Basescu cere Avocatului Poporului respectarea Constitutiei in cazul OUG privind Legea Educatiei
Basescu i-a trimis, vineri, lui Victor Ciorbea, o scrisoare in care ii semnaleaza ca OUG care modifica Legea Educatiei incalca regimul constitutional privitor la emiterea OUG.
Presedintele ii scrie Avocatului Poporului ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 486 din 30 iunie 2014 a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative."In acest context, in temeiul dispozitiilor Art. 80 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, va solicit sa analizati posibilitatea de a va exercita competenta de a sesiza direct Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de Urgenta mai sus indicate, conform Art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata si Art. 13 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru considerentele de mai jos", scrie Basescu.
El mentioneaza ca prin O.U.G. 49/26 iunie 2014 au fost adoptate o serie de modificari legislative cu un puternic impact negativ atat in sfera invatamantului preuniversitar, cat si in planul invatamantului universitar: posibilitatea organizarii, in cazuri temeinic justificate, a unei sesiuni de bacalaureat speciale, trecerea terenurilor si a cladirilor in care isi desfasoara activitatea elevii, palatele si cluburile acestora, cluburile sportive scolare, ale caror cheltuieli curente si de capital se finanteaza de la bugetul de stat, din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitatii administrativ-teritoriale, la cererea Consiliului Judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, organizarea programelor de studii universitare de doctorat si la forma de invatamant cu frecventa redusa, reglementarea initiativei infiintarii unei institutii de invatamant superior particular si de catre persoane fizice sau grup de persoane fizice, trasarea regimului juridic al institutiilor de invatamant superior ca persoane juridice de drept public sau, dupa caz, persoane juridice de drept privat si de utilitate publica, organizarea concursului de ocupare a functiilor de director si de director adjunct de catre inspectoratul scolar, participarea in calitate de membri, in Consiliile de Administratie a unitatilor de invatamant de stat a primarilor si presedintilor consiliilor judetene, crearea unei noi categorii de functii didactice in cadrul unitatilor de invatamant superior.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
"Potrivit alin. (4) si (6) al Art. 115 din Constitutie, Ordonantele de urgenta pot fi adoptate «numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata», neputand «afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie». Din coroborarea celor doua prevederi constitutionale mai sus indicate, pentru emiterea unei ordonante de urgenta, trebuie indeplinite, in mod cumulativ, cele doua cerinte: urgenta si sfera obiectului de reglementare", scrie presedintele.
El mentioneaza ca in ceea ce priveste urgenta, prin decizia Curtii Constitutionale 258/2006 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, 341 din 17 aprilie 2016, s-a stabilit ca "(…) inexistenta sau neexplicarea urgentei reglementarii situatiilor extraordinare, de natura sa justifice adoptarea unei masuri de inlaturare a stabilitatii institutiei legale, reglementata prin instituirea duratei perioadei de exercitare a unor functii, constituie in mod evident o bariera constitutionala in calea adoptarii de catre Guvern a unei ordonante de urgenta in sensul aratat. A decide altfel inseamna a goli de continut dispozitiile art. 115 din Constitutie privind delegarea legislativa si a lasa libertate Guvernului sa adopte in regim de urgenta acte normative cu putere de lege, oricand si - tinand seama de imprejurarea ca prin ordonanta de urgenta se poate reglementa si in materii care fac obiectul legilor organice - in orice domeniu»".
"Mai mult decat atat, prin Decizia Curtii Constitutionale 421/2007 din 9 mai 2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 367/30 mai 2007 s-a hotarat in sensul ca «(…) urgenta reglementarii nu echivaleaza cu existenta situatiei extraordinare, reglementarea operativa putandu-se realiza si pe calea procedurii obisnuite de legiferare»", scrie presedintele.
Basescu adauga ca legat de a doua conditie, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala, prin decizia 738/2012, publicata in Monitorul Oficial, Partea I 690 din 8/10/2012, a statuat ca "(…) sunt institutii fundamentale ale statului acelea reglementate expres de Constitutie, in mod detaliat ori macar sub aspectul existentei lor, in mod explicit sau doar generic, respectiv institutiile cuprinse in titlul III din Constitutie, precum si autoritatile publice prevazute in alte titluri ale Legii fundamentale. "Cat priveste intelesul sintagmei «afectare a regimului institutiilor fundamentale ale statului» se au in vedere toate componentele care definesc regimul juridic al acestora - structura organizatorica, functionarea, competentele, resursele materiale si financiare, numarul si statutul personalului, salarizarea, categoria de acte juridice pe care le adopta", scrie presedintele.
