Dezmembrările ilegale de mașini, afaceri prospere, dar poluante și cu risc mare pentru șoferi

×
Codul embed a fost copiat

Dezmembrările ilegale de mașini au devenit o afacere prosperă în România. Este semnalul de alarmă tras de Garda Națională de Mediu, care a descoperit mai multe ateliere ilegale la periferia orașelor.

Resturile auto care nu pot fi revândute sunt arse ilegal ca să se aleagă, din ele fierul vechi. Toate acestea afectează mediul și, implicit, sănătatea tuturor.

“Dacă dezmembrez în asemena condiții o mașină, în ea găseșți acumulator care are lichid, asta se aruncă pe pământ - asta este poluare. Are ulei de motor uzat îl aruncă, este poluarea solului”, spune Gheorghe Călinoiu, director Garda de Mediu Dolj.

La un un atelier ilegal pentru dezmembrări auto și fier vechi, comisarii Gărzii de mediu au descoperit că rablele erau aduse din străinătate și vândute apoi bucată cu bucată. Cei prinși că încalcă legea nu sunt speriați de amenzi - spun comisarii.

Gheorghe Călinoiu, director Garda de Mediu Dolj: “Orice mașină are în componentă ei ansamble, subansamble lichide care, în momentul în care le scoți rezultă din ea deșeuri periculoase. Trebuie să ajungem să verificăm proveniența acestor mărfuri”.

Citește și
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

Aceste afaceri se pot face legal, însă investiția este pe măsură.

Adrian Mantăroșie, proprietar firmă dezmembrări: “Platforme betonate, autorizație de la Poliție, autorizație de la RAR, autorizație de la mediu și așa mai departe și costurile sunt foarte ridicate. Niciodată nu o să te poți să te compari cu cineva care nu plătește niciun fel de taxă”.

Mai mult, atelierele ilegale nu oferă nici garanții pentru piesele recuperate de la rable.

Mihai Popescu-vlogger auto: “O piesă nouă este de 3,4,5 chiar și 10 ori mai scumpă la un service sau magazin de piese. Și automat vom alege varianta asta. Marele risc este însă la componentele tehnice și componentele electronice care pot funcționa o zi, două”.

Pentru un preț mai bun al pieselor auto, unii șoferi nu se gândesc că își pun viața în pericol.

Mădălin Chipirlin, președinte Asociația Legal Drive: “Acele piese în mod automat vor fi uzate, nu vor avea acele cerințe minime impuse pentru a putea funcționa acel autoturism în condiții de siguranța. De altfel, legea interzice comercializarea sistemelor de direcție și frânare exact din acest motiv".

Claudiu Petcu este din Târgoviște și deține unul dintre cele mai mari centre de dezmembrări auto din județ.

Platforma sa se întinde pe 12 mii de metri pătrați, iar o parte importantă este pentru depoluarea mașinilor dezmembrate.

Claudiu Petcu, administrator centru dezmembrări auto: “Ne aflăm în zona deșeurilor solide, unde avem parte de fier, anvelope, neferoase, bările de plastic, textil, pe care le depozităm și ulterior să meargă către firmele de reciclare”.

Ciprian Anghelache, client: “Am venit aici pentru că sunt piesele originale, prețul este accesibil și sunt foarte mulțumit”.

În țări precum Germania, Anglia sau Italia, cei care își duc mașinile la dezmembrat plătesc și o taxă de mediu în valoare de 70 sau 100 de euro. În schimb, în România, taxele de mediu plătite de firmele de dezmembrări se regăsesc în prețul pieselor recuperate, de aceea sunt uneori mai scumpe.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Reacția lui Gică Hagi după conflictul dintre Denis Alibec și Mircea Lucescu! Mesajul către jucătorul său
Citește și...
Serviciile care sunt din nou căutate de români. Meșterii din Capitală vor apărea pe o hartă, ca să fie mai ușor de găsit
Serviciile care sunt din nou căutate de români. Meșterii din Capitală vor apărea pe o hartă, ca să fie mai ușor de găsit

Micile ateliere de reparații sunt din nou căutate, ca în vremurile bune. Oamenii nu se mai grăbesc să cumpere pantofi, genți ori ceasuri noi și preferă să le repare pe cele vechi, de bună calitate.  

Milioane de români vor avea de la anul facturi la electricitate și cu 40% mai mici. Există o singură condiție
Milioane de români vor avea de la anul facturi la electricitate și cu 40% mai mici. Există o singură condiție

Re-liberalizarea pieţei de energie ar putea să aducă românilor cu un consum de energie mai mare de 300 de kilowatt-oră (kWh) o reducere a facturilor de 20-30% sau chiar 40%, a afirmat, marţi, ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

În Oradea și Timișoara, oricine poate recicla uleiul consumat acasă la pubele speciale, asigurate de către primării
În Oradea și Timișoara, oricine poate recicla uleiul consumat acasă la pubele speciale, asigurate de către primării

Mai nou, oricine poate recicla uleiul consumat acasă la pubele speciale. Se întâmplă deja în Oradea și Timișoara, unde gospodinele duc uleiul folosit la recipientul de colectare, asigurat de primării.

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”
Ministrul Digitalizării: „Nu se pune problema desfiinţării de oficii poştale. Îi sugerez dlui director să cântărească bine”

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a afirmat că nu se pune problema desfiinţării unor oficii poştale, aşa cum anunţase directorul Poştei Române.