"Daca mor, nu e mai rau decat ce ma asteapta in tara mea". Imigrantii au luat cu asalt tunelul de sub Canalul Manecii
A fost haos la Calais, in Franta, unde politistii se confrunta cu o criza acuta a imigrantilor care incearca sa traverseze tunelul de sub Canalul Manecii.
Fortele de ordine au impiedicat peste 200 de oameni sa ajunga la liniile de cale ferata pentru a se imbarca ilegal in trenurile care sa-i duca in Marea Britanie.
La miezul noptii, un tanar se catara pe gard si pe sarma ghimpata care imprejmuieste calea ferata. Cativa camarazi il urmeaza imediat. Politia ii observa si fuge spre ei. La cativa metri distanta, un alt grup forteaza lacatul unei porti. Ceilalti se imprastie, cand politistii aduc si caini.
Imigrant: "Dorm toata ziua, iar noaptea imi incerc norocul."
Fortele suplimetare de ordine trimise de autoritatile franceze le fac viata grea refugiatilor. Asta nu-i impiedica insa sa ramana in tabara improvizata in apropierea liniilor de tren si sa-si incerce norocul din nou, la caderea serii. Nu au nimic de pierdut.
Imigrant: "Daca mor, nu-i nimic... Nu e mai rau decat ce e ma asteapta in tara mea."
Refugiatii din tabara botezata "Jungla" vin din tari ca Afghanistan, Siria, Irak, Sudan si Eritreea.
Majoritatea acestor oameni au parcurs un drum periculos doar ca sa ajunga aici , in Franta. Au fugit de foametea si razboaiele din tarile lor si acum ultimul lucru care ii separa de Regatul Unit este Eurotunelul.
Ali vine din Estul Siriei. A fugit cand orasul sau a ajuns sub controlul Statului Islamic.
Ali, refugiat sirian: "Ne-am chinuit atat de mult sa ajungem aici. Am incercat sa fortam intrarea in tunel, iar unii si-au rupt mainile si picioarele. Este groaznic."
Cati imigranti, atatea povesti sfarsietoare. Fiecare dintre acesti oameni si-a riscat viata, traversand desertul Sahara si Marea Mediterana sau Egee. Calais este doar unul dintre "punctele fierbinti" ale imigratiei in Europa, alaturi de Lampedusa, in Italia si insula greceasca Lesbos. Acestora li s-a adaugat si Ungaria, care constuieste la granita cu Serbia un gard de 175 de kilometri lungime, menit sa stopeze fluxul de imigranti.
Premierul britanic David Cameron spune ca se astepta la agravarea situatiei.
David Cameron, premierul Marii Britanii: "Era o situatie previzibila. De aceea avem navele Marinei Regale in Mediterana, de aceea investim in stabilizarea trilor din Nordul Africii, de aceea suntem parte a operatiunii europene care vizeaza problema migratiei "la sursa"."
Don Flynn, director Migrant Rights Network: "Europa a esuat lamentabil sa vina cu o un set de politici coordonate, care sa ajute la primirea acestor oameni si sa asigure ca sunt trimisi in conditii bune in tarile unde vor sa ajunga."
Deocamdata, oficialii de la Londra incearca sa fluidizeze traficul de la intrarea in tara, ingreunat de filtrele suplimentare de securitate. Ministerul Apararii vrea sa le ofere soferilor de camion o parcela dintr-o baza militara din Kent, pentru a le usura drumul, odata ajunsi in Marea Britanie.