Document USL: Presedintele a abandonat rolul constitutional de mediator in stat si in societate
USL sustine, in cererea de suspendare a presedintelui, Traian Basescu a incalcat sistematic principiul neapartenentei politice a persoanei care ocupa functia prezidentiala si a abandonat rolul constitutional de mediator in stat si in societate.
USL sustine ca presedintele a savarsit actiuni politice concrete care il transforma in liderul de fapt al Partidului Democrat-Liberal.
"Presedintele Traian Basescu i s-a substituit lui Emil Boc nu doar ca Prim-ministru, ci si ca presedinte al PDL. El a luat parte in mod frecvent la reuniunile acestui partid politic, a discutat cu reprezentantii sai liniile directoare ale politicii economice, sociale etc. In aceste conditii, nici nu poate fi vorba despre impartialitatea si neutralitatea cerute de la un adevarat Presedinte (art. 84) care ar trebui sa se reflecte in modul in care relationeaza cu toate fortele politice", scrie USL, mentionand art. 84 alin. 1, conform caruia, "in timpul mandatului, Presedintele Romaniei nu poate fi membru al unui partid si nu poate indeplini nici o alta functie publica sau privata".
In opinia USL, atitudinea sa este una de flagrant partizanat politic prin participarea activa in viata interna PDL.
Alegeri 2024
16:02
George Simion, președintele AUR, a votat la Roma: „Vin aici să votez din respect pentru toţi românii”
15:30
Alegeri prezidențiale 2024. Ce spuneau sondajele de opinie despre candidați în urmă cu 6 luni și ce arată acum
14:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
"Presedintele a actionat in numeroase situatii in mod explicit si direct ca lider al PDL. De exemplu, in ziua de 4 martie 2011, el a participat la Intalnirea la varf a Partidului Popular European (PPE), la Helsinki. Seful formal al PDL, Emil Boc, nu a fost invitat. Mai mult, pentru deplasarea Presedintelui in Finlanda s-au folosit resursele financiare si materiale ale statului roman, desi reuniunea PPE era, in mod evident, una de partid. Acest aspect a fost recunoscut de purtatorul de cuvant al Administratiei Prezidentiale, care a sustinut urmatoarele:
«Deplasarea a fost platita din banii alocati prin bugetul de stat Administratiei Prezidentiale intrucat a fost o deplasare in interes national, si nu una in interes privat». Aceasta argumentatie aminteste de epoca Partidului stat anterioara anului 1989, cand ideologia oficiala a epocii prevedea faptul ca interesele unui anumit partid politic sunt aceleasi cu interesul national", sustine USL.
USL apreciaza ca, pe intreg parcursul mandatului, Traian Basescu a avut o atitudine de respingere a dialogului real cu partidele politice, cu exceptia propriului sau partid, PDL, pe care il lauda, il sustine si il conduce in mod autoritar.
"Traian Basescu, actioneaza pe scena politica a tarii ca fiind presedintele de facto al PDL, incalcand astfel flagrant prevederile art. 80 respectiv art. 84 din Constitutie", arata USL.
Art. 80 prevede: "(1) Presedintele Romaniei reprezinta statul roman si este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii. (2) Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice. In acest scop, Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate"
USL mai sustine ca "dl. Basescu a participat in mod constant la diferite reuniuni cu membrii acestui partid si a participat in mod activ la procesul decizional".
"Comportamentul sau a fost in mod evident acela al unui sef de partid, nicidecum al unui presedinte de tara impartial. Mai mult, Presedintele a participat chiar si la scoala de vara a Organizatiei de tineret a PDL. In fapt, in decursul ultimului mandat Traian Basescu a avut cel putin 20 de intalniri cu lideri marcanti ai PDL, in afara cadrului de consultari cu partidele parlamentare. Nicio astfel de intalnire nu a avut loc cu vreunul din partidele aflate la acel moment in opozitie. Atacurile repetate, jignirile si denigrarile aduse liderilor celorlalte culminand cu amenintarile recente la adresa presedintilor partidelor parlamentare, denota lipsa de neutralitate vadita a Presedintelui Romaniei si reprezinta o sfidare vadita a prevederilor art 8, art 80 alin (2), art 82 alin (2) si art 84. alin (1) din Constitutie", se arata in cerere.
USL mai sustine ca, "ignorand cu cinism prevederile constitutionale cuprinse in art. 80 referitoare la rolul presedintelui, Traian Basescu a facut o practica din instigarea unor categorii sociale impotriva altora, incercand sa divida societatea pentru a putea sa acumuleze cat mai multa putere politica".
"In acest sens presedintele a facut nenumarate declaratii publice prin care incerca sa determine ura tinerilor impotriva pensionarilor, a salariatilor din sectorul privat fata de cei de la stat, a pacientilor impotriva medicilor, a parintilor impotriva profesorilor etc.", arata USL, care citeaza si doua declaratii ale presedintelui Traian Basescu:
- 6 mai 2010: "Si, ca sa fiu plastic - este o imagine care imi vine in minte acum: statul arata asa, ca un om foarte gras care s-a catarat in spatele unuia foarte slab si subtirel. Si asta e economia romaneasca. Iar cheltuielile uriase ale statului s-au transferat pe cei trei milioane care lucreaza in servicii si in industria romaneasca"
- 23 ian 2011: "Si vreau sa mai fac o mentiune de ce nu suntem pregatiti sa dam satisfactie celor care nu si-au facut din cariera militara o cariera completa, dar au stiut sa intinda mana la banii statului sa ia cate un miliard de lei la trecerea in rezerva"
In opinia USL, "este evident faptul ca acest gen de interventii publice incalca rolul Presedintelui prevazut de Constitutie, acela de mediere intre stat si societate".