Noi detalii în cazul prăbușirii avionului în Kazahstan. Rușii ar fi confundat aparatul cu o dronă a Ucrainei
Avionul companiei din Azerbaidjan, prăbușit în Kazahstan, a fost cel mai probabil, lovit de o rachetă sol-aer a unui sistem rusesc Panțir, care l-ar fi confundat cu o dronă ucraineană.
Vorbesc despre asta inclusiv surse oficiale din Azerbaidjan, citate de Reuters.
Analiza cutiei negre, care a fost recuperată de la fața locului, va elucida cauzele tragediei. De anchetă se ocupă investigatori din Kazahstan și Azerbaidjan.
38 dintre cele 67 de persoane aflate la bord, au murit pe loc. Cei mai mulți pasageri, erau azeri. Atenție, urmează detalii care vă pot afecta emoțional.
Unul dintre pasageri i-a trimis soției o înregistrare cu câteva secunde înainte ca avionul să se prăbușească. În imagini, se aud rugăciunile murmurate de oameni.
Bărbatul care a filmat cu telefonul ultimele momente ale zborului se numără printre supraviețuitori. Toți aveau locurile în partea din spate a avionului. În momentul impactului, aeronava, cu 62 de pasageri și 5 membri ai echipajului, s-a rupt în bucăți. Coada nu a luat foc, ceea ce explica supraviețuirea a 29 de oameni.
Supraviețuitor: „Când s-a prăbușit avionul, soția mea stătea lângă mine. De atunci nu am mai văzut-o și nu știu unde este”.
Printre cei care au avut norocul să scape cu viață sunt și doi copii, precum și un membru al echipajului.
Zulfugar Asadov, membru al echipajului: „Nu-ți face griji! Spune-i mamei să nu-și facă griji. Slavă Domnului că suntem în siguranță, mulțumesc. Am copci pe aproape tot brațul."
Trei membri ai echipajului, inclusiv căpitanul, au pierit în urma impactului, urmat de incendiu. Aeronava companiei Azerbaijan Airlines decolase din Baku și ar fi trebuit să ajungă în Groznîi, în capitala Ceceniei, dar zborul a fost redirecționat din cauza ceții.
Rămâne totuși de elucidat motivul pentru care aparatul a zburat sute de kilometri în afara rutei programate, înainte de a se prăbuși pe țărmul opus al Mării Caspice. Experții cred însă că, „din cauza bruiajului și a falsificării GPS-ului în regiune”, datele radar existente nu indică adevărata traiectorie de zbor și nu pot fi utilizate pentru a analiza cauzele dezastrului.
Mary Schiavo, Aviation Analyst: „Pilotul a luptat cum a putut mai bine să controleze avionul. A făcut un 8 înainte de aterizare, adică două cercuri, înainte să încerce aterizarea. E clar că s-a străduit din răsputeri să recapete controlul aeronavei, o adevărată luptă”.
Instituția responsabilă de reglementarea aviației din Rusia s-a grăbit încă demiercuri dimineață să anunțe că lovirea unor pasări ar fi generat situația de urgență la bordul aparatului.
Mary Schiavo, Aviation Analyst: „Mă face să mă-ntreb, chiar or fi păsări la asemenea altitudine?”.
Bloggeri rusi, surse ucrainene, dar și experți occidentali susțin că, în realitate, aeronava ar fi fost lovita de apărarea aeriană rusă, activa în Groznîi, care ar fi confundat-o cu o dronă ucraineană. Găurile observate în fuselaj ar sugera genul de stricăciuni provocate de o racheta antiaeriana. Ieri dimineața, ucrainenii au atacat cu drone sudul Rusiei, acesta fiind și motivul pentru care era închis cel mai apropiat aeroport rusesc de pe ruta de zbor a avionului.
În iulie 2014, o aeronava malayeziana, care zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur cu 298 de oameni la bord, inclusiv 80 de copii, s-a prăbușit în Ucraina după ce a fost lovita de o racheta ruseasca. Proiectilul fusese lansat de separatiștii pro-rusi din estul Ucrainei, potrivit anchetei desfășurate de statul olandez.
Ținta ar fi fost o aeronavă militară, dar rezultatul a fost doborârea unui zbor de linie. Pasagerii proveneau din 17 țări.