Federatia "Spiru Haret" ameninta cu actiuni de protest care pot culmina cu blocarea anului scolar
Reprezentantii Federatiei Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret", nemultumiti de declaratia premierului Victor Ponta privind posibilitatea neindexarii salariilor in 2014, ameninta cu actiuni de protest, din 1 noiembrie.
Federatia Sindicatelor din Educatie "Spiru Haret" informeaza, intr-un comunicat de presa remis vineri, ca a luat act cu surprindere de declaratiile primului ministru, care fac referire la posibilitatea neindexarii salariilor in anul 2014.
"FSE «Spiru Haret» considera ca fara o majorare a veniturilor angajatilor din invatamant, incepand cu 1 ianuarie 2014, sistemul va reactiona prin ample actiuni de protest", se arata in comunicat. Presedintele federatiei, Marius Nistor afirma ca promisiunile facute de actuala guvernare au creat o stare de asteptare in educatie si considera ca Guvernul nu poate amana acum orice negociere privind salarizarea personalului din scoli.
"Pot sa il asigur pe domnul Ponta ca nu vom accepta aceasta situatie si vom reactiona. Mai mult decat atat, tin sa ii amintesc premierului ca a ajuns in aceasta functie si in urma votului dat de angajatii din invatamant, care au fost privati de aproape toate drepturile de fosta guvernare. Nu trebuie uitat ca veniturile din invatamant sunt cu circa 30 la suta mai mici decat erau in 2009, in conditiile in care ceilalti bugetari si-au recuperat taierile salariale", a declarat presedintele FSE "Spiru Haret".
Potrivit sursei citate, in prima faza, sindicatele afiliate vor organiza, saptamana viitoare, intalniri cu parlamentarii, pe plan local, pentru a le expune problemele cu care se confrunta la ora actuala angajatii din sistemul de invatamant si vor picheta sediile prefecturilor.
"In masura in care aceste actiuni nu vor avea efectul scontat, incepand cu 1 noiembrie, FSE «Spiru Haret» va demara actiuni de protest la nivel national, care pot culmina cu blocarea anului scolar si inchiderea unitatilor de invatamant. Aceste actiuni vin dupa ce, de la inceputul acestui an scolar, FSE «Spiru Haret» a incercat, prin diferite mijloace, sa determine actualul Guvern sa-si reconsidere pozitia fata de sistemul educational", se mai arata in comunicat.
Printre revendicarile sindicalistilor se numara: modificarea legii educatiei, alocarea a sase la suta din PIB pentru invatamant, o lege speciala pentru salarizarea personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, debirocratizarea actului educational, depolitizarea sistemului de invatamant preuniversitar si deblocarea reala a posturilor didactice auxiliare si nedidactice.
Anuntul FSE "Spiru Haret" vine la doua zile dupa ce Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI) a anuntat ca va incepe proteste. Potrivit calendarului stabilit de FSLI, in 28, 29 si 30 octombrie vor avea loc, concomitent, pichetari la sediul Guvernului si la sediul USL, iar in aceeasi perioada, in toate unitatile de invatamant din tara unde federatia sindicala are membri, dascalii vor fi in greva japoneza si vor purta o banderola alba pe brat.
De asemenea, in 6 noiembrie, FSLI va organiza in Bucuresti un miting de amploare, urmat de un mars. "La acest protest vom avea sprijinul studentilor si facem apel si la parinti, si la intreaga societate civila sa ni se alature, pentru ca revendicarile noastre nu sunt numai pentru profesori, sunt pentru un viitor mai bun al tuturor romanilor", a declarat presedintele FSLI, Simion Hancescu.
Revendicarile FSLI vizeaza alocarea, incepand cu anul 2014, a minimum sase la suta din PIB pentru educatie si cresterea ponderii cheltuielilor de personal pentru invatamant, din totalul cheltuielilor de personal din sectorul public, modificarea Legii educatiei nationale, inclusiv in ceea ce priveste statutul personalului didactic si adoptarea unei legi de salarizare, prin care salariile profesorilor debutanti sa creasca cu 50 la suta, iar raportul dintre salariul de baza maxim al functiei didactice si cel minim sa fie 2:1.
Sindicalistii din educatie mai cer depolitizarea invatamantului, astfel incat in dobandirea functiei de director al unitatii de invatamant rolul determinant sa revina colectivului unitatii, si nu factorilor politici, precum si regandirea programelor scolare si a sistemului de evaluare a elevilor, pentru ca accentul sa se puna pe latura formativa, si nu pe cea informativa, iar prin evaluare sa se verifice capacitatea elevilor de a aplica practic cunostintele dobandite, pentru a face fata cerintelor in schimbare si competitiei de pe piata fortei de munca.