Premierul Nicolae Ciucă, interviu în Spania: ”Europa va fi mai sigură cu România în Spațiul Schengen”
Premierul Nicolae Ciucă este de părere că spațiul Schengen va fi și mai ”sigur” după ce România va face parte din această comunitate europeană fără controale la frontiere.
Aflat în Spania, unde participă la prima ședință comună a Guvernelor României și Regatului Spaniei, găzduită la Castellón de la Plana, șeful Executivului de la București a acordat un interviu pentru publicația La Razon.
Ciucă a evitat să răspundă direct la întrebarea ”Care sunt țările care se opun intrării României în Schengen”, însă a ținut să afirme că România este deja responsabilă de protecția ”celei de-a doua frontiere terestre din UE, ca mărime” încă din 2007.
În opinia premierului liberal, ”Europa va fi și mai sigură” dacă România va intra în spațiul Schengen.
Reporter: Care sunt țările care se opun intrării României în Schengen? În acest sens, veți cere sprijinul premierului spaniol Pedro Sanchez?
Nicolae Ciucă: ”Aderarea României la Schengen nu este doar o dorință cu sprijin foarte puternic din partea cetățenilor români, ci și o obligație politică care decurge din Tratatul nostru de aderare la UE. Exercițiile de evaluare a pregătirii pentru implementarea acordului Schengen au confirmat în urmă cu mai bine de 10 ani că România este pregătită să-și asume responsibilitatea ca membru deplin în Schengen. Evaluările din această toamnă au reconfirmat că nivelul de pregătire a fost menținut constant de România.
Comunicările recente ale Comisiei Europene privind extinderea spațiului Schengen cu România, Bulgaria și Croația (16 noiembrie) și evaluările detaliate ale experților Comisiei și ale statelor membre care au vizitat recent România constituie o bază solidă pentru o decizie pozitivă, care confirmă nu doar că îndeplinim cerințele acordului Schengen, ci și că suntem unul dintre cele mai proactive și mai responsabile state membre în acest domeniu.
În plus, nu trebuie ignorat un detaliu esențial: ca stat membru al UE, România este deja responsabilă de protecția celei de-a doua ca mărime a frontierei terestre din UE, misiune pe care o îndeplinim din 2007 cu cea mai mare responsabilitate.
Până acum, România a răspuns în mod exemplar la ceea ce ar fi putut fi o criză umanitară generată de războiul Rusiei în Ucraina. Am garantat fluxuri rapide, sigure și controlate pentru aproximativ 2,8 milioane de refugiați ucraineni care au trecut granița în România. Consider că această situație este cea mai relevantă dovadă a capacității autorităților române de a răspunde nu doar situațiilor actuale, ci și celor excepționale.
Conflictul din Ucraina arată că o Uniune Europeană puternică și rezistentă depende de unitate și solidaritate, acum mai mult ca niciodată. O decizie pozitivă privind extinderea spațiului Schengen servește direct acestui obiectiv.
Europa va fi mai sigură cu România în acest spațiu, iar cetățenii și companiile românești - care susțin activ proiectul UE - au dreptul de a se bucura de toate beneficiile pieței interne.
Mesajele de sprijin din partea liderilor europeni transmit un semnal clar de sprijin în ceea ce privește extinderea spațiului Schengen.
Ați întrebat cine se opune aderării României la Schengen. Până acum, o mare majoritate ne susține. Cu toate acestea, întrucât suntem foarte aproape de momentul în care guvernele își prezintă mandatele pentru Consiliul JAI din 8 decembrie, nu aș dori să mă refer la anumite state membre.
Ceea ce pot spune clar este că sprijinul puternic al partenerilor noștri - precum Spania - este esențial pentru a mobiliza sprijinul unanim pentru o decizie pozitivă cât mai curând posibil.”
Cum își păzește România unele intrări în țară: fără aparatură de specialitate
Un reportaj realizat în toamna anului 2022 de echipa emisiunii ”România, te iubesc!” a arătat că, în Portul Constanța, principala poartă de intrare în țară, Vama, nu are în acest moment niciun scanner funcțional.
Vameșii lucrează pe un scanner chinezesc, vechi de 17 ani, cumpărat de Administrația Porturilor, care, din când în când ... se mai strică.
Aparatul scanează numai de la înălțimea de 80 de centimetri în sus. Deci nu vede dacă, sub camioanele care se dau jos de pe feribot, sunt ascunse droguri sau marfă de contrabandă. Dacă au suspiciuni, vameșii trebuie să facă inspecții fizice, care durează mai mult.
În prezent, procedura de achiziție a sistemelor de scanare mobilă pentru vămi este în derulare, fiind aprobată de Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT) și de Guvern.
Sursa: Pro TV
Etichete: Spania, romania, interviu, nicolae ciuca, Schengen,
Dată publicare:
23-11-2022 12:28