The Economist: Romania a avut 3000 de kilometri de autostrada. Vezi in ce perioada

Autostrada Soarelui

Daca doriti sa descoperiti Romania, nu mergeti cu masina, ci inchiriati un elicopter. Acesta a fost sfatul dat de presedintele Traian Basescu turistilor care doreau sa viziteze tara noastra, scuzand astfel starea deplorabila a drumurilor.

The Economist: Daca ai ghinionul de a veni in Romania in weekend si te afli in drum spre munte sau spre mare vei intalni o coada imensa de masini, ce se indreapta cu viteza melcului spre destinatia dorita. Cea mai mare parte a celor 300 de kilometri de autostrada este facuta in perioada comunista si isi arata varsta.

Drumurile care leaga Bucuresti de alte orase sunt foarte aglomerate. Trenurile se taraie la nu mai mult de 50-60 de kilometri pe ora, mai incet chiar decat atunci cand au fost construite caile ferate. Dunarea uimeste putinii turisti de pe vasele de croaziera cu imensitatile sale neexploatate.

Un raport al Forumului Economic Mondial plaseaza Romania pe pozitia a 134-a din 139 de state dupa calitatea drumurilor.

"Tara a avut odata peste 3.000 de kilometri de autostrada. Pe hartie, de fapt, proiectati la ordinele lui Nicolae Ceausescu, fostul conducator comunist al tarii. Cu greu s-a construit o zecime. Comparati cu tara vecina Ungaria, mai putin de jumatate suprafata Romaniei, care se mandreste cu peste 1.100 de kilometri de autostrada".

Citește și
EcoCity
Viitorul, mai aproape decat credem. Vezi GALERIE FOTO cu orasul in care nu exista poluare
Prima reacție de la Moscova, după ce Joe Biden le-a dat voie ucrainenilor să atace Rusia cu rachete americane cu rază lungă de acțiune

In 2009, cei trei prezentatori ai popularei emisiuni britanice "Top Gear" au calatorit in Romania pentru a face o cursa pe autostrazi, numai ca sa afle ca pana la ora 11:00 dimineata au terminat drumurile. Doi ani mai tarziu situatia nu s-a imbunatatit prea mult. Cele cateva proiecte aflate in derulare progreseaza incet in cel mai bun caz. Inca 21 de kilometri din Autostrada Soarelui, intre Bucuresti si Constanta, au fost finalizati in iulie.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a promis ca micile parti ramase vor fi terminate pana in iunie anul urmator. Avand insa in vedere ca lucrarile la aceasta autostrada de 255 de kilometri au inceput cu peste 30 de ani in urma si ca cele mai dificile segmente, implicand constructia de poduri si viaducte, au fost finalizate in 1987, romanilor le poate fi iertat cinismul.

Alte proiecte sunt, de asemenenea, blocate, in cea mai mare parte din cauza lipsei banilor la bugetul de stat, care trebuie sa respecte limite de deficit prescrise de Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.

"Ce nu a mers bine? Vinovatii evidenti sunt incetinirea economica si lipsa investitiilor. Adaugati la aceasta combinatie un amestec de coruptie a subcontractorilor care incearca sa reduca la minim respectarea normelor de siguranta, proceduri legale ineficiente in privinta exproprierilor si conflictele dintre politicieni.

Dificultatile legate de infrastructura ale Romaniei ar putea fi partial rezolvate cu ajutor de la Uniunea Europeana, numai daca ar fi tara in stare sa absoarba o parte mai mare din fondurile europene pe care le are la dispozitie.

Statisticile oficiale arata ca proiectele din domeniul transporturilor au reusit sa atraga, pana in iulie, doar 2,87% din sumele alocate. Chiar si atunci cand sunt platiti banii, lucrarile nu avanseaza destul de repede.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Cererea FRF a fost respinsă de UEFA! "Am primit precizarea că nu"
NEWS ALERT Cererea FRF a fost respinsă de UEFA! "Am primit precizarea că nu"
Citește și...
Leul romanesc, francul estului. De ce tin strainii 9 miliarde de euro in bancile de la noi?
Leul romanesc, francul estului. De ce tin strainii 9 miliarde de euro in bancile de la noi?

Politica monetara dusa de BNR permite bancilor romanesti sa ofere cele mai bune dobanzi la depozite dintre tarile membre ale Uniunii Europene motiv pentru care strainii tin in bancile locale echivalentul in lei a aproape 9 miliarde de euro.

Viitorul, mai aproape decat credem. Vezi GALERIE FOTO cu orasul in care nu exista poluare
Viitorul, mai aproape decat credem. Vezi GALERIE FOTO cu orasul in care nu exista poluare

Pentru ca omul trebuie sa se imprieteneasca din nou cu mediul inconjurator, chinezii vin cu propunerea unui oras al viitorului adus aproape de prezent. Tianjin va fi primul oras in care nu va exista poluare.

Femeia care bea cea mai mare cantitate de alcool pe zi din lume
Femeia care bea cea mai mare cantitate de alcool pe zi din lume

Povestea lui Dawn Marsden, o englezoaica de 31 de ani, i-a socat pe medicii din Marea Britanie. Dupa ce au consultat-o, specialistii s-au mirat ca femeia inca mai traieste. Afla ce o face atat de speciala.

Recomandări
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri

Proprietăţi în ţară şi străinătate, pensii şi salarii consistente, bijuterii, tablouri, lingouri de aur, conturi la bănci din România sau din afară se regăsesc în declaraţiile de avere depuse de candidaţii la alegerile prezidenţiale.

România se pregătește să intre pe piața microcipurilor, dominată de Asia. Cine le va produce în țară
România se pregătește să intre pe piața microcipurilor, dominată de Asia. Cine le va produce în țară

Într-o criză continuă de semiconductori, mai multe universități și companii din România vor să se afirme pe această piață dominată de Asia.

„20 de zile în Mariupol”, o cronică de război neficționalizată premiată cu Oscar, marți la PRO TV
„20 de zile în Mariupol”, o cronică de război neficționalizată premiată cu Oscar, marți la PRO TV

Filmul ucrainean 20 Days in Mariupol, care a fost filmat în interiorul orașului asediat în timpul asaltului forțelor ruse, a câștigat premiul Oscar pentru cel mai bun documentar la ceremonia decernării premiilor Academiei americane de film de anul acesta.