Bilantul comerciantilor dupa sarbatori. Suma lasata de romani in marile supermarketuri din tara
Peste 7 milioane de cozonaci, 30 de milioane de litri de vin si 150 de milioane de oua. Daca am aduna toate bucatele care au stat pe mesele romanilor, am face un munte pana la cer.
Cam asa suna un prim bilant al comerciantilor. Acestia se tem totusi ca vanzarile nu au fost la fel de bune ca acum doi ani de sarbatori.
Daca-i vorba sa renunte la ceva ca sa ii ajunga banii de sarbatori, atunci romanul are lectia bine invatata: pe primul loc pune mancarea, urmeaza cadourile si in final vacantele.
Asa ca mare parte din ce-a strans pentru Craciun si Revelion a ramas in magazine.
Cu spor au framantat la cozonaci, cot la cot cu gospodinele, si marii producatori de produse de panificatie. Si nu au gresit. Primele estimari arata ca s-au vandut 7,3 milioane de cozonaci, cu 4% mai multi fata de anul trecut si cu 9% mai multi fata de acum 2 ani.
Producatorii de carne, in schimb, nu stiu daca se se bucure sau nu. Desi estimarile arata ca in acesta luna vanzarile de carne cresc cu aproximativ 20%, tare le este teama ca bilantul final care face diferenta intre un an si altul nu va inclina prea mult de partea lor.
E drept ca s-au sacrificat in jur de 1,5 milioane de porci, insa mai mult de trei sferturi dintre ei provin din gospodariile oamenilor. Anul are insa semne bune pentru producatorii de bautura.
Parca nu e sarbatoare daca friptura nu e stropita si cu un pahar de vin. 50 de milioane de litri au ajuns in magazine si vreo 30 in paharele romanilor in aceasta luna, cu 30% mai mult fata de o luna obisnuita.
150 de milioane de oua au intrat in prajiturile si salatele de beouf pregatite de sarbatori. Vanzarile pe acest segment au crescut si ele cu 50% comparativ cu o luna normala.
S-au vandut bine si portocalele, bananele, apa plata, dulciurile sau sampania. La casa de marcat asta se traduce pentru marile lanturi de magazine in vanzari de aproximativ un miliard de euro.
Pare o cifra astronomica, dar nu este deloc asa, se plang jucatorii de pe piata. Nu a mers asa bine, au fost multe zilele libere si romanii nu au mai cumparat ca in trecut.
In ultimele doua saptamani din an vanzarile din marile magazine pot creste si cu 40% fata de o luna obisnuita.