ml sau un pahar de vin si urca la volan cu aceeasi alcoolemie nu este amendat.
In noul COD RUTIER pedepsele sunt astfel: - PESTE 0.50 g/l IN SANGE - dosar penal. La 0.11 mg/l IN AERUL EXPIRAT- iti ridica carnetul.
Si mai sunt si alte vesti proaste. Cine nu isi plateste amenzile in termen de 30 de zile, se poate trezi la usa cu un politist care are dreptul sa ii ridice carnetul. Iar cei care sunt implicati in accidente cu victime nu mai pot circula cu dovada de la politie pana la finalizarea dosarului.
De ce avem atat de multe accidente rutiere?
Conform Mediafax, care citeaza IGPR, in perioada 1 ianuarie-22 noiembrie 2012, au fost inregistrate la nivel national 8.377 accidente rutiere grave, soldate cu 1.833 de persoane decedate si 7.922 de persoane ranite grav.Comparativ cu perioada similara a anului trecut, s-au inregistrat cresteri atat ale numarului accidentelor grave (+142), cat si ale consecintelor acestora, respectiv a numarului persoanelor decedate (+55) si a numarului persoanelor ranite grav (+143).
Analizand principalele cauze generatoare, a reiesit ca pe fondul vitezei s-au produs cele mai multe accidente grave (1.581), urmata de indisciplina pietonilor (1.394) si neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor (736), arata sursa citata.
Raportat la mediul producerii accidentelor, cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs in mediul urban (42,4 la suta), mediul rural a concentrat 34,8 la suta din accidentele grave, in timp ce accidentele produse in afara localitatii au reprezentat 22,8 %.
Evolutia accidentelor rutiere grave, raportata la varsta autorilor, releva faptul ca, in perioada de referinta, cele mai multe au fost provocate de participantii la trafic din grupa de varsta 31 - 50 ani (35,2 la suta).
Totodata, pe grupe de varsta se inregistreaza cresteri ale numarului accidentelor la categoria 26-30 ani (6%), iar scaderi inregistrandu-se la categoria de varsta 19-25 ani (-5,1 la suta) si de peste 56 ani (-1,9 la suta).
Sursa: Pro TV
Etichete: cod rutier, accident, amendă, politist, soferi, decese,
Dată publicare:
09-10-2013 19:27