CFR-ul, pus la colt de concurenta.Cum scot bani operatorii privati pe rutele considerate nerentabile
Au inlocuit celebrele curse personale pe liniile considerate nerentabile de Compania Nationala. Ce-i drept, ca sa reziste operatorii privati au o reteta greu de aplicat la stat: cheltuieli fara nicio risipa si angajati care sa lucreze eficient.
O locomotiva cu trei vagoane, care apartine unui operator privat din Bihor, acopera trasee abandonate de compania nationala considerate nerentabile. Si totusi operatorii privati reusesc sa faca profit din ele.
"Incercam ca personalul de tren sa fie bine folosit, cat mai eficient si, in conditiile astea, putem sa tinem preturile la un nivel mai bun pentru populatie", a declarat Constantin Oprea, director adjunct operator privat.
Cei care au descoperit alternativa operatorului privat au motive de satisfactie. In trenurile particulare nu se scuipa seminte pe jos, nu miroase a vodca, iar navetistii nu dorm descaltati cu picioarele intinse pe bancheta.
Pe liniile private nasii sunt inflexibili si nu au nici o intelegere pentru blatisti.
Si la Brasov, Timisoara si Iasi aproape toate trenurile de pe liniile secundare sunt private. In prezent 430 de trenuri particulare circula zilnic in cele trei judete.
Putini romani stiu ca au la dispozitie aceasta alternativa, trenul privat. Care este mult mai elegant, mult mai curat si mult mai aerisit. Si in plus, nu are nici un minut intarziere si circula din ora-n ora.
In timp ce Compania Nationala de Cai Ferate primeste subventii de la stat pe numar de calatori, companiile private obtin banii in functie de numarul de curse, iar acest tip de concurenta nu este loiala.
"Trebuie sa modificam cadrul legal pentru ca exista suspiciuni asupra unor avantaje pe care le au companiile private de transport feroviar", a declarat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor.
Totusi ministrul recunoaste ca operatorii privati au avut grija sa investeasca mai bine decat o face statul pentru ca este afacerea lor si isi controleaza mai bine cheltuielile.