El aminteste ca judecatorii de la Curtea Constitutionala au statuat, prin Decizia nr. 1.189 din 6 noiembrie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 787 din 25 noiembrie 2008, ca ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate daca "afecteaza", respectiv produc consecinte negative asupra regimului institutiilor fundamentale ale statului, in schimb, pot fi adoptate daca, prin reglementarile pe care le contin, au consecinte pozitive in domeniile in care intervin.
Curtea Constitutionala retine ca reglementarea pe calea ordonantelor si a ordonantelor de urgenta constituie, asa cum se prevede expres in Art. 115 din Constitutie, o atributie exercitata de Guvern in temeiul delegarii legislative, iar depasirea limitelor acestei delegari, stabilite prin insusi textul Constitutiei, reprezinta o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separatiei puterilor in stat, mai afirma Basescu.
El precizeaza ca prin Decizia nr. 1.569 din 6 decembrie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 139 din 1 martie 2012, Curtea a decis cu privire la transferul patrimoniul unitatilor de invatamant privat si confesional catre fondatorii acestor entitati, in caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare.
"Totodata, dreptul la invatatura este asigurat in conformitate cu Art. 32 alin. 1 din Constitutie, iar, potrivit Art. 44 alin. 2 din legea fundamentala, proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Prin adoptarea de catre Guvern a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 49/26 iunie 2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative a fost incalcat regimul constitutional privitor la emiterea ordonantelor de urgenta, fiind nesocotite, in acelasi timp, dreptul la invatatura si dreptul la proprietate privata. Democratia constitutionala si statul de drept impun nu numai respectarea principiului separatiei si echilibrului puterilor, ci si obligatia respectarii Constitutiei Romaniei si, implicit, a jurisprudentei Curtii Constitutionale", declara presedintele.
"In indeplinirea misiunii sale constitutionale si legale Avocatul Poporului, autoritate publica autonoma si independenta fata de orice alta autoritate publica, isi desfasoara activitatea in scopul apararii drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice. Fata de cele expuse, avand in vedere competenta exclusiva de a sesiza direct Curtea Constitutionala, consider ca respectarea Legii fundamentale trebuie sa fie asigurata, in acest caz, prin intermediul institutiei Avocatului Poporului", a afirmat Basescu in finalul scrisorii.
Presedintele Traian Basescu a declarat, joi, ca Victor Ciorbea este cel mai fericit Avocat al Poporului, date fiind alocarile bugetare de care se bucura, seful statului mentionand ca acesta nu va afecta, din slugarnicie, actele Guvernului.Seful statului l-a criticat, intr-o dezbatere despre statul de drept organizata de Fundatia Miscarea Populara, pe Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, pentru ca nu a atacat Ordonanta pentru modificarea Legii Educatiei, precizand ca "marele fost sindicalist" este "docil, supus politic si (...) il cumperi cu facilitati".
Presedintele a declarat ca nu se poate spune ca suprematia Constitutiei este realizata, atata vreme cat guvernele abuzeaza de ordonante de urgenta si atat timp cat au un Avocat al poporului, singurul care poate ataca Ordonante de urgenta care este supus politic sau pe care il cumperi cu facilitati de ultima ora, cum s-a intamplat in sedinta de Guvern trecuta.
"Domnul Ciorbea este cel mai fericit Avocat al Poporului de la Revolutie, i s-a marit bugetul, i s-au creat facilitati sa cheltuiasca atat cat are nevoie si veti vedea ca marele fost sindicalist Ciorbea va fi un Avocat al Poporului docil", a spus Basescu. El a continuat: "Un Avocat al Poporului responsabil ar fi atacat Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii Educatiei, pe care a dat-o Guvernul de curand, si care a facut din nou, din Educatie, un chiosc la care sa se poata acizitiona diplome".