Școala unde calculatoarele nu sunt folosite din lipsă de prize suficiente
În era tehnologiei, şefii din educaţie vorbesc mult despre manuale digitale, biblioteci virtuale şi lecţii online, dar omit un aspect important: nu toate şcolile au calculatoare suficiente pentru elevi şi prea puţine sunt conectate la internet.
Sunt şi situaţii absurde în care echipamente există, dar nu sunt folosite. La o şcoală din judeţul Botoşani, de pildă, se întâmplă asta pentru că nu sunt destule prize.
În ultimii doi ani, calculatoarele de la o şcoală din judeţul Botoşani, au avut rol de mobilier, deşi de anul acesta informatică este obligatorie la clasa a cincea.
Cătălin Rotundu, primar comuna Dângeni: ''Avem ore de informatică dar nu se fac pe motiv că le-ar lipsi o priză sau două prelungitoare. Suntem mai rău decât în Caragiale.
Todirel Berdeianu, tatăl unui elev: ”Din cauza unui ştecher de 100 de lei. Dacă ştiam, mergeam eu şi le dădeam 100 de lei.”
În tot acest timp, o treime dintre şcolile din România nu au calculatoare funcţionale, deşi statul a cheltuit pentru asta 430 de milioane de lei.
70% dintre şcolile din România sunt conectate la internet şi aproape toate, cel puţin teoretic, au calculatoare. Au fost dotate de Ministerul Educaţiei, printr-un amplu program naţional, între 2007 şi 2010. Câte dintre ele mai funcţionează acum, nu ştim, pentru că la minister nu sunt date actualizare. Însă un studiu comandat de un ONG în mediu rural arată că jumătate dintre laboratoarele de informatică nu au conexiune la internet şi un sfert dintre calculatoare nu funcţionează.
În lipsa unui alt program naţional, doar autorităţile locale din localităţi bogate au dotat şcolile cu echipamente noi. În Blaj, de exemplu, peste 1.000 de elevi au primit tablete cu conexiune la internet.
Nu peste tot sunt suficiente intenţiile bune. În urmă cu cinci ani, vă arătam la Ştirile Pro TV cum Primăria din Arad a cumpărat tablete inteligente, pentru ca profesorii să le poată folosi pe post de cataloage. Şi acum tot în dulapuri stau.
Mircea Mario, director liceul teoretic Adam Muller Guttenbrunn Arad: ''Profesorii reclamau că semnalul era slab şi dura foarte mult. Poate dacă s-ar fi implementat cu colaborare şi nu s-ar fi mers pe o variantă tipic de a noastră de impunere ar fi avut un succes.”
În total au fost cumpărate peste 500 de tablete în valoare de 400.000 de euro.