Dezmembrările ilegale de mașini, afaceri prospere, dar poluante și cu risc mare pentru șoferi
Dezmembrările ilegale de mașini au devenit o afacere prosperă în România. Este semnalul de alarmă tras de Garda Națională de Mediu, care a descoperit mai multe ateliere ilegale la periferia orașelor.
Resturile auto care nu pot fi revândute sunt arse ilegal ca să se aleagă, din ele fierul vechi. Toate acestea afectează mediul și, implicit, sănătatea tuturor.
“Dacă dezmembrez în asemena condiții o mașină, în ea găseșți acumulator care are lichid, asta se aruncă pe pământ - asta este poluare. Are ulei de motor uzat îl aruncă, este poluarea solului”, spune Gheorghe Călinoiu, director Garda de Mediu Dolj.
La un un atelier ilegal pentru dezmembrări auto și fier vechi, comisarii Gărzii de mediu au descoperit că rablele erau aduse din străinătate și vândute apoi bucată cu bucată. Cei prinși că încalcă legea nu sunt speriați de amenzi - spun comisarii.
Gheorghe Călinoiu, director Garda de Mediu Dolj: “Orice mașină are în componentă ei ansamble, subansamble lichide care, în momentul în care le scoți rezultă din ea deșeuri periculoase. Trebuie să ajungem să verificăm proveniența acestor mărfuri”.
Aceste afaceri se pot face legal, însă investiția este pe măsură.
Adrian Mantăroșie, proprietar firmă dezmembrări: “Platforme betonate, autorizație de la Poliție, autorizație de la RAR, autorizație de la mediu și așa mai departe și costurile sunt foarte ridicate. Niciodată nu o să te poți să te compari cu cineva care nu plătește niciun fel de taxă”.
Mai mult, atelierele ilegale nu oferă nici garanții pentru piesele recuperate de la rable.
Mihai Popescu-vlogger auto: “O piesă nouă este de 3,4,5 chiar și 10 ori mai scumpă la un service sau magazin de piese. Și automat vom alege varianta asta. Marele risc este însă la componentele tehnice și componentele electronice care pot funcționa o zi, două”.
Pentru un preț mai bun al pieselor auto, unii șoferi nu se gândesc că își pun viața în pericol.
Mădălin Chipirlin, președinte Asociația Legal Drive: “Acele piese în mod automat vor fi uzate, nu vor avea acele cerințe minime impuse pentru a putea funcționa acel autoturism în condiții de siguranța. De altfel, legea interzice comercializarea sistemelor de direcție și frânare exact din acest motiv".
Claudiu Petcu este din Târgoviște și deține unul dintre cele mai mari centre de dezmembrări auto din județ.
Platforma sa se întinde pe 12 mii de metri pătrați, iar o parte importantă este pentru depoluarea mașinilor dezmembrate.
Claudiu Petcu, administrator centru dezmembrări auto: “Ne aflăm în zona deșeurilor solide, unde avem parte de fier, anvelope, neferoase, bările de plastic, textil, pe care le depozităm și ulterior să meargă către firmele de reciclare”.
Ciprian Anghelache, client: “Am venit aici pentru că sunt piesele originale, prețul este accesibil și sunt foarte mulțumit”.
În țări precum Germania, Anglia sau Italia, cei care își duc mașinile la dezmembrat plătesc și o taxă de mediu în valoare de 70 sau 100 de euro. În schimb, în România, taxele de mediu plătite de firmele de dezmembrări se regăsesc în prețul pieselor recuperate, de aceea sunt uneori mai scumpe.