Drepturile consumatorilor, incalcate frecvent in comertul online. Ce trebuie sa stie romanii atunci cand deschid un colet
Aveti dreptul sa deschideti orice colet la livrare, fara comentarii si taxe suplimentare. Daca am fi mai bine informati, ne-am putea apara eficient si de abuzurile facute, de pilda, de cei care intarzie reparatiile.
Vorbim intr-un cuvant despre drepturi europene foarte putin cunoscute de consumatorii romani.
800 de milioane de euro au trecut, in 2014, din conturile clientilor in cele ale comerciantilor, exclusiv prin comertul la distanta. Putini cumparatori stiu ca au dreptul sa deschida pachetul inainte de a plati.
"Sunt anumite firme care ofera deschiderea coletului la livrare contra unei sume de bani sau ca metoda de promovare. Este usor ilegal, pentru ca e un drept pe care il avem", a spus Laura Pascu, de la Centrul European al Consumatorilor.
Scopul e clar, sa fim protejati de situatia in care primim un produs gata stricat - indiferent ca defectiunea e de la sursa ori de la transport. Vanzatorul e obligat atunci sa inlocuiasca marfa.
Un sfert dintre romani aleg sa isi reconditioneze mobilierul si sa isi repare electronicele si electrocasnicele, decat sa cumpere altele noi. Cu siguranta mult mai putini stiu ca termenul impus de legea europeana pentru aceste servicii este de 15 zile. Daca prestatorul il depaseste, ii puteti multumi pentru ajutor, dar sa ii spuneti ca nu mai platiti factura.
O alta reglementare atrage atentia clientilor ca, in principiu, pot returna orice produs cumparat in doua saptamani.
''Daca nu suntem informati asupra faptului ca ne putem razgandi in 14 zile, putem sa ne razgandim si in 12 luni. / Chiar daca am purtat produsul, chiar daca l-am folosit? / Exact. Trebuie sa ai dovada ca nu ai fost informat", a spus mai spus Laura Pascu.
Calatorii cu avionul sunt si ei indemnati sa-si ceara drepturile atunci cand un zbor e anulat si au cheltuieli neprevazute de cazare, hrana sau ingrijire.
Pe langa un set de cosmetice - de la sampon, la spuma de ras - si un rand de haine - de la sosete, la camasa - un roman a primit de la compania care i-a adus bagajul cu o intarziere de o zi si un costum de ski, in valoare de 400 de euro. Omul a demonstrat ca acesta era scopul calatoriei in Austria si ca suferise un prejudiciu.
Daca va aflati in oricare dintre aceste situatii, adresati-va Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.