De ce PET-urile returnabile sunt respinse de aparat. Cum vă puteți recupera banii pe ambalaje
Sistemul de garanție-returnare (SGR) este folosit de tot mai mulți români însă, cu toate acestea, aparatele la care sunt depuse deșeurile reciclabile, cum sunt sticlele, în continuare ridică unele probleme.
Multe persoane se confruntă cu situația în care automatele de colectare resping sticlele goale returnabile.
Cum funcționează sistemul de garanție-returnare
Începând cu anul 2024, în România au fost implementate primele etichete cu sigla „Sistemul de Garanție Returnare” (SGR).
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
Practic, în prezent fiecare sticlă de plastic, doză de aluminiu sau sticlă de sticlă pe care o cumpărați din magazin ar trebui să aibă inscripționat logo-ul SGR pe ambalaj.
La fiecare achiziție consumatorii plătesc practic o garanție de 50 de bani pentru produsele ce poartă acest logo.
Este important de știut că pe piață mai pot exista produse fără acest logo. Pentru acestea nu se percepe garanția și, prin urmare, ambalajele nu pot fi returnate la automatele din magazine.
Sunt câteva criterii pe care trebuie să le respectați atunci când înapoiați recipientele. Ambalajele trebuie să fie returnate în formă intactă, nu trebuie să fie degradate sau deformate. Acestea trebuie să fie golite, iar codul de bare să fie vizibil.
Ca să recunoașteți recipientele marcate trebuie să vă uitați după sigla SGR. După golirea ambalajului, acesta poate fi returnat într-un punct de colectare pentru deșeuri. Clienții vor primi înapoi valoarea garanției plătite inițial sub forma unui tichet de colectare, care conține suma totală acumulată.
Aparatul scanează codul de bare de pe recipientul introdus și eliberează un bon, pe care clienții îl pot folosi mai târziu. Tot ce trebuie să faceți este să mergeți la casa de marcat a magazinului pentru a vă recupera garanția.
În acest fel toate ambalajele colectate la punctele de returnare SGR vor fi introduse într-o economie circulară, fiind ulterior transformate în noi ambalaje care vor putea fi puse din nou în folosință.
Până în 2025 ar trebui colectate 77% la sută din peturile puse pe piață, o țintă stabilită la nivel european.
Motivele pentru care sticlele goale returnabile sunt respinse de aparat
Nu toate ambalajele vor fi acceptate pentru returnare de către echipamentele de colectare SGR, ci doar acelea care respectă o serie de criterii obligatorii. Pentru că nu au respectat cu strictețe aceste reguli multe persoane s-au plâns că aparatele de colectare pe care le folosesc sunt defecte. În realitate însă, în cele mai multe cazuri, ambalajele sunt cele care prezintă probleme.
Prima condiție este ca ambalajul să fie intact, să nu fie spart sau deformat. Asta pentru că ambalajele deformate, fie că sunt sticle de plastic, doze de aluminiu sau sticle de sticlă, nu vor fi recunoscute de automatele de colectare și, prin urmare, nu vor fi acceptate.
Apoi, a doua condiție este ca sticlele să fie complet golite. Prin urmare, greutatea necorespunzătoare a sticlelor reprezintă o problemă. Ambalajele care nu sunt golite complet de conținut pot fi respinse deoarece greutatea lor nu corespunde cu cea presetată de RVM. Așadar, nu aruncați gunoaie în sticle și încercați să le goliți complet de conținut înainte de a le recicla.
De asemenea, doar ambalajele care au semnul de garanție vor fi recunoscute de către echipamentele de colectare. Ambalajele care nu au eticheta SGR vizibilă și lizibilă nu vor fi acceptate de aparat.
Există uneori și situația în care capacitatea de colectare a aparatelor RVM a fost atinsă. Din această cauză aparatele refuză ambalajele. În aceste cazuri, problema poate fi remediată prin gestionarea mai eficientă a colectării de către administratorul SGR.
Cu toate acestea, cel mai des întâlnite situații sunt cele în care automatele de colectare fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă.
Funcționarea aparatelor de colectare este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de asigurarea că spațiile lor de depozitare a ambalajelor colectate nu sunt pline, scrie avocatnet.ro.
În ceea ce privește parametrii de funcționare ai acestor aparate, aceștia sunt stabiliți ținând cont de dimensiunile ambalajelor, de materialele din care sunt făcute și de prezența marcajului SGR. Prin urmare, un ambalaj deformat nu va fi, cel mai probabil, recunoscut de către RVM și, prin urmare, nu va fi acceptat.
Aceeași situație va fi întâlnită în cazul în care ambalajul nu a fost golit. Aparatul va constata că greutatea acestuia nu corespunde cu cea presetată și nu va colecta respectivul ambalaj.
Dacă ambalajul predat îndeplinește toate condițiile de încadrare în SGR și totuși a fost refuzat, contactați comerciantul pentru a clarifica situația.
Cum puteți recupera banii pe garanție
Conform HG 1.074/2021, magazinele sunt obligate să ofere posibilitatea consumatorilor de a returna ambalajele SGR și să restituie valoarea garanției în orice punct de returnare de pe teritoriul României. Astfel, magazinele trebuie să accepte ambalajele chiar și în cazul în care aparatele de colectare sunt defecte.
Conform acestei măsuri, care reglementează sistemul garanție-returnare, comercianții înscriși în sistem sunt obligați să primească ambalajele SGR și să returneze garanția aferentă, cu excepția situațiilor în care ambalajul este deteriorat (turtit, spart, presat), are băutură rămasă în el sau eticheta este deteriorată, astfel încât marca SGR nu mai este lizibilă.
Așadar, pentru a evita respingerea sticlelor goale returnabile, asigurați-vă că acestea sunt intacte, golite complet și că au eticheta SGR vizibilă. Conform unei hotărâri de guvern în lucru, magazinele vor fi obligate să preia manual sticlele și ambalajele returnabile dacă automatele nu funcționează și să ofere la casă contravaloarea PET-urilor.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a precizat, că în cazurile în care aparatele sunt defecte, comercianții trebuie să preia manual ambalajele aduse de oameni.
Pentru a fi siguri că vă ecuperați banii pe ambalaje, trebuie să țineți cont de câteva trucuri.
În primul rând, asigurați-vă că ambalajele sunt intacte. Ele nu trebuie să fie deformate, turtite sau sparte. Pentru asta este bine să depozitați sticlele în mod corespunzător. Folosiți, spre exemplu, un raft, o debara sau pur și simplu o pungă sau o cutie în care să depozitați sticlele până în momentul în care le veți duce la reciclat. Nu puteți presiune pe sticle în cazul în care le puneți unele peste altele, pentru că își pot schimba forma.
În al doilea rând, trebuie să goliți complet ambalajele. Atenție! Nu este necesară spălarea ambalajelor. Spălarea poate deteriora eticheta sau reduce lizibilitatea marcajelor SGR. De asemenea, sticlele în care sunt depozitate gunoaie nu vor fi acceptate de aparate.
În al treilea rând, trebuie să verificați eticheta înainte de a returna un ambalaj. Asigurați-vă că eticheta SGR este vizibilă și lizibilă.
Dacă un automat refuză un ambalaj, încercați să îl returnați la un alt aparat de colectare. Dacă aparatele de colectare a sticlelor returnabile nu funcționează, comercianții înscriși în sistem trebuie să preia manual ambalajele aduse de oameni.