Dacian Ciolos, despre ancheta parlamentara: Raportul nu a identificat nicio "gaura" in bugetul Romaniei din 2016
Fostul premier Dacian Ciolos si fostul ministru de Finante, Anca Dragu, sustin, intr-o declaratie de presa comuna, ca raportul comisiilor parlamentare de buget-finante nu a identificat nicio "gaura" in bugetul Romaniei din 2016.
Dacian Ciolos si Anca Dragu afirma ca raportul final al comsiilor nu reflecta obiectivul declarat initial privind clarificarea unor chestiuni de ordin tehnic privind executia bugetara. ”Concluziile Raportului denota mai degraba un demers al carui obiectiv este de a cauta vinovatia guvernului in 2016 acolo unde de fapt avem de-a face cu elemente si proceduri tehnice care nu sunt specifice deciziilor acestui guvern si care se regasesc in practicile guvernelor precedente. Aceste proceduri au fost judecate doar prin prisma deciziilor tehnice din anul 2016 fara sa se evidentieze ca ele nu sunt specifice guvernului din 2016, ci sunt practici consacrate in timp si nu tin de deciziile politice ale activitatii guvernului in 2016”, se arata in declaratia celor doi.
Potrivit lor, raportul final contine ”numeroase confuzii (voite sau nu) intre diversele bugete componente ale bugetului general consolidat, intre venituri bugetare, venituri fiscale si nefiscale. Din punctul nostru de vedere, clarificarea acestor lucruri este importanta intrucat la rectificarile bugetare se iau in calcul in principal veniturile fiscale, nu si celelalte venituri asupra carora guvernul are un control mai redus, fiind bazate pe estimarile formulate de diverse categorii de ordonatori de credite, inclusiv institutii auto-finantate.”
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Ciolos aminteste ca nivelul cresterii economic pentru primul semestru al anului 2016 a fost de 5,2%, peste prognoza de 4,1%, fapt ce a determinat venituri fiscale mai mari. In consecinta, prima rectificare bugetara a anului 2016 a majorat veniturile bugetului cu 4,6 miliarde de lei. ”Cea de-a doua rectificare bugetara, similar cu practica anilor precedenti, a redistribuit sume ramase neutilizate de catre anumiti ordonatori de credite, suplimentand bugetele altor ordonatori. Ordonanta de urgenta privind a doua rectificare bugetara, OUG 86/2016, a stabilit o majorare a veniturilor bugetului de stat cu 0,29 mld lei si a avut in vedere situatia operativa pozitiva a incasarilor din primele zece luni ale anului care indicau o depasire a incasarilor programate”, precizeaza cei doi.
Datele publice privind executia bugetara din 2016 arata ca veniturile incasate din economia interna (fara fonduri de la Uniunea Europeana) au fost in suma de 216,9 miliarde lei, cu 0,2% mai mari fata de anul precedent iar deficitul bugetar la finalul anului a fost de 2,41%, sub tinta anuala stabilita de 2,8% din PIB, fapt care ”arata ca si cheltuielile au fost tinute sub control (un aspect ignorat in cadrul verificarilor din Comisiile de specialitate).”
Ciolos si Dragu argumenteaza ca insistenta raportului privind nerealizarea veniturilor estimate din fonduri europene nu tin seama de natura nefiscala a acestor venituri care se pot realiza doar in masura in care se fac si cheltuielile care ulterior sunt decontate de Comisia Europeana.”Totodata, membrii Comisiilor de specialitate ar fi trebuit sa remarce ca in ultimii ani au fost aproape sistematic diferente intre veniturile estimate si cele realizate din fonduri europene si ca aceasta nu a fost o problema specifica sau generata de guvernul condus de Dacian Ciolos, ci pare mai degraba o chestiune de procedura bugetara care nu poate fi imputata guvernului in 2016”, se arata in declaratia fostilor membri ai Guvernului.
Ei precizeaza reducerea proiectiei bugetare ar fi pus institutiile in imposibilitatea de a lansa proiecte pe fonduri europene in ultimele luni ale anului. ”In acest sens, daca se considera necesar modificarea sau reglementarea acestor practici care nu sunt specifice anului 2016, poate ca ar fi fost mai utila o ancheta din partea celor doua Comisii cu privire la modul in care s-au facut aceste estimari in ultimii ani si cum au fost sau nu au fost pregatite proiectele in anii precedenti pentru a avea un nivel mai mare al veniturilor din fonduri europene”, considera Ciolos si Dragu.
Cei doi amintesc progresele facute de guvernul Ciolos in domeniul utilizarii fondurilor europene si conchid ca exercitiul bugetar din 2016 a fost unul prudent si transparent, spre deosebire de cel din 2017. ”In bugetul din 2017 in mod artificial au fost acum incluse venituri din fonduri europene destinate platilor din agricultura, lasandu-se astfel impresia unei cresteri semnificative a bugetului pentru agricultura sau a unor venituri mai mari din fonduri europene. In acelasi timp, tot cu titlul comparativ, in Legea bugetului de stat din 2017 au fost adoptate derogari importante de la Legea finantelor publice si Legea responsabilitatii fiscale care face netransparenta si discretionara cheltuirea fondurilor publice, in special in ceea ce priveste posibilitatea angajarii unor credite de angajament prin exceptarea unor ordonatori de credite de la regulile fiscal-bugetare in vigoare”.
Decizia corecta in cazul celor doua rectificari bugetare facute de Guvernul Ciolos in 2016 ar fi fost ajustarea negativa atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor bugetului general consolidat, se arata in raportul comun al comisiilor reunite de buget finante din Parlament, obtinut de News.ro, cu privire la ancheta parlamentara pentru verificarea conditiilor in care s-a realizat rectificarea bugetara din 2016. Totodata, din raportul Curtii de Conturi reiese ca cele doua rectificari bugetare au fost realizate intr-o maniera optimista, desi gradul de realizare a veniturilor bugetare la momentul elaborarii acestor acte normative inregistra valori cu circa 5% mai mici decat nivelul programat.
Potrivit raportului, in anul 2016 a existat o evolutie asimetrica a deficitului bugetar in ultimile doua luni. Astfel, s-a inregistrat o evolutie ascendenta a deficitului cumulat de la -0,17% din PIB la 31 octombrie 2016 pana la -0,73% din PIB la 30 noiembrie 2016, respectiv -2,41% din PIB la 31 decembrie 2016.
De asemenea, Comisiile reunite de buget subliniaza ca pentru incadrarea in deficitul bugetar sub limita de 3% nu s-au efectuat anumite cheltuieli pentru investitii.
Totodata, in document se mentioneaza estimarea incorecta a veniturilor din bugetul general conslidat (BGC) in cazul celor doua rectificari bugetare raportat la nivelul executiei bugetare si la contextul macroeconomic existent in Romania. Minusul de venituri bugetare potrivit executiei la 30 iunie 2016 a fost de -4,7 miliarde lei, si cu toate acestea a fost stabilita o ajustare pozitiva a veniturilor BGC cu 4,2 miliarde lei. S-a stabilit astfel o sarcina suplimentara in dreptul veniturilor bugetare de 8,9 miliarde lei de realizat pana la finele anului 2016.