The Economist: Romania a avut 3000 de kilometri de autostrada. Vezi in ce perioada
Daca doriti sa descoperiti Romania, nu mergeti cu masina, ci inchiriati un elicopter. Acesta a fost sfatul dat de presedintele Traian Basescu turistilor care doreau sa viziteze tara noastra, scuzand astfel starea deplorabila a drumurilor.
The Economist: Daca ai ghinionul de a veni in Romania in weekend si te afli in drum spre munte sau spre mare vei intalni o coada imensa de masini, ce se indreapta cu viteza melcului spre destinatia dorita. Cea mai mare parte a celor 300 de kilometri de autostrada este facuta in perioada comunista si isi arata varsta.
Drumurile care leaga Bucuresti de alte orase sunt foarte aglomerate. Trenurile se taraie la nu mai mult de 50-60 de kilometri pe ora, mai incet chiar decat atunci cand au fost construite caile ferate. Dunarea uimeste putinii turisti de pe vasele de croaziera cu imensitatile sale neexploatate.
Un raport al Forumului Economic Mondial plaseaza Romania pe pozitia a 134-a din 139 de state dupa calitatea drumurilor.
"Tara a avut odata peste 3.000 de kilometri de autostrada. Pe hartie, de fapt, proiectati la ordinele lui Nicolae Ceausescu, fostul conducator comunist al tarii. Cu greu s-a construit o zecime. Comparati cu tara vecina Ungaria, mai putin de jumatate suprafata Romaniei, care se mandreste cu peste 1.100 de kilometri de autostrada".
In 2009, cei trei prezentatori ai popularei emisiuni britanice "Top Gear" au calatorit in Romania pentru a face o cursa pe autostrazi, numai ca sa afle ca pana la ora 11:00 dimineata au terminat drumurile. Doi ani mai tarziu situatia nu s-a imbunatatit prea mult. Cele cateva proiecte aflate in derulare progreseaza incet in cel mai bun caz. Inca 21 de kilometri din Autostrada Soarelui, intre Bucuresti si Constanta, au fost finalizati in iulie.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a promis ca micile parti ramase vor fi terminate pana in iunie anul urmator. Avand insa in vedere ca lucrarile la aceasta autostrada de 255 de kilometri au inceput cu peste 30 de ani in urma si ca cele mai dificile segmente, implicand constructia de poduri si viaducte, au fost finalizate in 1987, romanilor le poate fi iertat cinismul.
Alte proiecte sunt, de asemenenea, blocate, in cea mai mare parte din cauza lipsei banilor la bugetul de stat, care trebuie sa respecte limite de deficit prescrise de Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.
"Ce nu a mers bine? Vinovatii evidenti sunt incetinirea economica si lipsa investitiilor. Adaugati la aceasta combinatie un amestec de coruptie a subcontractorilor care incearca sa reduca la minim respectarea normelor de siguranta, proceduri legale ineficiente in privinta exproprierilor si conflictele dintre politicieni.
Dificultatile legate de infrastructura ale Romaniei ar putea fi partial rezolvate cu ajutor de la Uniunea Europeana, numai daca ar fi tara in stare sa absoarba o parte mai mare din fondurile europene pe care le are la dispozitie.
Statisticile oficiale arata ca proiectele din domeniul transporturilor au reusit sa atraga, pana in iulie, doar 2,87% din sumele alocate. Chiar si atunci cand sunt platiti banii, lucrarile nu avanseaza destul de repede.
Sursa: Pro TV
Etichete: constructii, infrastructura, autostrazi, revista presei,
Dată publicare:
16-08-2011 23:41